بیشترین دغدغههای مسافران مترو در پایتخت
فارس/ مسافران مترو در پايتخت روزانه مشکلات زيادي براي رفت و آمد دارند، از معضل دستفروشي گرفته تا موضوع بدحجابي ،شلوغي واگنها و ...، معضلاتي که مدير عامل شرکت بهرهبرداري مترو خبر از رفع آن داد. ميليونها نفر در طول روز مسافر مترو در پايتخت هستند و حجم قابل توجهي از جابجايي شهروندان و رفت و آمد آنها در تهران با اين قطار زير زميني صورت ميگيرد. قطاري که اين روزها شاهد مسافران زيادي در اعماق زمين است و عليرغم رضايت برخي شهروندان از فعاليت آن، گلايهمنديها نيز اندک نيست. کمبود واگن، وجود دستفروشان، اذحام جمعيت در ايستگاه و پلهها، تأخير در حرکت قطارها و خرابي برخي از پلههاي برقي، بدحجابي برخي مسافران ... از جمله دغدغههايي است که اگر مترو سوار باشيد حتما با آن مواجه شدهايد. براي بررسي اين مشکلات و رساندن صداي مردم به گوش مسؤولان صبح يک روز تابستاني را براي تهيه گزارش انتخاب کرديم و راهي برخي از خطوط و ايستگاههاي پرتردد شديم. البته بدون هماهنگي با مديران شرکت بهرهبرداري مترو امکان تهيه گزارش نبود و پس از اخذ مجوز و همراهي دو نفر از همکاران آنها براي تهيه گزارش ابتدا ايستگاه فردوسي از خط 4 را انتخاب کرديم. خط چهار مترو تهران از ايستگاه ارم سبز(ايستگاه پارک ارم) در بلوار فردوس آغاز، خيابان شقايق در غرب تهران را به ايستگاه شهيد کلاهدوز انتهاي خيابان پيروزي وصل ميکند. همچنين خط 4 مترو در دروازه دولت با خط 1، در دروازه شميران و شادمان با خط 2، در تئاتر شهر با خط 3، در ميدان شهدا با خط 6، در توحيد با خط 7 برخورد ميکند و اين خط از زير خيابان انقلاب و آزادي ميگذرد. همه اين عوامل از دلايل شلوغي خط 4 است که ما آن را براي تهيه گزارش انتخاب کرديم. ساعت 7:45 صبح است. پس از قرار دادن دوربين و سه پايه در محل مورد نظر، به سراغ مسافران رفتيم. همه عجله براي رسيدن به مقصد دارند. قدمهاي تند آنها حکايت از تعجيل براي رسيدن به محل کار دارد. به صورت تصادفي از ميان مسافران، گزينههايي انتخاب ميکنيم و در مورد مشکلشان در مترو سؤال ميپرسيم. ميگوييم قرار است مشکلات را به گوش مديران مترو برسانيم و گامي در جهت رفع آن داشته باشيم. خانمي حدود 30 تا 35 سال به عنوان اولين مخاطب انتخاب ميشود. ميگويد به محل کار ميروم و هر روز مسافر مترو هستم. از شلوغي مترو گلايهمندم؛ ميگويد واگن کم است و صبحها بايد رفتن چند قطار را شاهد باشد تا بلاخره بتواند، مسافر يکي از قطارها باشد. درخواست مي کند چرايي اضافه نشدن واگن ها را برايشان پيگيري کنيم. مردي حدود 60 سال دومين مخاطب ما در اين ايستگاه است که تمايل به صحبت دارد. هرچند کندتر از جوانان در مترو راه ميرود ولي بيانش تند است. ميگويد چند روز پيش در حال افتادن از پله برقي به دليل اذحام جمعيت بود و اگر جواني دستش را نگرفته بود به زمين ميخورد. درخواست او اضافه کردن قطار و ايستگاه براي کاهش جمعيت است. خانمي ميانسال با کودکي 4 ساله که همراهش است، ميگويد نوهاش را به بيمارستان ميبرم. او از دستفروشان گلايه دارد و ميگويد سَرم رفت از بس در واگنها شلوغ ميکنند. در عالم خودم هستم که صدا ميزنند و اصرار به خريد دارند. درخواست ساماندهي دستفروشان را دارد و مي خواهد از مسؤل مربوطه پيگيري کنيم. مردي جوان از ديگر افرادي است که براي مصاحبه اعلام آمادگي ميکند. دستي به