دوچرخههای نارنجی به تهران باز میگردند؟
فارس/ بيست و پنج روز پيش دوچرخه هاي نارنجي تهران جمع آوري شدند. معاون شهردار قول داد تا 16 آذر «بيدود» دوباره باز ميگردد. دو روز گذشت ولي هنوز خبري از بازگشت دوچرخهها به شهر و پرداخت وديعه هاي شهروندان نيست. «دوچرخههاي نارنجي تا 16 آذر به سطح شهر بازميگردد يا اينکه شرکت موظف است وديعه شهروندان را پرداخت کند و نميگذاريم خسارتي به مردم وارد شود.» اين جمله را معاون حمل و نقل و ترافيک شهردار تهران هفته گذشته اعلام کرد. از وعده محسن پورسيد آقايي چند روز ميگذرد ولي هنوز خبري از بازگشت دوچرخههاي نارنجي به پايتخت نيست. حدود 25 روز از رفتن دوچرخههاي اشتراکي پايتخت ميگذرد. دوچرخههايي که دو سال پيش فعاليت خود را در تهران آغاز کردند و پايتختنشينان با آن رکاب زدند. شرکت «پاک چرخ ايرانيان»، در سال ۱۳۹۶ به عنوان مجري انحصاري دوچرخه هاي اشتراکي هوشمند با نام تجاري «بيدود»، فعاليت خود را در زمينه حمل و نقل پاک با هدف کاهش آلودگي هوا، کمک به محيط زيست، افزايش سلامت شهروندي و کاهش ترافيک آغاز کرد و شهرداري تهران هم با ارائه مکان در نقاط مختلف شهر و تبليغ دوچرخههاي اشتراکي همکاري خود با اين شرکت را انجام داد. فعاليت اين دوچرخهها ادامه داشت تا آنجا که دولت 24 آبان اعلام کرد بنزين گران شد. اغتشاشگران به بانکها، پمپ بنزينها و اموال مردم رحم نکرده و در آتش کشيدن آن هراسي نداشتند. از جمله موضوعاتي که ممکن بود اغتشاشگران به آن آسيب وارد کنند هم همين دوچرخههاي نارنجي بود. بر همين اساس شرکت «بيدود» يک شبه همه دوچرخههايش را به پارکينگ برد و از سطح شهر جمع آوري کرد. اغتشاش و آشوب به اتمام رسيد ولي عليرغم اينکه امنيت به سطح شهر برگشت ولي دوچرخههاي اشتراکي برنگشتند. شرکت بيدود هرچند علت حذف ناگهاني دوچرخه هاي نارنجي را دقيقاً اعلام نکرده است ولي حسين قاسمي، نائب رئيس هيأت مديره بيدود هفته پيش گفت: پايان فعاليت بيدود حقيقت ندارد و ما در حال انجام بعضي کارهاي زيرساختي هستيم و بزودي دوباره فعاليتمان را ازسرخواهيم گرفت البته ما به برخي حمايتها از سمت شهرداري نياز داريم. آغاز مذاکرات شرکت «بيدود» با شهرداري هرچندپورسيد آقايي، معاون شهردار اخيرا اعلام کرد؛ بر اساس بررسيهاي اوليه اختلافات داخلي در شرکت بيدود و عدم تفاهم ميان شرکاي آن، مشکل اصلي حذف دوچرخهها بوده است ولي اظهانظرات مختف توسط برخي مديران در شهرداري حکايت اظ مشکلات ديگر هم دارد از جمله اينکه بيدود اصرار به خريد سهام توسط شهرداري و حتي افزايش نرخ کرايه اين دوچرخهها دارد. يعقوب آزادهدل مدير سيستم حمل و نقل پاک شهرداري تهران درباره اين موضوع اظهار داشت: بيدود يک شرکت خصوصي است و زماني که اغتشاشات به دليل حواشي گراني بنزين ايجاد شد، اين شرکت نيز نگران بود دوچرخهها دچار آسيب شوند، لذا همه دوچرخهها را از سطح شهر جمعآوري کرد. پس از آن قطعي اينترنت شکل گرفت و امکان استفاده از دوچرخهها نبود. وي افزود: در حال حاضر شرکت بيدود مشکلات اقتصادي را دليل حذف دوچرخهها و جمعآوري آن از سطح شهر اعلام کرده و اين شرکت معتقد است هزينه و درآمد آن با هم همخواني ندارد. مشکلات ديگري نيز به اين موضوع دامن زده و به طور کلي بيدود به ما اعلام کرده زماني را براي بررسي بازگشت مجدد دوچرخهها نياز دارد. مذاکراتي نيز براي تغيير مدل اقتصادي اين دوچرخهها انجام گرفته است. احتمال گران شدن دوچرخههاي اشتراکي مدير سيستم حمل و نقل پاک شهرداري تهران با اشاره به اينکه «بيدود» جوانب مختلفي را براي رفع مشکلات اقتصاديش در نظر گرفته بود، اظهار داشت: شرکت بيدود حتي معتقد است افزايش قيمتها بر روي دوچرخههاي اشتراکي هم اثر داشته و نرخ دوچرخههاي نارنجي نياز به تغيير دارد. ماجراي خريد سهام شرکت بيدود توسط شهرداري آزادهدل در پاسخ به اين سوال که گفته ميشود يکي از سهامداران شرکت بيدود تمايل دارد که سهام خود را به شهرداري واگذار کند و آيا اين موضوع صحت دارد، گفت: شرکت بيدود در حال رايزني با شهرداري است و اگر اين شرکت به نتيجهاي نرسد، بايد وديعه مردم را بازگرداند. وي اعلام کرد: شهرداري هنوز تصميم نهايي نگرفته و معلوم نيست که سهام شرکت بيدود را خريداري کند. چندين جلسه طي هفته جاري ميان شرکت بيدود و شهرداري برگزار شده و بايد منتظر نتيجه اين جلسات ماند. فرصت 20 روزه براي بازگرداندن وديعه شهروندان مدير سيستم حمل و نقل پاک شهرداري تهران خاطرنشان کرد: طبق قوانيني که بر روي سايت شرکت بيدود درج شده، شرکت بيدود در صورت انصراف از همکاري با مردم موظف است حداکثر تا 20 روز پس از آن وديعه يا حق اشتراک شهروندان را پرداخت کند که البته اگر از موضوع اغتشاشات و قطعي اينترنت صرفهنظر کنيم، هنوز موعد 20 روز براي شرکت بيدود به پايان نرسيده است که البته اميدواريم هر چه سريعتر اين مشکل برطرف شود. اما نظر شوراي شهريها به ويژه کميسيون حمل و نقل کاملاً متفاوت است و برخي اعضاء شورا معتقدند ورود شهرداري به حوزه دوچرخه از اصل و پايه اشتباه و حناچي هم وقت خود را با صرف به اين موضوع تلف کرده است. محمد عليخاني، رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران از جمله اين افراد است. وي در مورد فعاليت شرکت بيدود و اقدام آنها جهت حذف دوچرخههاي نارنجي گفت: بخش خصوصي در اين زمينه سرمايهگذاري کرده و اگر اين شرکت وديعه مردم را پرداخت نکند، شهروندان ميتوانند شکايتشان را به دستگاه قضا اعلام کنند. البته من نميگويم که بيدود کلاهبرداري کرده و پول مردم را خورده است. وي بيان داشت: تاکنون کسي در اين زمينه به شوراي شهر شکايتي نداشته است و شهرداري نيز اخيرا اعلام کرده قرار است شرکت بيدود به فعاليت خود مجددا ادامه دهد و اگر اين موضوع محقق نشد و بيدود به تعهدات خود عمل نکرد، مردم ميتوانند حقوقشان را پيگيري کنند. مخالف خريد سهام بيدود توسط شهرداري هستيم عليخاني در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه گفته ميشود اختلاف بين شرکاي شرکت بيدود و درخواست از شهرداري براي خريد سهام دليل حذف دوچرخههاي نارنجي است، گفت:اطلاع دقيق از اين موضوع ندارم، ولي مخالف اين مسئله هستيم که شهرداري مستقيم وارد موضوع دوچرخه شود؛ چراکه اين مسئله در تهران جواب نميدهد و هرچه تاکنون از دهه 70 سرمايهگذاري شده، به شکست خورده است. شکست همه طرحهاي دوچرخه در تهران وي يادآور شد: شهرداري در زمان آقاي الويري از مسير کوي دانشگاه به دانشگاه تهران استفاده از دوچرخه را براي دانشجويان مدنظر قرار داد، ولي تنها دانشجويان چند روز از اين دوچرخهها استفاده کردند و از مسير سربالايي به پايين آمده و برعکس آن محقق نشد و به عبارتي طرح با شکست همراه بود. از آن زمان هم هرچه طرح دوچرخه گذاشتهاند هزينههاي بيخود بوده است و به نتيجه نرسيد. وي تصريح کرد: البته بخش خصوصي