logo

رازگشایی از آلودگی بودار در پایتخت

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
رازگشایی از آلودگی بودار در پایتخت
دنياي اقتصاد/ رئيس سازمان محيط زيست با اعلام منشأ آلودگي‌هاي بحران‌ساز هفته‌هاي اخير در تهران و ديگر شهرها، به گمانه‌زني‌ها در پرونده «هواي بدبو» پايان داد. آن‌طور که معاون رئيس‌جمهور اعلام کرده است «ناتواني در صادرات مازوت» از يکسو و «مازاد توليد مازوت در پالايشگاه‌ها» از سوي ديگر باعث شده نيروگاه‌ها به مصرف اين سوخت ارزان رو بياورند. از آنجا که پيش‌تر منشأ «بوي نامطبوع» تهران، افزايش گاز گوگرد اعلام شده بود، اکنون تاييد «مصرف مازوت در نيروگاه‌ها به جاي گاز» مشخص مي‌کند: افزايش ناگهاني و شديد آلاينده‌هاي بدبو به «ماجراي سوخت» مربوط است. بعد از گذشت حدود دو ماه از آلودگي بحران‌ساز در تهران و غالب شهرها که در روزهايي منجر به انتشار بوي بد توسط گازهاي آلاينده شد سرانجام معاون رئيس‌جمهوري جزئياتي از علل ايجاد بوي بد در شهرها را فاش کرد. به گزارش «دنياي اقتصاد» به دنبال تکرار انتشار بوي بد در تهران، استانداري تهران حدود يک‌ماه قبل از اعزام تيم حقيقت‌ياب درباره منشأ ايجاد بوي بد در پايتخت خبر داد.اما روز گذشته در حالي‌که هنوز هيچ گزارش رسمي، شفاف و صريحي از علل انتشار بوي بد در تهران از سوي اين تيم حقيقت‌ياب منتشر نشده است عيسي کلانتري،رئيس سازمان محيط زيست و معاون رئيس‌جمهوري اعلام کرد:تحريم‌ها از يک سو باعث شده است وزارت نفت نتواند مازوت توليدي خود را صادر کند.از سوي ديگر وقتي جلوي مصرف مازوت در نيروگاه‌ها گرفته شد پالايشگاه‌ها پر از مازوت شدند به‌طوري که در آستانه تعطيلي بودند چون نه مي‌توانستند مصرف کنند و نه مي‌توانستند صادر کنند.ناچار نيروگاه‌ها دوباره به مازوت سوزاندن روي آوردند و گرفتار هواي آلوده شديم.يعني دچار دور بسته‌اي شده‌ايم که در شرايط تحريم نمي‌دانيم چطور بايد از آن بيرون بياييم. در اين گزارش که روز گذشته خبرگزاري فارس آن را منتشر کرد،کلانتري اعلام کرده است: اگر دولت‌ها مي‌خواهند براي مردم هواي پاک ايجاد کنند سرمايه‌گذاري مي‌خواهد وگرنه تعطيل کردن مدرسه ودانشگاه وشهر مشکل‌گشا نيست.هم‌اکنون ۸۳ درصد منبع آلودگي گازي کشور خودروها و ۶۱ درصد ذرات آلاينده زير ۱۰ ميکرون ديزلي هستند.براساس گزارش فرمانده انتظامي ۶ درصد خودروهاي سواري اسقاطي هستند اما کل خودروهاي ديزلي اسقاطي و از رده خارج هستند. هجدهم دي ماه «دنياي اقتصاد» در گزارشي نوشت: طي يک ماه و نيم گذشته آنچه بحران آلودگي ناشي از ذرات معلق و گازهاي آلاينده را براي پايتخت‌نشينان رقم زد، بيش از اينکه ناشي از متهم هميشگي آلودگي يعني رفت و آمد وسايل نقليه سبک باشد، به صنايع و نيروگاه‌هاي مستقر در اطراف تهران و استان‌هاي مجاور