سرش ميکشيد براي نظم موهايش؛ ميگويد ميخواهم در مورد نرخ بليتها صحبت کنم و مصاحبهاش را آغاز ميکند. ميگويد نرخ بليتها از ارديبهشت حدود 20 درصد افزايش يافته است ولي اخيرا متوجه شده که بيش از 20 درصد از حسابش کسر ميشود و از مسؤولان مترو درخواست پاسخ دارد. ايستگاه بعدي براي تهيه گزارش، دروازه دولت است که در خط ۱ و ۴ مترو تهران قرار دارد و در تقاطع خيابانها شهيد مفتح و سعدي با خيابان انقلاب اسلامي است بنابراين اين خط هم از خطوط شلوغ مترو محسوب ميشود. از ايستگاه فردوسي سوار بر مترو مي شويم و ايستگاه دروازه دولت پياده؛ پس از قرار دادن دوربين و سه پايه در محل مورد نظر به دنبال علاقهمندان براي مصاحبه ميرويم. سرعت رفت و آمد در اين خط بسيار زياد است. مسافران اکثر آنقدر عجله دارند که حتي منتظر براي شنيدن سوژه نميشوند. کار در اين ايستگاه سختتر است و پس از دقايقي استقبال براي مصاحبه بيشتر ميشود. پسري جوان با قدي بلند و کولهاي به پشت در مورد تاخير سرفاصله حرکت قطارها گلايه دارد. ميگويد واگن کم است و گاهي قطار دير ميآيد.خانمي حدود 25 سال در مورد ترمز ناگهاني قطار در ميان خطوط ميگويد و دوست همراهش هم از کمبود واگن گلايه دارد. مردي ميانسال از کم بودن صداي بلندگوهاي داخل قطار گلايه مند است و ميگويد برخي مواقع به دليل اين مشکل متوجه ايستگاه مورد نظرش نميشود و مجبور به سفر طولانيتر در مترو ميشود. يکي از دستفروشان که بار و بساطش را در يک کوله و چمدان مسافرتي ريخته و يک پوز هم در دست دارد ميگويد صداي مرا به آقاي مسؤول برسانيد. والا ما براي چرخاندن زندگي مجبور به دستفروشي هستيم. خودمان هم از اينکه محلي در مترو براي ما جهت فروش اجناس اختصاص دهند خوشحال ميشويم. ساماندهي نه تنها بد نيست بلکه ما هم استقبال ميکنيم ولي مشکل اينجاست که کلا ميخواهند ما را حذف کنند. ايستگاه بعدي 15 خرداد است البته نه ابتداي صبح بلکه ساعت 5 بعدازظهر؛ اينجا هم از خطوط پر تردد به شمار مي رود. اين ايستگاه در چهارراه گلوبندک، تقاطع خيابان پانزده خرداد و خيابان خيام و در خطر يک مترو واقع شده است. در اين خط کسبه و مشتريان بازار زياد رفت و آمد ميکنند. کمتر کسي است که بسته يا کيسهاي از خريد همراهش نباشد. همجمه و هياهوي اين خط بيشتر است. سفرهاي چند نفره نيز بيشتر مشاهده ميشود. مادري با دو فرزند جوان خود از خريد باز ميگردد، ميگويد به اين خط بايد بيشتر توجه شود. حرکت قطارها زيادتر باشد و اينطور نباشد که شاهد رفتن چند قطار باشيم تا موفق به سوار شدن شويم.برخي از پرسشها در اين خط تقريبات مشابه خطوط ديگر است. که کمبود قطار و اذحام جمعيت درصدر آن قرار دارد. براي پاسخ به درخواست شهروندان در مترو به سراغ مدير عامل شرکت بهرهبرداري مترو رفتيم. تمايل داشتيم که اقاي رئيس به مترو آيد و همانجا در مورد مشکلات مردم گفتوگو داشته باشيم ولي فرنوش نوبخت، مديرعامل شرکت بهرهبرداري مترو نسبت به اين نوع مصاحبه استقبال نکرد و بيان داشت به دليل گرفتاري کاري، برايش مقدور نيست. اقاي رئيس در مصاحبه تلفني به گلايه مندي مردم پاسخ داد. ارشاد بدحجابان در مترو آغاز شده است مدير عامل شرکت بهره برداري مترو ابتدا در مورد بدحجابي گفت: همکاران ما در اين زمينه برنامهريزيهاي لازم را انجام دادند و ارشاد بدحجابان و بيحجابان در مترو آغاز شده است. بهزودي شاهد بهتر شدن روند حجاب