آنا/ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: با توجه به تعویق افتادن زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد ۹۸، سهمیه‌ای برای داوطلبان مناطق سیل‌زده در نظر گرفته نمی‌شود.

منصور غلامی در حاشیه برگزاری گردهمایی اعضای کارگروه تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش آموزش عالی در دانشگاه تربیت مدرس در خصوص تعیین تکلیف سهمیه کنکور برای داوطلبان مناطق سیل‌زده، گفت: به علت تغییر ایجادشده در زمان برگزاری کنکور بحث سهمیه‌ها دیگر مطرح نیست. تعویق در برگزاری کنکور کارشناسی ارشد، کار را برای سازمان سنجش سخت کرد.

وزیر علوم در توضیح این مسئله، اظهار کرد: در این آزمون، برخی رشته‌ها نیمه‌متمرکز بوده که آزمون عملی و مصاحبه دارند و بعد از اعلام نتایج، فرایند مصاحبه‌ها یک ماه به طول می‌انجامد. در سال‌های گذشته کلاس‌های درس ۱۸ شهریورماه شروع می‌شد اما در سال تحصیلی جاری نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد به‌سختی اعلام می‌شود.

غلامی در پاسخ به پرسشی در خصوص برگزار نشدن نشست شب گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که پیگیر دلیل تشکیل نشدن این جلسه نبوده است.

پذیرش در برخی رشته‌ها محدود می‌شود

غلامی در مورد تعطیلی برخی رشته‌ها هم توضیحات بیشتری ارائه کرد و گفت: تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهی افزایش‌یافته و برای برخی رشته‌ها بازار کمتری وجود دارد؛ ازاین‌رو پذیرش دانشجو در این رشته‌ها مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرد و این رشته‌ها تا حدی از دانشگاه‌ها حذف می‌شود.

وزیر علوم، خاطرنشان کرد: همچنین این رشته‌ها به برخی دانشگاه‌ها که تقاضای دوره‌های جدید دارند، اختصاص داده نمی‌شوند. درواقع این رشته‌ها تنها در دانشگاه‌های معدودی تدریس می‌شوند تا سلسله تربیت نیرو در آن رشته به‌طور کامل قطع نشود ولی تعداد این رشته‌ها را محدود می‌کنیم.

دانشگاه‌ها ادغام فیزیکی نمی‌شوند

وزیر علوم همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری در مورد ادغام دانشگاه‌های کوچک، توضیح داد: در ساماندهی برنامه‌ای برای تعطیلی هیچ مرکز آموزشی نداریم همچنین قرار نیست این مراکز ادغام فیزیکی شوند. درواقع چند مرکز کوچک ذیل یک تابلو به‌عنوان یک دانشگاه و پردیس‌های متعدد با مدیریت واحد قرار داده می‌شوند.

وی تأکید کرد: شاخص‌های این واحد جدید که از به هم پیوستن شبکه‌ای واحدهای کوچک ایجاد می‌شود، بالا می‌رود. علاوه بر این، رتبه مراکز میان دانشگاه‌ها در دانشگاه افزایش می‌یابد و در لیست دانشگاه‌های دنیا رتبه‌های خوبی برای خود تعریف می‌کنند.

غلامی خاطرنشان کرد: این نگرانی از ادغام دانشگاه‌ها بیشتر در شهرهای کوچک دیده می‌شود درحالی‌که وزارت علوم تعطیلی هیچ واحدی را در نظر ندارد.

تعیین تکلیف ۹۰۰ استاد پیام نور

غلامی همچنین با اشاره به سؤالی که یک نماینده مجلس روز گذشته در صحن مجلس از وی در خصوص دانشگاه پیام نور پرسید، اظهار کرد: متأسفانه اطلاعاتشان در موردبحث دانشگاه پیام نور کافی نبود اما مباحثی که برای نمایندگان مطرح کردم، قانع‌کننده بود.

وزیر علوم در مورد تلاش‌های این دانشگاه درزمینهٔ ساماندهی نیز یادآور شد: در یک سال گذشته ۹۰۰ عضو هیئت‌علمی این دانشگاه که بلاتکلیف بودند ساماندهی شدند و حکم خود را دریافت کردند. همچنین پرونده حدود ۳۰۰ و اندی نفر از اعضای هیئت‌علمی پیام نور در هیئت مرکزی جذب هیئت‌علمی به‌منظور بررسی و تعیین تکلیف، باز است.
به گفته غلامی، مراکز خالی مانده این دانشگاه و ساختمان‌های نیمه‌کاره هم ساماندهی شد.

ساماندهی فنی حرفه‌ای و علمی کاربردی

وزیر علوم در ادامه با اشاره به نظر وزارت علوم در مورد رشته‌های کاربردی نیز گفت: رشته‌های کاربردی باید داوطلب ورود به دانشگاه داشته باشد؛ چرا داوطلبان ما الآن در انتخاب رشته کنکور به سمت کاردانی نمی‌روند؟ نمی‌توان آن‌ها را مجبور به این انتخاب هم کرد.

وی افزود: الآن فضایی در جامعه وجود دارد که همه می‌خواهند از آخر شروع کنند و به دنبال مقطع دکتری هستند. از طرف دیگر، خروجی‌های آموزش‌وپرورش هم باید برای ورود به دوره‌های کاردانی تقویت شوند.

غلامی در مورد تحولاتی که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای انجام شد، خاطرنشان کرد: تحولاتی در مقاطع کار و دانش آموزش‌وپرورش، انجام گرفت. دانشگاه فنی و حرفه‌ای از وزارت آموزش‌وپرورش به وزارت علوم منتقل شد.

وی در مورد ساماندهی اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه به نکته‌ای اشاره کرد و افزود: فنی و حرفه‌ای یکی از مراکزی بود که هیئت‌علمی حق‌التدریس داشت درحالی‌که ما چنین ساختاری در وزارت علوم نداریم؛ امکان ندارد استادی که رابطه استخدامی دارد حق‌التدریس باشد.

به گفته وزیر علوم، این الگویی که فنی و حرفه‌ای از آموزش‌وپرورش گرفته بود در وزارت علوم ساماندهی و کد رشته‌های جدیدی برای آن تعریف شد.

غلامی در مورد دانشگاه علمی کاربردی هم اظهار کرد: وضعیت دانشگاه علمی کاربردی به‌خصوص فعالیت مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های اداری بازنگری شد. بر اساس مصوبه شورای عالی اداری کشور، فعالیت مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌ها متوقف شد چراکه هدف اصلی این دانشگاه فعال کردن آموزش در کنار بخش صنعت، کارگاه‌ها و مراکز ارائه خدمات بود.
وی تصریح کرد: وزارت علوم جلوی صدور مدارک غیر مرتبط برای ارتقاء شغلی در کارگزینی را گرفت.


ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید