مخالفت وزارت بهداشت با تولید خودروهای دیزلی
ايسنا/ رئيس گروه سلامت هواي مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت ضمن اعلام مخالفت وزارت بهداشت با ورود خودروهاي ديزلي به چرخه حمل و نقل کشور، از شهرداري تهران خواست تا اقدامات جديتري جهت کاهش آلودگي هواي ناشي از کارکرد اتوبوسهاي ديزلي انجام دهد. مدتي است که ايران خودرو ديزل از سازمان حفاظت محيط زيست درخواست کرده است که براي توليد سواري ديزلي مجوز صادر کند. سازمان حفاظت محيط زيست نيز پيش از اين مخالفت جدي خود را با اين درخواست اعلام کرده بود. اکنون پس از انجام تحقيقات کارشناسي شده توسط ۱۳ دانشگاه کشور در خصوص توليد سواري ديزلي و اعلام مخالفت اين دانشگاهها با ورود سواريها به ناوگان حملونقل کشور، وزارت بهداشت نيز مخالفت خود را با ورود خودروهاي ديزلي به چرخه حمل و نقل کشور اعلام کرد. دکتر عباس شاهسوني - رئيس گروه سلامت هواي مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت، در واکنش به اظهاراتي مبني بر ورود خودروهاي ديزلي به بازار گفت: از سال ۲۰۱۳ آلايندههاي خودروهاي سواري ديزلي توسط سازمان بهداشت جهاني به عنوان ذرات سرطانزاي قطعي براي انسانها شناخته شد و به دنبال آن توليد اين خودروها در کشورهاي غربي و اروپايي کاهش چشمگيري پيدا کرد. وي با اشاره به اينکه خودروهاي سواري ديزلي ۲۰ برابر بيش از خودروهاي بنزيني ذرات معلق توليد ميکنند، افزود: علاوه بر ميزان بالاي ذرات توليدي توسط اين خودروها، مشکل ديگر توليد آلاينده ناکس است. اين آلاينده که متشکل از «مونوکسيد نيتروژن» و «دياکسيد نيتروژن» است، پيشساز ِآلاينده ازن است و ميتواند تهديدي جدي براي کودکان، زنان باردار، سالمندان و... باشد. شاهسوني ادامه داد: ذرات توليد شده توسط اين خودروها سه برابر رهنمود سازمان بهداشت جهاني است و با ورود آنها به چرخه حملونقل کشور، هرآنچه تلاش نظير کنترل سوخت، احتراق و ...در جهت کاهش آلودگي هوا انجام دادهايم، به هدر خواهد رفت و مشکل آلودگي هوا چندين برابر خواهد شد. نصب فيلتر دوده بر روي چه خودروهايي موثر خواهد بود؟ وي راهکار کاهش آلودگي سواريهاي ديزلي را نصب فيلتر دوده بر روي آنها معرفي کرد و افزود: البته نصب فيلتر دوده از دو جهت با مشکل مواجه است؛ اولا اين فيلترها بايد به مبلغ بالايي تهيه شوند، ثانيا نحوه کارکرد اين فيلترها براي خودروهاي سواري تعبيه نشده است. فيلتر دوده زماني کار ميکند که دماي موتور به ۴۰۰درجه سانتيگراد برسد و بديهي است که در چرخه حملونقل شهري، خودروها هنگام تردد به آن دما نميرسند که فيلترها بتوانند ذرات آلاينده را بسوزانند و از ورود آن به هوا جلوگيري کنند. رئيس گروه سلامت هواي مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت گفت: توليد خودروهاي ديزلي در دنيا به سمت صفر شدن ميرود؛ چراکه از هزينههايي که توليد اين خودروها ميتوانند به سلامت مردم وارد کنند آگاه هستند. با در نظر گرفتن ميزان بالاي هزينهاي که به حوزه سلامت وارد ميشود، بايد خط توليد سواريهاي ديزلي متوقف شود و وزارت بهداشت نيز با توليد اين خودروها مخالف است. نامه وزير بهداشت به شهردار تهران درباره اتوبوسهاي ديزلي وي با اشاره به نامه وزير بهداشت خطاب به شهردار تهران و شوراي شهر تهران در ماههاي گذشته مبني بر لزوم مجهز شدن کاميونها و اتوبوسهاي ديزلي ناوگان حملونقل عمومي به فيلتر دوده، گفت: اين خودروها روزانه تا حدود ۳۰۰ کيلومتر در سطح شهر تردد دارند و ميزان زيادي ذرات معلق وارد هواي شهر تهران ميکنند. از کل اتوبوسهاي ناوگان حملونقل عمومي ۳هزار اتوبوس فرسوده داريم که فقط ۵۰ دستگاه از آنها به فيلتر دوده مجهز شدهاند و مابقي بدون فيلتر دوده در حال آلوده کردن هواي شهر هستند. وي افزود: شهرداري بايد جهت مجهز شدن اين اتوبوسها به فيلتر دوده اقدامات جديتري انجام دهد. مباحثي مانند سهشنبههاي بدون خودرو که از سوي شهرداري مطرح شده اقدامات شايستهاي است، اما اين دست اقدامات در مقابل حجم آلودگي هواي ايجاد شده توسط ناوگان حملونقل عمومي، ناچيز است.