برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ماجرای شناور توقیفی ایران توسط کویتی‌ها

منبع
تسنيم
بروزرسانی
ماجرای شناور توقیفی ایران توسط کویتی‌ها
تسنيم/ مديرعامل تايرواتر خاورميانه با بيان اينکه حدود ۸۰۰۰ سهامدار ما از خودمان هستند توقيف شناور اين شرکت توسط کويتي ها را ربايش دانست و گفت: پيمانکار کره اي که شناور تحت اجاره وي بوده در حال حاضر فراري است. حسين زارعي در نشست خبري با بيان اين‌که بعد از واگذاري تايد واتر به بخش خصوصي شاهد تغيير نگاه در اين مجموعه بوده‌ايم، اظهار کرد: به دليل دولتي بودن اهداف متفاوت بود،‌الان هدف ما فقط سودآوري شرکت است. طي 8 ماه اخير تلاش کرده‌ايم اين نگاه در مجموعه نهادينه شود؛ هم‌اکنون 4300 نفر پرسنل داريم. وي با بيان اين‌که تايد واتر در تمام بنادر کشور از جمله شهيد رجايي حضور دارد، افزود:‌ سال 96 حدود 60 ميليارد مجموعه سود شرکت بود،‌امسال اين رقم به 160 ميليارد تومان رسيده و انتظار افزايش آنرا علي رغم محدوديت شرايط در سال جاري را داريم. وي تصريح کرد: حدود 10 در بيمه و ماليات تايد واتر مشکل داشت که بين 50 تا 60 ميليارد تومان بود. اين مسئلهرا برطرف کرده‌ايم و مشکلات مربوط تا سال 96 حل شده است. وي يادآور شد: قراردادهاي پيمانکاري (حدود 8600 قرارداد) مورد بازنگري قرار گرفت و برخي از آنها به دليل زيانده بودن به نصف کاهش يافت. مديرعامل تايدواتر با اعلام اين که خريد خارجي به زير 20 درصد رسيده و 80 درصد با استفاده از مهندسي معکوس تامين مي‌شود، اظهار کرد:‌ قراردادهاي تايد واتر ساماندهي شده است؛ به عنوان مثال در بخش کشنده ها برون سپاري را قطع کرده و حدود 20 ميليارد تومان که به همين دليل از شرکت خارج مي شد، بازگردد. زارعي با بيان اين که تايد واتر به يک شرکت هلدينگ تبديل شده که فقط بر عملکرد شرکت ها نظارت مي کند، گفت: قراردادهاي واسطه اي بندري را قطع کرده ايم. وي با يادآوري اينکه بيش از 200 دستگاه اتومبيل داريم و به نطر مي رسد بخشي از ايران خودرو هستيم، افزود: افزايش سرمايه 100 درصدي از محل وجه نقد و دريافتي سهامداران تا 20 روز آينده عملياتي مي شود. مديرعامل تايد واتر با بيان اينکه حدود 10 هزار سهامدار خرد داريم که حدود 8000 سهامدار از مجموعه خودمان است، گفت: برخي از اين سهامداران 30 سال است که اين سهام را در اختيار دارند و خيلي از آنها جزو پرسنل ما هستند. زارعي افزود: تايد واتر در حوزه حمل و نقل بين شهري فعال نبود که اخيرا در بندر چابهار به صورت مشارکتي وارد شده ايم. چند صد کشنده در اختيار داريم که مي توانيم براي حمل و نقل درون شهري از آنها استفاده کنيم. وي با يادآوري اين‌که امور بندري حدود 8 شناور داريم، گفت: يک شناور در حال ساخت هم داريم که طي سال هاي اخير هيچ درآمدي نداشتند براي استفاده از اين ظرفيت شرکتي را تاسيس کرده ايم. امسال انتظار داريم 30 درآمدهاي دريايي داشته باشيم. يکي از شناورهاي ما اوايل سال قبل قراردادي با شرکت کويتي به ارزش روزانه 5000 يورو امضا شد، گفت: قرار بوده 6 ماه اين شناور کار کند که يک جرثقيل دارد که 2500 تن را مي تواند بلند کند.کار انجام مي شود و مجوز خروج از بندر شئبيه مي گيرد و به آبهاي بين المللي مي آيد. وي ادامه مي دهد: اين ماجرا مربوط به مهرماه است؛ دو شناور کويتي شناور تايد واتر را با زور بر مي گردانند. قوانين بين المللي با دزدي دريايي مخالف است و بايد حکم دادگاه براي اين کار باشد. وي بيان کرد: تا امروز حتي يک خط از طرف دادگاهي، پليس امنيت، پليس منکرات به ما ندادند که مثلا در کويت حجاب را رعايت نکردند. اما بر اساس اخبار غيررسمي مي گويند اين شناور پرچم و اسم خود را عوض کرده است. مديرعامل تايد واتر با بيان اين که ما شناور را ايراني تحويل گرفتيم و ايراني پس گرفتيم، اظهار کرد: پريشب اجازه دادند غذا را به کرو جديد برسانيم. اين شناور دورتر از سواحل کويت است. زارعي گفت: تا امروز کويت به ما براي رسيدگي به وضعيت شناور ويزا نداده است. سهامدار عمد6 ما از طريق روابطي که داشته توانسته براي رسيدگي به وضعيت شناور وکيل گرفته است. وي با بيان " شنيده ايم که خدمه شناور آشغال را داخل دريا ريخته است، افزود: مي دانيم چه اتفاقي افتاده است، به نظر مي رسد در کويت طائفه اي عمل مي شود. وي با بيان اين که از وزارت امور خارجه 6 بار درخواست کرده ايم بتوانيم به کويت سفر کرده و به امور شناور رسيدگي کنيم، تصريح کرد: فکر ميکرديم ارگان دولتي مي روند و شناور ما را که جزو دارايي هاي ايران است را آزاد مي کنند. وي با بيان اين که پيمانکار کره اي که شناور در اختيار وي بود الان فراري است، اظهار کرد: در قرارداد اين شناور تضمين محکمي نگرفته ايم که بتوانيم براي آزادي آن اقدام کنيم. مدير عامل تايد واتر اظهار کرد: اگر کويتي ها نتوانند ادعاي خود را اثبات کنند بايد تمام خسارت هاي مربوط به خواب اين شناور را بر اساس قوانين بين المللي پرداخت کنند. قطعا اين عدد از پولي که قرار بود شناور از کار کردن کسب کند، بالاتر خواهد بود.از اين به دنبال حل اين مسئله از طريق قانوني هستيم. زارعي با بيان اينکه از سال گذشته درآمد جديد داريم به نام سالويج، گفت: حدود 100 شناور مغروق در خور موسي داريم که 7 فروند آن که بيشترين مشکل را براي تردد ايجاد کرده بودند را خارج کرديم. وي با بيان اين که سازمان بنادر در اين موضوع با ما خوب تا کرده است، افزود: امسال هم قرار است 3 فروند در اين منطقه خارج سازي شود که اميدواريم ما آنرا انجام دهيم. به گفته وي، هر شناور مغروق براي شناورسازي 3.3 ميليون دلار نياز دارد. وي اين را گفت که احتمالا يک شرکت تخصصي در زيرمجموعه تايد واتر براي سالويج تاسيس شود. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره