رسم پدر و پسری در مسجد فائق
فارس/ مرحوم حجتالاسلام حسيني معروف به «حسيني اخلاق در خانواده» رسم داشت سنت اذان و اقامه گفتن در گوش نوزادان تازه متولد شده را در مسجد انجام دهد، رسمي که اين روزها حسيني پسر در مسجد فائق تهران آن را ادامه ميدهد. شايد يکي از اولين خاطراتي که از روزهاي نخست به دنيا آمدن فرزندان کوچک در ذهنمان باشد، سنت اذان و اقامه گفتن در گوش بچهها باشد. اين سنت قديمي که ريشه در سيره پيامبر(ص) دارد، در خانوادههاي ما ايرانيان رواج دارد.اذان گفتن در گوش بچهها عمدتاً توسط پدربزرگها، امامجماعت مسجد محل، بزرگان ديني، روضهخوانهاي خانگي و سادات انجام ميشود تا به واسطه کلام و نفس نيک اين بزرگان، ارتباط و انس بيشتر بچه با احکام دين و مناسک آن مستحکمتر شود.اهالي محل خيابان ايران از گذشته تاکنون اذان گفتن بچههاي خود را توسط امام جماعت مسجد محل خود، مسجد فائق انجام ميدادند؛ امام جماعتي که رسمش آن بود تا اين سنت حسنه در فضاي روحاني و معنوي مسجد انجام شود. مرحوم سيد علياکبر موسوي حسيني مشهور به «حسيني اخلاق در خانواده» امام جماعت مسجد فائق از گذشته اين رسم را در منطقه خيابان ايران جا انداخت که سنت حسنه قرائت اذان و اقامه در گوش فرزندان تازه متولد شده محل را در مسجد و بين اقامه دو نماز جماعت ظهر و عصر و يا مغرب و عشاء و در حضور نمازگزاران انجام دهند تا حال و هواي مسجد و نماز جماعت، از همين نوزادي در وجود اين فرزند شکل گيرد و دعاي هميشگياش در ابتداي انجام اين امر اين بود که «انشاء الله به زودي اين کودک را در صفوف اقامه نماز جماعت مسجد مشاهده کنيم» حال بعد از وفات اين روحاني و امام جماعت سرشناس تهران، اين سنت حسنه توسط فرزند وي حجتالاسلام سيد اميرحسين حسيني که اين روزها امام جماعت مسجد فائق است، ادامه پيدا کرده است.وي در اين خصوص در گفتوگو با خبرنگار حوزه مسجد و هيأت خبرگزاري فارس اظهارداشت: اذان و اقامه گفتن در گوش فرزند از سنتهاي سفارش شده در دين اسلام است و انسان به شکرانه نعمتي که خداوند برايش مقدر داشته و براي اينکه اين نعمت و امانت الهي را در مسير مستقيم الهي حفظ کند و وظيفه خود را نسبت به او انجام دهد بايد در روزهاي اول بعد از تولد که هرچه زودتر بهتر، در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگويد. سفارش پيامبر (ص) به اذان و اقامه گفتن در گوش نوزاد حسيني افزود: از امام علي (ع) نقل شده است که ايشان از رسول اکرم (ص) نقل کرده است که «خداوند به هر فردي که فرزند ميدهد، بايد در گوش راست او اذان بگويد و در گوش چپ او اقامه بخواند که اين کار موجب حفظ او از بدي و شيطان خواهد شد». وي افزود: اهل بيت(ع) نيز اين سنت نبوي را رعايت ميکردند و در گوش فرزندان خود و مومنين، اذان و اقامه ميگفتند. براساس روايت پيامبر(ص)، مستحب است يک مرتبه در گوش فرزند اذان و اقامه گفته شود، اما همانطور که وضو گرفتن براي فردي که وضو دارد، نور علي نور است، اذان و اقامه گفتن به دفعات در گوش فرزند نيز مشکلي ندارد لذا خانوادهها ميتوانند يک مرتبه در بدو تولد در منزل يا بيمارستان اذان و اقامه بگويند و بعد نيز به طور مثال در مسجد و در جمع مومنين توسط يک فرد صاحب نفس نيز مجدداً اذان و اقامه در گوشش گفته شود. هدف از اذان و اقامه گفتن در گوش نوزاد امام جماعت مسجد فائق تصريح کرد: والدين نسبت به فرزند وظيفه دارند، او را کمک کنند تا بتواند در مسير مستقيم و الهي حرکت کند و از انحراف و دوري از خدا نجات يابد؛ زيرا اين دوري موجب هلاکت است که يکي از فعاليتها در اين راستا، اذان و اقامه گفتن در گوش فرزند است. نوزاد مفهوم اذان و اقامه را درک ميکند؟ وي اضافه کرد: شايد برخي تصور کنند که نوزاد متوجه نميشود، اما فرزند چه قبل از تولد و چه در همان زمانهاي ابتدايي، آماده جذب و درک موضوعات اطراف است و زماني که اطرافيان با او صحبتي ميکنند، موجب شکلگيري شخصيت او خواهد شد. اذان و اقامه گفتن که نوعي تلقين است، در قلب اين بچه مينشيند و بعدها که بزرگتر شد، همين موارد را به صورت استدلالي فراخواهد گرفت.