در مترو خواهيم بود که البته فعاليت ماموران مترو ارشادي است و در راستاي همکاري با پليس انجام ميگيرد. ماموران پليس زن مترو همچون سطح جامعه اقدامات لازم را براي ارشاد بدحجابان و بيحجابان انجام ميدهند. ماجراي کسر مبلغ بيشتر از اعتبار کارت بليت وي در مورد انتقاداتي درباره کسرمبلغ بيشتر از اعتبار کارت بليت مترو اظهارداشت: شهروندان در زمان ورود به ايستگاه و ثبت کارت بليت خود در گيت مبلغ 4038 ريال به عنوان حداقل هزينه سفر و يا ورودي از کارت هايشان کسر و پس از طي مسير مورد نظر با ثبت کارت خود در گيت هاي خروج از ايستگاه مبلغ مربوطه کاسته ميشود. وي افزود: برخي از شهروندان در زمان خروج بر اثر فراموشي لحظه خروج خود را ثبت نميکنند که موجب کسر شدن مبلغ 7269ريال و در زمان ثبت ورود مجدد به ايستگاه به صورت اتوماتيک از کارت بليت ايشان کسر و بهعلاوه حداقل هزينه ورودي مجدد 4038ريال که در نهايت جمع آن به مبلغ 12000 ريال کسر ميشود. اين روند به دليل عدم توجه به روند استفاده از کارت بليت و يا فراموشي شهروندان گرامي باعث ايجاد ضن در افکار آنان شده است. بنابراين تأکيد داريم که شهروندان حتماً در خصوص ثبت خروج خود از ايستگاه اقدام کنند تا هزينه هاي اضافي برايشان لحاظ نشود. شلوغيهاي اين روزهاي واگنها و سرفاصله حرکت قطارها نوبخت در مورد شلوغي واگنهاي مترو بيان داشت: آمار مسافران بهصورت روزانه کنترل ميشود و درحال حاضر شرايط مناسبي در اين خصوص داريم البته شلوغيهاي اين روزها در حد عجيب و غريب نيست و هر زماني که لازم باشد همکاران من حرکتهاي فوقالعاده قطارها را اضافه ميکنند. با توجه به قولهاي مساعدکه از سوي شهردار و دولت به شرکت بهره برداري داده شده با ورود واگنهاي جديد در آينده به خطوط مترو شاهد کاهش ازدحام و شلوغي در واگنهاي مترو خواهيم بود. مديرعامل شرکت بهرهبرداري متروي تهران و حومه افزود: در خطوط ۱، ۲ و ۴ سرفاصله حرکت قطارها ۴ دقيقه است و در خط سه با سرفاصله 8 دقيقه خدمات رساني مي کنيم در اين خصوص ظرفيتهاي ما خوب و مناسب است و در صورت لزوم قطارفوقالعاده به خط تزريق خواهد شد. وي با بيان اينکه وظيفه ما در شرکت بهرهبرداري مترو اين است که شهروندان را با آسايش جابهجا کنيم و الان هم در حال انجام وظيفهمان هستيم گفت: ما بهطور لحظهاي آمار مسافران و ظرفيت قطارها را کنترل ميکنيم لازم به توضيح است در ساعات پيک در خطوط مترو، شرکت از نهايت ظرفيت خود براي تسهيل در روند جا به جايي شهروندان استفاده نموده و روزانه دو نيم ميليون مسافر جابجا مي کند. طرح جمع آوري دستفروشان اجرايي ميشود نوبخت در مورد دستفروشان گفت: دستفروش نيز يک مسافر مترو است و با تهيه بليت وارد اين سيستم حمل و نقل ميشود البته روزانه تعداد زيادي از اين افراد توسط پرسنل شرکت بهره برداري مترو به بيرون از ايستگاهها هدايت ميشوند و يا از تردد اين افراد توسط پليس در سکوها جلوگيري ميشود. وي بيان داشت: وظيفه اصلي کارکنان اين شرکت خدمات حمل و نقلي مناسب به شهروندان است و در زمينه جمع آوري کامل دستفروشان نه نيرو و نه بودجه کافي داريم. بنابراين بهترين راهکار براي جمع آوري دستفروشان اين است که مردم از اين افراد خريد نکنند. مديرعامل شرکت بهرهبرداري مترو تصريح کرد: البته همواره طرح جمع آوري دستفروشان در دستور کار شرکت بهره برداري مترو بوده است و پليس مترو مستقر در ايستگاه