پايتخت بازمي‌گردد. کارخانه‌ها، نيروگاه‌ها و پالايشگاه‌ها به دليل نوع سوختي که عمدتا استفاده مي‌کنند، علاوه بر انتشار آلاينده‌هاي هوا، يکي از متهمان انتشار بوي نامطبوعي که تهراني‌ها در آذر و دي دست‌کم در سه نوبت در سطح شهر استشمام کردند، معرفي شدند. در اين بين روزهايي که بوي بد در تهران استشمام مي‌شد، هواي تهران نيز آلوده بود و اين موضوع نشان مي‌دهد آلودگي بدبوي تهران مي‌تواند بيش از هر چيز به گازهاي منتشرشده از سوزاندن سوخت‌هاي فسيلي در همان منابع سه‌گانه ثابت بازگردد. از آنجا که سوخت‌هاي مورد استفاده در عمده صنايع، نيروگاه‌ها و پالايشگاه‌ها، گازوئيل و مازوت بوده که هر دو مشتقات گاز گوگرد را در هوا منتشر مي‌کنند و بررسي‌هاي اوليه استانداري از منشأ بو نيز به صراحت نشان داد بوي نامطبوع در تهران همان بوي مشتقات گاز گوگرد است، بنابراين اکنون مي‌توان منشأ بوي بد تهران را نيز به همين آلاينده‌هاي هوا نسبت داد.علاوه بر شناسايي آماري ناشر بوي بد در تهران، اطلاعات رسمي شهرداري تهران مشخص مي‌کند يک نيروگاه بزرگ در استان غربي مجاور پايتخت نيز سهم بسزايي در آلودگي هواي تهران دارد و به همان نسبت مي‌توان به نقش اين نيروگاه در انتشار بوي نامطبوع در تهران نيز اشاره کرد. گفته مي‌شود سوخت اين نيروگاه در ايام سرد سال از گاز به گازوئيل تغيير پيدا مي‌کند و همين موضوع سبب مي‌شود سوزاندن اين سوخت، عامل گسيل آلاينده‌هاي زيادي به شهر تهران باشد. بر اساس اتفاق آماري اخير که در نتيجه انتشار داده‌هاي جديد از درون شهرداري تهران رخ داده، سهم خودروهاي سنگين در آلودگي هوا ۳۰ درصد، سهم سواري‌ها ۱۴ درصد و سهم موتورسيکلت‌ها ۱۰ درصد اعلام شده است. اين در حالي است که سهم صنايع و کارخانه‌ها، نيروگاه‌ها و پالايشگاه‌ها به ترتيب ۱۸، ۱۲ و ۴ درصد اعلام شده است. به اين ترتيب صنايع، نيروگاه‌ها و پالايشگاه‌ها در مجموع عامل انتشار ۳۴ درصد از آلاينده‌ها در آسمان تهران معرفي شده‌اند که به مراتب از سهم ۱۴ درصدي خودروهاي سواري بيشتر است.نکته قابل‌توجه اين است که سهم صنايع در انتشار آلاينده‌ها در اوايل دهه ۹۰ حدود ۷ درصد محاسبه شده بود. در اواخر آذرماه امسال که شاخص کيفيت هواي تهران به شرايط «اضطرار» رسيد، گزارش‌ها نشان داد يکي از کارخانه‌هاي واقع در جنوب تهران، بدون اطلاع استانداري از سوخت مازوت براي فعاليت خود استفاده مي‌کرده و بعد از مطلع شدن مسوولان دولتي ناظر بر شهر تهران، از مصرف اين سوخت جلوگيري شد و آن کارخانه، گاز شهري را جايگزين کرد. محل استقرار اين کارخانه در منطقه‌اي واقع در جنوب تهران است که حداقل در سه بار انتشار بوي بد در تهران طي يکي، دو ماه گذشته، آغازگر شيوع و نشر بوي بد معرفي شده است.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره