حاجی میرزایی: آموزش و پرورش باید از لاک خود بیرون بیاید
ميزان/ وزير آموزش و پرورش گفت: ظرفيت نظام تعليم و تربيت بايد در خدمت فهم مشترک از مسائل جامعه شکل بگيرد. آپ بايد از لاک خود بيرون بيايد و با مسائل جامعه پيوند بخورد. محسن حاجي ميرزايي، وزير آموزش و پرورش در همايش شوراهاي آموزش و پرورش که با حضور معاون اول رئيس جمهور برگزار شد، ضمن تشکر از تمامي افرادي که در جهت اجراي قانون شوراهاي آموزش و پرورش گام برداشته اند گفت: قانون شوراهاي آموزش و پرورش در سال ۷۲ تصويب شده است و يک قانون بسيار مترقي مهم و تاثير گذار است که ميتواند مشارکت گسترده را فراهم و توسعه کمي و کيفي را فراهم کند و البته اين قانون گام مهمي در جهت اجراي احکام براي توسعه کمي و کيفي آموزش و پرورش و پيوند آموزش و پرورش با ساير بخشهاي و پيوند آن با نيازهاي و دغدغههاي بومي و منطقه اي، توسعه عدالت آموزشي، حمايت از کودکان نيازمند، توجه بيشتر به توسعه آموزشهاي فني و حرفهاي از ظرفيتهاي قانون شوراهاي آموزش و پرورش است. حاجي ميرزايي در ادامه با انتقاد از اينکه عليرغم همه دستاوردهاي اين قانون بخش بزرگي از ظرفيتهاي اين قانون معطل مانده است ادامه داد: توسعه اين مشارکتها و اجراي اين قانون يک امر راهبردي است. تقسيم کار اجتماعي باعث شده حيطه مسئوليتها از هم جدا شود، اما دست يابي به موفقيت و حل مسائل به روش اثر بخش و پايدار نيازمند ترکيب هوشمندانهاي از ارگانهاي مختلف جامعه است. حاجي ميرزايي در ادامه با تاکيد بر اينکه تقسيم کار ما را از هم جدا کرده است افزود: هدف مشترک ما ميتواند همگي ما را ذيل اين قانون همراه کند. اما چه عاملي تضمين کنده تحول همه بخشهاي جامعه است؟ اگر به دنبال استمرار هدفها باشيم وحدت نظري در بين تمام صاحب نظران و ارگانهاي مختلف ميتواند ما را به توسعه پايدار برساند. رکن اصلي تحول انسانها هستند و انسانها همان گونهاي عمل ميکنند که ياد گرفته اند. وي گفت: کارآمدي و ناکارامدي همه بخشهاي جامعه مربوط به آموزش و پرورش است. هيچ تحول پايداري در جامعه شکل نميگيرد مگر اينکه در جريان يادگيري جامعه تحول ايجاد شود. نقطه اتصال جامعه يادگيري است. وزير آموزش و پرورش افزود: از سال ۶۶ در قانون آموزش و پرورش ذکر شده هر دانشآموزي که در رشتههاي نظري و فني و حرفهاي تحصيل ميکند بايد با يک مهارت مورد نياز جامعه آشنا شود. اين يکي از ماموريتهاي مهم و مفهومي است که رهبر معظم انقلاب و هم رئيسجمهور نسبت به آن تاکيد دارند از اين رو به ظرفيت شوراهاي آموزش و پرورش نيازمند هستيم. حاجي ميرزايي افزود: در آموزش و پرورش کشور در ۷ دهه گذشته تحولات مختلفي برنامه ريزي شده است که آخرين مورد آن سند تحول بنيادين بوده است. رمز دستيابي به تحول پايدار اين است که از لاک خود بيرون بيايم و ارتباط خود با بخشهاي اجتماعي را عميق تر، قويتر کنيم.