برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

رکود 50 ساله کمترین میزان تولد شکسته شد

منبع
خراسان
بروزرسانی
خراسان/ در شرايط اقتصادي و معيشتي کنوني مردم و در روزهايي که پس از گراني بنزين، بخشي از جامعه درگير حذف نامشان از فهرست دريافت کنندگان مبلغ کمک معيشتي دولت هستند شايد صحبت از کاهش جمعيت کمي عجيب به نظر برسد. چنان که همين روزهاي قبل که گزارشي در اين باره نوشته بوديم، شهروندي تماس گرفته بود و مي گفت: «شما فکر مي کنيد ما دوست نداريم فرزند بيشتري داشته باشيم؟ آيا با اين وضعيت مي شود به اين مسائل فکر کرد؟!» آن جا حق را به او دادم و اين را هم به او گفتم که « هرکه دندان دهد نان هم دهد...» اما نبايد از حق بگذريم که به هرحال مسئولان جامعه نيز در قبال فرزندان ما مسئوليت هاي مهمي دارند. مسئوليت هايي همچون ارائه آموزش و پرورش باکيفيت، پرورش استعدادها و مواردي از اين دست که متاسفانه امروز چندان مورد توجه آن ها نيست. به طور قطع، وجود همين آسيب است که بخشي از جامعه را از موضوع مهم فرزند آوري غافل مي کند.
اما آينده چه مي شود؟ طبق آمار اگر به همين گونه پيش رويم در سه دهه آينده جزو کشورهاي پير جهان خواهيم بود بنابراين توجه به اين مهم و چاره انديشي درباره آن جز با تدبير مسئولان کشورراهکار ديگري ندارد.
آمار نگران کننده يک گزارش تحليلي کميته رصد و پايش سياست‌هاي جمعيتي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي روز گذشته گزارشي را از وضعيت فعلي جمعيت و ميزان مواليد کشور منتشر کرده است که برآيندآن آمار بي سابقه کاهش مواليد درسال 98 طي 50 سال اخير به حساب مي آيد.
80تا 94 درحال افزايش اما... در اين گزارش آمده است که از سال 80 تا 94 در کشور افزايش مواليد در حال رخ دادن بوده است اما پس از سال 94 به علت خالي‌شدن توان دروني جمعيت تعداد تولدها با شيب تقريباً تندي شروع به کاهش کرده و در سال 97 ميزان مواليد کشور نسبت به سال قبل با کاهش بيش از 8 درصدي مواجه شده که در دو دهه اخير بي‌سابقه بوده است. ضمن اين که در شش ماه اول امسال (98) نسبت به شش ماه اول سال 97 اين تعداد با 13 درصد کاهش مواجه بوده که کاهش بيش از 92هزار تولدي را به همراه داشته است. در اين گزارش آمده است که تخمين زده مي‌شود در پايان امسال ميزان تولد کشور به رقم يک ميليون و205 هزارو904تولد برسد که کاهش بي سابقه‌اي نسبت به سال‌هاي گذشته دارد. در اين گزارش آمده است؛ تعداد تولدهاي سال 97 در مقايسه با سال 94 نشان دهنده کاهش 203هزار و 710 نفري جمعيت است. همچنين، ميزان مواليد از حدود 20 در هر هزار نفر جمعيت در سال 94 با کاهشي محسوس به 16.7 در هر هزار نفر جمعيت در سال 97 رسيده است و تخمين زده مي‌شود که در سال 98 نرخ زاد و ولد با 14.5 تولد به ازاي هر هزار نفر جمعيت به کمترين حد خود در طي 50 سال گذشته رسيده است. طبق برآورد هاي انجام شده بر مبناي نتايج سرشماري، جمعيت ايران در پايان نيمه اول امسال به 82 ميليون و 776 هزار و 270 نفر رسيده است. مطابق نتايج سرشماري، نرخ رشد جمعيت ايران از 1.29 درصد در سال 90 به 1.24 درصد در سال 95 رسيده است و برآوردها نشان مي‌دهد که نرخ رشد جمعيت هم اکنون حدود يک درصد رسيده باشد ضمن آن که پيش‌بيني مي‌شود در سال هاي آينده با کاهش بيشتر نرخ رشد جمعيت مواجه باشيم.
