تابناک با تو/ بسیاری از این عیب و ایرادات آنقدر آشکار و مشخص هستند که در گفت‌وگو با مالکان خودرو‌ها، می‌توان فهرستی از آن‌ها تهیه کرد و حتی به راهکار‌های رفعشان نیز پی برد. مثل این نقص که باز کردن در صندوق عقب بسیاری از خودرو‌ها ساده است و راه مقابله با آنها، نصب برخی قفل‌های ایمن است.

برای مقابله با سرقت خودرو و لوازم آن چه باید کرد؟ این پرسشی است که پاسخ‌های شفاف و مشخصی دارد، اما نه برای خودروسازان وطنی!
به گزارش «تابناک»؛ از جمله معضلاتی که بسیاری از ایرانیان، به ویژه ساکنان شهر‌های بزرگ با آن دست به گریبان هستند، سرقت خودرو و تجهیزات آن است؛ سرقتی رایج که سابقه نسبتا طولانی در کشورمان دارد و ظاهرا بسان شتری که درِ خانه همه می‌خوابد، راه گریزی از آن نیست.

رویدادی پرشمار که از صفحه حوادث رسانه‌ها تا محافل خانوادگی و دوستانه، نقل محافل است و به مدد شبکه‌های اجتماعی و امثال کانال‌های تلگرامی، گاه آمار و ارقام و اخبار عجیب و غریبی از آن به گوش می‌رسد؛ اخباری مانند رقم خوردن سلسله سرقت‌هایی مشابه از خودرو‌ها در آبادان توسط یک جوان هفده ساله!

خبر‌هایی پرتعداد که اخیرا در سایه افزایش شدید قیمت خودرو و لوازم آن، گاه به دستگیری سارقانی اشاره دارد که سریالی و به نوعی تخصصی فعالیت می‌کنند و با انبوه باتری خودرو، کیسه هوای سرنشین و راننده، ای‌سی‌یو و امثال آن‌ها به دام می‌افتند و برایشان پرونده تشکیل می‌شود.

سریال سرقت‌هایی که بر پاشنه نقص‌های شناخته خودرو‌ها رقم می‌خورد و راه مقابله با آن‌ها هم تا حدود زیادی مشخص است، اما نه خودروساز‌ها تن به رفعشان می‌دهند و نه نهاد‌های نظارتی تأکیدی بر رفعشان دارند، تا جایی که عجیب نیست بشنویم یکی از مقامات پلیس، زبان به گلایه از این موضوع باز کند.

«تمام کاستی‌های خودرو به خودروسازان اعلام شده و قابل حل است، اما هنوز اراده جمعی در خودروسازان و دستگاه‌های ناظر ایجاد نشده است. به عنوان یک شهروند از خودروسازی گله‌مندیم و ما این ظرفیت را داریم تا بتوانیم خودرو‌های بهتر را تولید کنیم»؛ جملاتی که از زبان رئیس پلیس تهران و در واکنش به توصیه‌های یک سارق به مردم بیان شد و گویی بیان دردی مشترک بود.

این را می‌شود از بازتاب شدید اظهارنظر سردار رحیمی در شبکه‌های اجتماعی و موج تأیید آن دریافت. اینکه خودرو‌های تولیدی در کشورمان کاستی‌های شناخته شده‌ای دارند که قابل حل هستند و پلیس آن‌ها را فهرست و به خودروساز اعلام کرده، اما نه خودروسازن تن به رفعشان می‌دهند و نه دستگاه نظارتی عزمی برای رفعشان دارد.

جالب آنکه بسیاری از این عیب و ایرادات آنقدر آشکار و مشخص هستند که در گفت‌وگو با مالکان خودرو‌ها، می‌توان فهرستی از آن‌ها تهیه کرد و حتی به راهکار‌های رفعشان نیز پی برد. مثل این نقص که باز کردن در صندوق عقب بسیاری از خودرو‌ها ساده است و راه مقابله با آنها، نصب برخی قفل‌های ایمن است.

یا این نقص که لاستیک زاپاس برخی خودرو‌ها بیرون از صندوق نصب شده و برای مقابله با سرقتش لازم است قفلی خاص خریداری و رویش نصب کرد. یا این ایراد که ای‌سی‌یو یا به تعبیر عموم، کامپیوتر خودرو‌ها با باز کردن کاپوت در دسترس سارقان است و حفظ آن تنها با خرید و نصب قفلی ویژه ممکن است.

از این دست موارد پرشمارند، اما جالب آنجاست که بسیاری شان به مدد ابتکار کارگاه‌هایی رفع می‌شوند که نیاز عموم مردم به رفع این نقایص را دریافته و طراحی و تولید تجهیزات ایمن سازی را در دستور کار قرار داده‌اند؛ کارگاه‌هایی که دست کم در این زمینه از غول‌های خودروساز کشورمان پیشروتر و موفق‌تر عمل کرده و می‌کنند!

موضوعی قابل تامل که هرچند حکم باختی بزرگ برای غول‌های خودروساز کشورمان را دارد، موجب نشده تغییری در رویه آن‌ها صورت گیرد؛ تغییری که پلیس هم بر ضروری بودن آن تأکید دارد، اما ظاهرا قرار نیست رقم بخورد، که اگر این گونه بود، نه لازم بود رسانه ملی توصیه‌های سارقان به مردم را به تصویر بکشد و نه نیازی بود پلیس از خودروسازان گلایه کند.


ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید

رزرو آنلاين بليط
ساميار آگهی