ایرنا/ معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بومی گزینی نیروهای پزشکی، در دستور کار شورای آموزش پزشکی قرار گرفته تا 30 درصد نیروهای وزارت بهداشت از نیروهای بومی باشد.

«امیرمحسن ضیایی» روز یکشنبه در هفتاد ونهمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اصلاح قوانین ادارات آموزشی، افزود: این برنامه با هدف افزایش ماندگاری پرسنل پزشکی در مناطق محروم اجرا می شود.

وی خاطرنشان کرد: توزیع نیروی انسانی در مناطق مختلف کشور دچار اشکال است و اگر می خواهیم خدمات پزشکی در شهرهای مختلف توسعه یابد، باید قانون برقراری عدالت آموزشی را اجرا کنیم.

نیاز بخش آموزش پزشکی به حداقل یکهزار میلیارد تومان اعتبار

معاون وزیر بهداشت گفت: همانگونه که وزارت بهداشت از کسری اعتبار رنج می برد، بخش آموزش پزشکی نیز با همین مشکل روبرو است؛ کاهش منابع آموزش پزشکی، ارائه خدمات پزشکی را با مشکل مواجه کرده است.

ضیایی افزود: اگر نیروی با کیفیت تربیت نشود، مشکلات و هزینه های درمانی بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون در حال محاسبه قیمت تمام شده سیستم آموزش پزشکی هستیم تا نیازها احصا شود.

به گفته معاون وزیر بهداشت، در بخش بیمارستان های آموزشی، حداقل به یکهزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و باید منابع بیشتری به آن اختصاص داد.

ضیایی افزود: متاسفانه اعتبار آموزشی در بودجه سال 93 افزایش نیافته و امیدواریم مجلس شورای اسلامی به این امر توجه کند؛ وضعیت بودجه ما در سال آینده، انقباضی خواهد بود.

تعریف مسیر برد - برد در اجرای طرح خدمت پزشکان در مناطق محروم

معاون وزیر بهداشت گفت: به علت کمبود نیروی انسانی پزشکی در مناطق محروم در سال های گذشته مجبور بودیم قانون هایی(طرح خدمات پزشکی) وضع کنیم تا پرسنل پزشکی به مناطق محروم اعزام شوند.

ضیایی افزود: این مساله مشکلاتی را برای جامعه پزشکی به وجود آورد که با اجرای مکانیسم های مختلف، فشار روی این جامعه باید کم شود.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: مسیر برد - برد برای مردم و ارائه کنندگان خدمت برای کم کردن این فشار در حال تعریف است، اما اجرای آن نیاز به منابع دارد؛ برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم باید از پرداخت های ترجیحی و ثابت و مستقیم استفاده کنیم.

ضیایی گفت: این پرداخت ها تضمین کننده ماندگاری پرسنل پزشکی در مناطق محروم خواهد بود.

نیاز نظام سلامت به راه اندازی 400 رشته و مقطع پزشکی

معاون وزیر بهداشت گفت: برنامه ای برای توسعه رشته ها و مقاطع پزشکی مورد نیاز کشور تا سال 1404 طراحی شده و وزارت بهداشت موظف است این توسعه را مدنظر قرار دهد اما این توسعه نیاز به برنامه ریزی و منابع با تاکید بر کیفیت دارد.

ضیایی افزود: نظام سلامت کشور به حدود 400 رشته و مقطع پزشکی نیاز دارد.

راه اندازی مجتمع آموزش سلامت در شهرهای کشور

معاون وزیر بهداشت از راه اندازی مجتمع های آموزش سلامت در شهرهای کشور خبر داد و گفت: این موسسات وظیفه تربیت نیروی سلامت در حد کارشناسی را برعهده دارند.

ضیایی افزود: آموزش فنی و حرفه ای در علوم سلامت به این موسسات واگذار خواهد شد.

وی با اشاره به راه اندازی برخی رشته های سلامت توسط برخی بخش ها (دانشگاه علمی و کاربردی ) تصریح کرد، متولی راه اندازی اینگونه رشته ها، وزارت بهداشت است و مسوولان بخش های دیگر نیز این مساله را قبول دارند.

ضیایی درباره رشته های بین رشته ای نیز گفت: برای راه اندازی اینگونه رشته ها در حال مذاکره با وزارت علوم هستیم.

وی همچنین با اشاره به توسعه بی رویه رشته های پزشکی در کشور افزود: در سال های گذشته به سمت توسعه کمی حرکت و از بخش کیفی غفلت کردیم؛ طی 15 سال تقریبا در همه استان های کشور، دانشکده پزشکی راه اندازی شد زیرا با توجه به دوران انقلاب، به نیروی متخصص نیاز داشتیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: اما اکنون برای راه اندازی این موسسات و دانشکده ها باید براساس راهبرد توزیع جغرافیایی نیرو براساس برنامه آمایش سرزمین، مجوز صادر و تعداد نیروهای مورد نیاز احصا شود.

ضیایی افزود: اگر استانداردهای لازم برای راه اندازی این دانشکده ها تامین نشود، توسعه آنها را محدود خواهیم کرد.

وی به برگزاری آزمون دستیاری در اردیبهشت سال آینده (1393) اشاره کرد و گفت: این آزمون بدون هیچ تغییری نسبت به سال های گذشته برگزار خواهد شد و تغییرات احتمالی در سال 94 اعمال می شود.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر آسیب شناسی آموزش دستیاران در شورای آموزش پزشکی گفت: آزمون های دستیاری براساس خواندن کتاب بوده و به مهارت و اخلاق حرفه ای نمی پردازد.

ضیایی تاکید کرد: انرژی خود در چهار سال آینده را به توسعه کیفی آموزش پزشکی معطوف خواهیم کرد.

وی با اشاره به رشد بی قواره و کاریکاتوری ساختار فیزیکی آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت، مقطع کاردانی رشته های پزشکی را حذف کرده، درحالیکه در همه رده ها نیاز به تربیت کاردان داریم.

معاون وزیر بهداشت گفت: توسعه آموزش پزشکی به ویژه در بخش دولتی باید هدفمند و راه اندازی رشته های بی کاربرد باید از دستور کار خارج شود.

ضیایی با بیان اینکه افزایش نیروی ارائه کننده خدمات درمانی به معنای افزایش سطح سلامت مردم نیست، افزود: بطور مثال افزایش بیش از نیاز تعداد دندانپزشکان، موجب افزایش هزینه های درمانی خواهد شد.

وی تاکید کرد: کروکولوم(برنامه آموزشی) پزشکی درحال بازبینی است تا متناسب با نیازهای نظام سلامت باشد.