کمبود 100 هزار معلم در کشور
فارس/ وزير آموزش و پرورش با اشاره به کمبود ۱۰۰ هزار معلم براي سال تحصيلي امسال، گفت: اين کمبود با تأخير در بازنشستگي معلمان که قانون اجازه ميداد و بکارگيري يک سوم وقت ديگر بازنشستگان، استفاده از حقالتدريسيها و اضافه کاري معلمان رسمي جبران شد. محسن حاجيميرزايي وزير آموزش و پرورش در خصوص مدارس سيلزده اظهار کرد، گفت: عمليات تعمير همه مدارسي که در سيل آسيب ديدند و نيازمند تعمير بودند، پايان يافت؛ واقعيت ناايمن بودن برخي از مدارس را قبول داريم و بايد با سرعت به وسيله اعتبارات دولتي و خيرين آنها را مناسبسازي کنيم. وي افزود: ۴۵۴ مدرسه در سيل آسيب ديدند که ۵۴ مدرسه نياز به احداث مجدد داشت و عمليات احداث ۲۰ واحد آموزشي آغاز شده است. حاجيميرزايي با اشاره به اينکه کلاس مناسب براي همه دانشآموزان سيل زده فراهم شده است، گفت: کار ساخت مدارس زير 3 کلاس تمام شده است و احداث مدارس با بيشتر از ۳ کلاس تا پايان امسال و مهر ۱۳۹۹ تمام ميشود. وزير آموزش و پرورش با اشاره به کمبود ۱۰۰ هزار معلم براي سال تحصيلي امسال، گفت: اين کمبود با تأخير در بازنشستگي معلمان که قانون اجازه ميداد و بکارگيري يک سوم وقت ديگر بازنشستگان، استفاده از حق التدريسيها و اضافه کاري معلمان رسمي جبران شد. وي افزود: آييننامه تبديل وضعيت معلمان حقالتدريس و مربيان پيشدبستاني در دولت به تصويب رسيد و تا پايان برنامه متناسب با نياز مناطق شناسايي و جذب ميشوند. حاجي ميرزايي در بخش ديگري از سخنان گفت: هدف مشترک جوامع اين است که چه به صورت فردي و چه گروهي به پيشرفت و توسعه دست يابند. وي بيان کرد: تنها چيزي که محل اختلاف بوده، اين است که پيشرفت چگونه حاصل ميشود ولي تجربيات جهاني و داخلي نشان ميدهد که اصليترين عامل، پيشرفت در «تطهير» انسانهاست. وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه آموزش و پرورش خود را مسؤول ميداند که افراد را براي حضور موثر در جامعه و کشور آماده کند، گفت: يکي از اهداف سند تحول بنيادين اين است که مفهوم آموزش را به مفهوم تربيت پيوند بزند. وي با تأکيد بر اينکه اين هدف با جديت دنبال ميشود، افزود: در اين راه پرمخاطره، معلمان اصليترين سرمايه آموزش و پرورش و جانشين نداشتههاي ما هستند. حاجيميرزايي با بيان اينکه هر خواستهاي که داشته باشيم به وسيله معلمان باکيفيت جبران ميشود، اظهار کرد: در صورتي کشور ميتواند روي پاي خود بايستد که مردم آن روي پاي خود بايستند. وي گفت: ايمن سازي مدارس يکي از اهداف ما است و طيسال هاي گذشته اقدامات موثري انجام و بيش از ۷۰ درصد مدارس در کشور واجد استانداردهاي لازم هستند. وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينکه ۳۰ درصد مدارس نيازمند مقاومسازي است، اضافه کرد: اين کار بزرگ جز با مشارکت عمومي ميسر نميشود و ما بايد دايره خيرين را گسترش دهيم. وي با بيان اينکه مجتمعسازي و ساخت مدارس بزرگ و متوسط سياست ما است زيرا اين موارد در کيفيت آموزشي تاثيرگذار است، گفت: در کشور 15 ميليون و ۱۴۰ هزار دانشآموز در ۱۱۰ هزار مدرسه آموزش ميبينند. حاجيميرزايي اظهار کرد: اگر خواهان حل مشکلات آموزش و پرورش هستيم بايد وارد ميدان شده و با کارهاي سنجيده آنها را رفع کنيم و در اين زمينه از طرحها و ايدههاي خلاقانه حمايت و پشتيباني نماييم. وي جلسات شوراي آموزش و پرورش را بسيار مهم عنوان کرد و افزود: اعضاي شوراي آموزش و پرورش با آگاهي از مشکلات منطقه، شناخت ظرفيتهاي بومي و اتخاذ تصميمات بسيار مهم، ميتواند راهگشاي مشکلات آموزش و پرورش باشند. وزير آموزش و پرورش با تأکيد بر اينکه مسائل مربوط به نيروي انساني آموزش و پرورش مربوط به امروز نيست، تصريح کرد: مشکلات نيروي انساني در آموزش و پرورش به دهههاي گذشته بر ميگردد که متاسفانه به طور کامل حل نشده است و ما اين نگراني را به دولت گزارش دادهايم تا در پي حل جدي آن برآييم. وي گفت: دستگاه آموزش و پرورش قبل از آنکه بتواند مسأله اصلي کشور محسوب شود بايد مسأله اصلي شهر و محله قرار گيرد يعني آموزش و پرورش بايد کانون يادگيري محله باشد و ريشههاي خود را از آنجا تقويت کند و به عنوان يک مرکز تبادل آگاهي مطرح شود. حاجي ميرزايي با بيان اينکه برآيند آموزشهايي که به دانشآموزان داده ميشود بايد با محتواي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش همسو باشد، افزود: بايد آموزشها در مدارس قابليت عملي و مهارتي دانش آموزان را افزايش دهد و از توجه صرف به حوزه دانش پرهيز کرد. وي ادامه داد: بايد به آموزش مهارت محور دانشآموزان توجه اساسي شود زيرا باعث ميشود که اقتصاد کشور از پايه دگرگون شده و بهبود يابد و اين خود نيز نقش بسزايي در اميدبخشي به جامعه دارد؛ آموزش و پرورش قطعاً در پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي موثر است و در اين مقوله نقش خطيري بر عهده دارد. وزير آموزش و پرورش در خصوص منزلت معلمان گفت: شأن معلمان بسيار بالا و مهم است اما آنچه از آن هم بالاتر است اين است که معلمان، خود منزلت و شأن خود را حفظ کرده و به جايگاه مقدس خود توجه ويژه داشته باشند. وي ادامه داد: اگر ميخواهيم تربيت دانشآموزان را چند ساحتي کنيم به طوري که همه اهداف سند تحول بنيادين تحقق يابد بايد از همه ظرفيتهاي فکري در تمام سطوح بهرهمند شده و کمک بگيريم.