امام جماعت مسجد با بيان اينکه انسان همانطور که بايد براي ميت تلقين بخواند و عقايدش را براي او تکرار کند، موظف است تا در روزهاي اول زندگي و ابتداي راه نيز موضوعاتي که موجب سعادت او خواهد شد، به او بگويد، تصريح کرد: اين موضوعات با صوت خوش و ملايمت بايد ذکر شود؛ زيرا گيرايي نوزاد در آن زمان بسيار بالاست و مفاهيم را درک خواهد کرد. علت تأکيد بر گفتن اذان و اقامه نوزاد در مسجد حسيني به رسم پدر که سفارش داشت تا برنامه اذان و اقامه در گوش بچههاي تازه متولد شده بين دو نماز در مسجد و با حضور نمازگزاران برگزار شود، اين سنت حسنه را در مسجد انجام ميدهد که پيرامون علت آن اظهار داشت: مرحوم پدرم (حجتالاسلام سيدعلي اکبر حسيني) از همان ابتدا که افرادي براي گفتن اذان و اقامه در گوش نوزادان به وي مراجعه ميکردند، تاکيد داشتند که در مسجد و در جمع نمازگزاران انجام شود و اين سنت را در حدود ۱۰ سال اخير در مسجد فائق انجام ميدادند.وي با اشاره به اينکه انجام اين عمل در جمع نمازگزاران امتيازات و مزاياي بسياري دارد، تصريح کرد: زماني که اين نوزاد با پدر و مادر و معمولا برادر و خواهر به مسجد ميآيد، اولين نقطه ارتباطي طفل با مسجد برقرار ميشود و در روزهاي اوليه زندگي در اين محيط معنوي حضور پيدا ميکند و معارفهاي ميان او و اهالي مسجد انجام ميشود.حسيني اضافه کرد: انجام اين کار در مسجد، موجب انس خانواده با مسجد ميشود که ممکن است موجب استمرار اين ارتباط شود. همچنين اين مهم موجب تبليغ فرزندآوري در جامعه نيز ميشود. نشاط معنوي نمازگزاران با حضور نوزاد در مسجد امام جماعت مسجد فائق با اشاره به اينکه اين طفل همراه خود انرژي مثبتي دارد و حضور او در مسجد نشاط معنوي در افراد حاضر ايجاد ميکند، تصريح کرد: زماني که اين طفل در آغوش امام جماعت است و اذان و اقامه گفته ميشود، تمامي اهالي مسجد لبخندي بر لب دارند که موجب نشاط معنوي آنان ميشود. اهميت دعا در زمان گفتن اذان و اقامه در گوش نوزاد وي اظهار داشت: يکي از بهترين مکانها براي اجابت دعا مسجد و يکي از بهترين زمانها براي اجابت دعا براساس روايات، هنگام زمان نماز است؛ لذا برگزاري چنين مراسمي در اين زمان و مکان ميتواند موجب استجابت دعا براي فرزند نيز شود.حسيني افزود: جمعيت نمازگزاران که براي نماز جماعت در مسجد حاضر شدهاند بهترين افراد براي استجابت دعا هستند؛ بنابراين بعد از اين مراسم در اين زمان و فضاي ويژه براي طفل دعا ميشود و اينگونه دعا ميکنيم که خدا خير دنيا و آخرت را به او عطا کند و در نهايت دعا ميکنيم او از مسجديهاي ما باشد و مردم نيز آمين ميگويند. شفيع قرار دادن نوزاد براي نمازگزاران حسيني با بيان خاطرهاي از اذان و اقامه گفتن در گوش نوزادان در مسجد تصريح کرد: در يکي از اين مراسمها در شب جمعه نوزاد حاضر را که در روزهاي نخست زندگي قرار داشت و پاک بود، شفيع خود قرار دهيم و با اهالي مسجد سلامي به امام حسين (ع) عرض کرديم که فضاي بسيار زيبايي را در مسجد رقم زد.امام جماعت مسجد فائق افزود: بهصورت ميانگين هر هفته يک نوزاد در مسجد ميآورند و در مسجد اعلام ميشود که مهماني فرضا دو روزه داريم و در جريان اين برنامه نيز در خصوص فرزندآوري و تربيت فرزند تذکر داده ميشود. آنگاه براي طفل با حضور جمع نمازگزار دعا ميکنيم و در نهايت با شفيع قرار دادن طفل، براي مردم دعا ميکنيم. اذان و اقامه زمان نوزادي مقدمهاي براي نماز ميت آخر عمر است؟ در فضاي مجازي بارها مطرح شده است که اذان و اقامهاي که در ابتداي زندگي در گوش طفل خوانده ميشود، مقدمهاي براي نماز پاياني عمر وي است و عمر حدفاصل همين اذان و اقامه و نماز خواندن است و مدتي کوتاه است. اين عبارات ذوقي شايد تامل برانگيز باشد که آيا در روايات نيز پيرامون اين مهم بحثي مطرح شده است؟ حسيني در اين خصوص اظهار داشت: اين سخن منبع روايي ندارد و برداشت ذوقي و شاعرانهاي از موضوع است که کوتاه بودن فاصله دنيا را نشان ميدهد که در روايات نيز مطرح شده است. عزرائيل به حضرت نوح (ع) ميفرمايد: عمر دنيا را با توجه به اينکه طولانيترين عمر را داشتي، چگونه مشاهده کردي؟ حضرت نوح در جواب ميفرمايد: مانند آن بود که از در اتاقي وارد شده باشم و از در ديگر آن خارج شوم. يعني مدت عمر و زندگي بسيار کوتاه است و بايد قدر فرصتها را بدانيم و آماده کوچ کردن به سمت منزل ابدي خود باشيم. اين امام جماعت در پايان خاطرنشان کرد: البته بايد بدانيم نماز ميت، احتياج به اذان و اقامه و يا وضو ندارد؛ بنابراين نميتوان گفت اين رسم مقدمهاي براي آن است بلکه تنها برداشتي ذوقي در اين خصوص است.