روشهای وزیر آموزش و پرورش برای جبران کمبود معلم
فارس/ وزير آموزش و پرورش گفت: روشهاي مختلفي براي جبران کمبود معلم در مدارس داريم که بخشي از طريق اضافه تدريس تأمين ميشود. محسن حاجيميرزايي در حاشيه مراسم بزرگداشت و آيين ملي هفته پيوند اوليا و مربيان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما در آموزش و پرورش بر اين باوريم که تحقق واقعي تربيت بدون مشارکت خانوادهها امکانپذير نخواهد بود. وي خاطرنشان کرد: با توجه به سرعت پيشرفت علم و تکنولوژي، دسترسي دانش آموزان بيشتر شده است و اگر به صورت سازمانيافته اقداماتي صورت نگيرد، جريان تربيت با کاستي همراه خواهد بود. وزير آموزش و پرورش يادآور شد: هدف آموزش و پرورش براي تعامل با خانوادهها مشارکت مالي نيست، بلکه ما ميخواهيم خانوادهها حضور چشمگيرتري داشته باشند تا بتوانيم نسبت به حل مشکلات اقدام کنيم. حاجي ميرزايي در پاسخ به پرسشي مبني بر کاهش مدارس استثنايي و دانشآموزاني که داراي بيماري اوتيسم هستند، بيان داشت: اخيرا برآوردي از ميزان افرادي که داراي اوتيسم هستند استخراج کردهايم و اين افراد در مدارس استثنايي ما با توجه به بهره هوشي که دارند، آموزش ميبينند و با همکاري وزارت بهداشت بايد در کودکي اين افراد شناسايي شوند و به آموزش و پرورش اعلام کنند تا برنامهريزي بهتري براي آنها صورت بگيرد. وي درباره مشکلات سرويس مدارس در سامانه سپند اظهار داشت: مشکلات آن سامانه بايد بررسي شود ولي در اين مدت درباره مشکلات گزارشي دريافت نکردهام و درباره اختلال سرويس مدرسه تا زماني که به يک نظم واحدي برسد اگر گزارشي اعلام شود، به سرعت پيگيري و برطرف خواهد شد. در اين زمينه نيز با وزارت کشور تعامل و همکاري خوبي داريم. وزير آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر کمبود معلم در مدارس اظهار داشت: ما براي جبران کمبود معلم روشهاي متنوعي داريم که بخشي از طريق اضافه تدريس تامين ميشود که اين اقدام متناسب با کلاسها انجام ميشود و تعدادي از مربيان پيش دبستاني و سوادآموزي را تبديل وضعيت خواهيم کرد که ليست آنها مرتب شده است و بر اساس نياز منطقه آنها را به کار خواهيم گرفت. حاجي ميرزايي در پاسخ به پرسشي مبني بر رتبهبندي معلمان اظهار داشت: آييننامه رتبهبندي معلمان در دولت در حال بررسي است و هر زمان اجرايي شود، اعمال آن از اول مهر براي معلمان اجرايي ميشود. وي در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبني بر کاهش مدلهاي مدرسه گفت: ما در حقيقت دو نوع مدرسه داريم که مدارس دولتي و مدارس غيردولتي هستند، البته مدارس غيردولتي وضعيتهاي متفاوتي دارند که بر اساس اقتضائاتي ايجاد شدهاند که بايد نسبت به ساماندهي آنها اقدام شود. وزير آموزش و پرورش اظهار داشت: نمايندگان براي حمايت از آموزش و پرورش طرحهايي ارائه ميدهند که مداخله در امر آموزش و پرورش است و بعضي از اين موارد در قالب طرح قابل تحقق در آموزش و پرورش نيست و کار آموزش و پرورش عميق است و ما نبايد جمع يک ميليون نفري را با تصميماتي دچار مشکل کنيم و درخواست ميکنيم براي ارائه طرحها با آموزش و پرورش همکاري و تعامل داشته باشند تا وضعيت بهتري داشته باشيم.