2 نمونه مشوق در بلاتکليفي گزارش هاي متعدد خراسان به ويژه در چند مدت اخير که آمارهاي جمعيتي با چالش ها و نگراني هاي جدي مواجه است، حکايت مي‌کند که دواي اين درد جز با عمل به قوانين موجود درباره فرزندآوري راهکار ديگري ندارد. نمونه اول قانون تسهيل ازدواج جوانان در سال 84 براي رفع موانع اقتصادي، فرهنگي و معيشتي پيش روي ازدواج جوانان توسط مجلس به تصويب رسيد . اين قانون در بر دارنده تمامي خدماتي است که نهادها و سازمان هاي مختلف بايد در زمينه تسهيل ازدواج جوان همچون در نظر گرفتن وام ازدواج، مسکن، شغل انجام دهند اما با گذشت 14 سال از تصويب هنوز اجرايي نشده است و در بايگاني ها خاک مي خورد و تنها در اين مسير وام ازدواجي از سوي دولت پرداخت مي شود که با وجود افزايش روز به روز تورم و قيمت ها اين وام هم براي تامين هزينه هاي ازدواج جوانان کافي نيست.نمونه دوم نيز موضوع مرخصي 9 ماه فرزندآوري است که در بخش هاي مختلف به ويژه در مجموعه تامين اجتماعي اجرا نمي شود.بنابراين چه از موضوع تشويق براي فرزندآوري خوشمان بيايد يا نيايد، بايد بدانيم که کشور در آينده نه چندان دور دچار کهن سالي و پيري مي شود اگر به همين رويه پيش رود. و آيا با يک کشور «پير» مي توان به رشد و توسعه رسيد؟ مشوق هاي فرزند آوري به دليل بار مالي ،روي زمين مي ماند محمد اکبري- حسينعلي شهرياري عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس در گفت وگو با خراسان مي گويد: قوانيني که در شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي فرزند آوري تصويب شده بود به مجلس ارائه شد اما اين قوانين 56 ماده اي پس از بررسي مجلس با مخالفت دولت در صحن به تصويب نرسيد.وي مي افزايد: دولت به دليل اين که نمي تواند از عهده منابع مالي آن برآيد با قانوني شدن اين مواد مخالفت کرده است و از آن جايي که منابع مالي آن روشن نيست در صورت تصويب مجلس اين مواد در شوراي نگهبان به دليل مبهم بودن منابع مالي رد مي شود. شهرياري مي گويد؛ کميسيون فرهنگي مجلس با اصلاح موادي که مشوق هاي آن بار مالي زيادي داشته، طرحي را آماده کرده است که در صورت نهايي شدن به صحن آورده مي شود اما بعيد مي دانيم نهايي شدن آن به عمر اين مجلس برسد.وي يادآورمي شود: مشکلات معيشتي و مسائل مالي و کاهش ازدواج در جامعه، افزايش سن ازدواج به دليل بيکاري و مشکل مسکن دلايل عمده کاهش رشد مواليد است بنابراين بايد براي حل آن مشکلات اقتصادي را رفع کرد. نماينده زاهدان در مجلس خاطرنشان مي کند: هم اکنون بيمه زير بار مالي مرخصي 9 ماهه زايمان نمي رود و زنان مجبورند که براي حق و حقوقشان به ديوان عدالت اداري رجوع کنند. قوانين تشويقي در اجرا با مشکل مواجه است پوربافراني ديگر عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي مي گويد:متاسفانه تمامي قوانين مربوط به افزايش رشد مواليد درحوزه اجرا با مشکل مواجه مي شود. مجلس در حوزه نظارتي اين اقدام را بايد داشته باشد تا مجري اهتمام بيشتربه اجراي قوانين مربوط به فرزندآوري داشته باشد. نماينده نائين در مجلس تصريح مي کند: متاسفانه در همين بحث سهميه بندي بنزين هم دولت اعلام کرد سهميه خانوارهاي پنج نفر به بالا با خانوار کم جمعيت يکسان است. ما اين موضوع را طي تذکري به دولت ابلاغ کرده ايم. وي مي گويد: بايد دستورالعمل هاي مصوبات مجلس در زمينه فرزند آوري در ادارات ذي ربط نوشته شود و کميسيون هاي مربوط در نظارت براجرا اهتمام ويژه داشته باشند.معاونت نظارت مجلس و شخص نمايندگان هم بايد با جديت براجراي آن نظارت داشته باشند.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره