دنياي اقتصاد/ برآوردها نشان ميدهد که ١٠ هزار ميليارد تومان از حجم فعاليتهاي کشور در بخش کسبوکار مربوط به حوزه ديجيتال است.
محمد شريعتمداري در مراسم بنياد ملي کارآفريني محتواي ديجيتال اظهار کرد: روند بازار کار در جهان درحال تغيير است و همه براي اين فضاي جديد، خانهتکاني ميکنند. وي بيان کرد: همه کارخانههاي قديمي به دنبال بازسازي با رويکرد آي.سي.تي هستند و بر اين اساس تقاضاهايي در اين حوزه وجود دارد و اين بنيادها نقش اساسي در فضاي اقتصادي دارند. شريعتمداري گفت: گردش مالي مجموعه صنعت رسانه و سرگرمي ٢٢٠٠ ميليارد دلار است که ١٢٠٠ ميليارد دلار آن در اختيار رسانههاي ديجيتال، ٢۶٠ ميليارد دلار به بخش انيميشن و همچنين ۲۴۰ ميليارد دلار به بازار تبليغات ديجيتال اختصاص دارد.
وي افزود: در ايران نيز ١٠ هزار ميليارد تومان از فعاليتهاي قابل انجام کشور در حوزه ديجيتال، ۷۰۰ ميليارد تومان در بازار انيميشن و ۶۰۰ ميليارد تومان در بازار تبليغات است. وزير تعاون ادامه داد: بايد به سهم ۴٠ برابري در بخش انيميشن و ١٣ تا ١۴ برابري در بخش توليد محتواي ديجيتال برسيم. وي افزود: ما بهعنوان دولت نميتوانيم زيستبوم ديجيتال ايجاد کنيم؛ اما ميتوانيم در ايجاد فضاي مناسب براي نفس کشيدن اينگونه فعاليتها کمک کنيم. وزير کار با اشاره به افتتاح بنياد ملي کارآفريني محتواي ديجيتال گفت: اين بنياد شروع مبارکي است و تلاش داريم هر ماه از کارهاي جديد در يک زيستبوم مناسب پردهبرداري کنيم تا به جايگاه مناسب خود در اين عرصه برسيم.
معاون توسعه کارآفريني و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي نيز در اين مراسم گفت: ايجاد کسبوکار و بنگاه به شکلهاي مختلف انجام ميشود، گاهي دولتها براي تشکيل آنها وام و مجوز ميدهند، يا در حالت ديگر شتابدهندهها از آنها حمايت ميکنند، راه سوم نيز اين است که کارخانه نوآوري افتتاح کنيم. عيسي منصوري افزود: اما لايه بالاتري نيز وجود دارد، اينکه اکوسيستمي داشته باشيم که تمام اين اقدامات در آنجا مستقر شود و دولت ميتواند براي شکلگيري اين بستر کمک کند. وي اظهار کرد: قواعد بازي کشور بهگونهاي است که توليد محتوا زمان ميبرد و راه ميانبر براي رسيدن به اين هدف، مشارکت بخش خصوصي و عمومي است. منصوري تاکيد کرد: محور کار وزارت کار، نهادسازي در چند ماه آينده است و تلاش داريم بستر مناسب براي کسبوکارهاي محتوا محور ايجاد کنيم.
بازار