در صورتي که حمل و نقل عمومي کامل باشد ميتواند در اين راستا هدفمند اقدام کند. تهران وضعيت جغرافيايي خاصي با شيبهاي زياد دارد و قابل دوچرخهسواري نيست و بحث ايمني آن هم مطرح است؛ چراکه بعضي مواقع دوچرخهسواران بايد از وسط بزرگراه عبور کنند و اين موضوع امکانپذير نيست و دوچرخه تنها براي مسيرهاي کوتاه است. عليخاني تصريح کرد: دوچرخه در تهران تنها براي ورزش کردن خوب است، آن هم در بوستانهايي مانند چيتگر و منطقه 22 و ساير فضاهاي ايمن و به هيچ عنوان نميتوان آن را يک مد حمل و نقل در پايتخت در نظر گرفت. وي در مورد اينکه شهردار تهران سهشنبه اين کمپين سهشنبههاي بدون خودرو را راهاندازي کرد و هر هفته نيز به اين موضوع توجه دارد، گفت: آيا به نظرتان شهردار در اين زمينه موفق بوده؟! اگر شهردار يک روز از هفته را پيگير خريد اتوبوس بود، بيشتر موفق ميشد. همچنين اگر حناچي مصوبات شورا را عمل ميکرد و اولويتهاي ما که تامين اتوبوس و مترو است را مورد توجه قرار ميداد، موفقيتهاي زيادي براي شهر حاصل ميشد. حناچي به جاي توجه به دوچرخه مصوبات شورا را عمل کند رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر آقاي شهردار نظرات تخصصي کميسيون را ميگرفتند، به ايشان اعلام ميکرديم که راهکار چيست، ولي افراد ديگري غير تخصصي نظر دادند و ايشان اعتماد کردند و بيش از حد و اندازه به موضوع دوچرخه توجه داشت، در حالي که شهردار بايد وقت خود را به اولويتهاي ديگر اختصاص ميداد. در حال حاضر حدود 70 ايستگاه دوچرخه «بيدود» در پايتخت راهاندازي شده و روزانه 5 هزار تردد از طريق اين دوچرخهها انجام ميگيرد. وي افزود: 20 هزار سفر در محدوده بيدود روزانه از طريق دوچرخه انجام ميشود که 5 هزار مورد آن با استفاده از دوچرخههاي اشتراکي بيدود و 15 هزار مورد آن توسط دوچرخههاي شخصي است. تهران مشابه وين شود اما پيروز حناچي شهردار تهران نظر برخي شوراي شهريها را قبول ندارد از طرفداران پر و پا قرص دوچرخه سوراي محسوب ميشود و استفاده از اين وسيله حمل و نقل را راهکار رفع معضل ترافيک و آلودگي هوا ميداند. وي در اين باره گفت: سهم دوچرخهسواري در تهران هنوز کمتر از يک درصد است. با اين وجود بايد بدانيم که اضافه شدن هر دوچرخهسوار به شهر به معناي کم شدن يک خودروي شخصي از چرخه آلودگي پايتخت است. وي بيان داشت: من در اجلاس وين با شهرداران وين و برلين ديدار داشتم و جالب است بدانيد که 7 درصد حمل و نقل وين با دوچرخه انجام ميشود که البته شرايط، حجم تردد و جمعيت آنها را ما متفاوت است ولي ميتوان اين حرکت عمومي را که در شهر ما نيز آغاز شده دنبال کرد. بيدود چه قدر در پايتخت عمر ميکند؟ با گذشت 25 روز از حذف دوچرخه هاي بيدود هنوز سرنوشت اين دوچرخههاي نارنجي در پايتخت مشخص نيست و احتمال افزايش نرخ اين دوچرخهها قوت گرفته است. شرکت بيدود به دنبال جلب حمايت هاي شهرداري و شهرداري هم در اين زمينه به دليل مشکلات مالي دست به عصا حرکت کرده است. شوراي شهريها هم نه تنها برنامهاي براي اين شرکت خصوصي ندارند بلکه آب پاکي را روي دست شهردار ريخته و معتقدند طرح دوچرخه در پايتخت، هميشه شکست خورده است و بايد به جاي دوچرخه به اتوبوس توجه شود. حالا بايد ديد برنامه شهرداري در اين زمينه چيست و در صورت خداحافظي هميشگي دوچرخه هاي نارنجي پول شهروندان که در قالب حق اشتراک، پرداخت شده چه زماني به جيب آنها بازگرداده ميشود؟