ها به محض ورود دستفروشان نسبت به جمع آوري اين افراد اقدام ميکنند اما بيشتر اين دستفروشان بصورت پنهاني وارد ايستگاه هاي مترو مي شوند و بيشتر افراد دستفروش در زمينه فروش کالاهاي ريز و کوچک اقدام کرده که همين امر منجر ميشود کنترل و ساماندهي اين افراد سخت باشد. نوبخت عنوان کرد: بيشتر اين دستفروشان به وسيله يک کيف دستي و وسايل کوچک قابل حمل به عنوان يک مسافر عادي وارد قطار مترو مي شوند و در داخل قطار نسبت به فروش کالاهاي خود اقدام مي کنند. همچنين خريد از دستفروشان در فرهنگ ما جا افتاده و هرقدر ما به اين موضوع دامن بزنيم و بيشتر از آنها خريد کنيم اين پديده بيشتر گسترش مييابد و بهترين راه حل اين معضل در مترو عدم خريد مسافران دستفروش ها است. وي افزود:موضوع بساطگستري و دستفروشي و خريد از آنها به فرهنگ ما بستگي دارد و بهتر است به کسبوکارهايي که از طريق پرداخت ماليات و عوارض فعاليت ميکنند کمک کنيم؛ اين موضوع سبب ميشود خودبهخود اين مشکل حل شود. مدير عامل شرکت بهرهبرداري مترو خاطرنشان کرد: اقدامات ما در راستاي برخورد با اين افراد از يکسو با برخورد مردم مواجه ميشود و از سوي ديگر در پيامها و شکايات مردم از مزاحمت دستفروشان مترو براي مسافران سخن بهميان ميآيد، همين برخورد دوگانه مردم با اين موضوع باعث شده تا ما بيش از پيش به اقدامات فرهنگي روي بياوريم و از طريق پخش تيزرهاي آموزشي در واگنها، نصب بنر و اعلام در ايستگاهها سعي داريم تا خريد نکردن از اين افراد را در بين مردم فرهنگسازي کنيم. دردسرهاي پلهبرقيهاي مترو نوبخت در مورد مشکلات دغدغه مردم از پلههاي برقي اظهارداشت: در حال حاضر ما کمترين خرابي پله برقيها را شاهد هستيم ولي برخي ايستگاههاي خط دو و برخي ايستگاههاي خط يک فاقد پله برقي است، چرا که طراحي در اين ايستگاهها قديمي بوده و امکان تامين و نصب پله برقي ندارند، زيرا سازه اجازه نميدهد. وي افزود: اما در سازههاي جديد تا نزديکي خيابان با آسانسور و پله برقي تردد انجام ميشود.ضمن اينکه در خصوص ازدحام و ازدياد جمعيت در مواقع استفاده از پلههاي برقي همانگونه که در ايستگاهها قابل رويت است اين روند در ساعات پيک و در تعدادي از ايستگاههاي تقاطعي و شلوغ رخ نمايان ميکندکه با عنايت به حجم مسافري که از قطارها پياده ميشوند(حدود 400 تا 700) نفر که از پله برقي استفاده ميکنند بايد در صف انتظار 1 تا 2 دقيقهاي بايستند. مديرعامل شرکت بهرهبرداري مترو افزود: بنابراين در اين خصوص از شهروندان تقاضا ميشود با عنايت به ازدحام جمعيت صبر پيشه کرده تا بتوانند از پلههاي برقي به راحتي استفاده کنند. البته هندريل ۸۲۲ پله برقي در همين دوره توسط متخصيصن داخلي بوميسازي شده است و ما در حال حاضر کمترين خرابي پله برقي را در ايستگاهاي مترو شاهد هستيم. صداي ناهنجار ترمز قطارها نوبخت در مورد صداي ناهنجار ترمز قطارها گفت: بومي سازي بخشي از ترمزهاي قطار در حال انجام است و بومي سازي تجهيزات کمک بزرگي در کاهش هزينههاي شرکت داشته است اگرچه شرايط موجود باعث بالا رفتن قيمتهاي تمام شده تامين تجهيزات ميشود. بنابراين در آيندهاي نزديک شاهد رفع مشکل صداي ترمزها و صداي گوش خراش آن خواهيم بود. با قولهاي مساعدي که فرنوش نوبخت، مدير عامل شرکت بهرهبرداري مترو به شهروندان داد، اميدواريم بزودي شاهد کاهش هرچه بيشتر گلايهمندي و دغدغه مسافران پايتخت باشيم.