تبلیغات عجیب مهدکودکهای لاکچری؛ آموزش انگلیسی از دوران جنینی!
فرارو/ برخي از مديران مهدکودک بيتوجه به استعداد کودکان آنها را به شرکت در کلاسهاي غيرضروري تشويق ميکنند و متأسفانه بعضي از والدين هم گمان ميکنند پرداخت پول بيشتر به منزله آموزش بهتر است. متأسفانه تبليغات عجيب و غريب و البته جذاب مانند آموزش زبان انگليسي از دوران جنيني بهطوري که جنين به زبان انگليسي خواب ميبيند و فکر ميکند! تنها دستاويزي است براي کسب پول و درآمد بيشتر. تضمين درباره پرورش استعدادها و شکوفا کردن خلاقيتهاي کودک و تبديل او به فردي نخبه وعدههاي جذابي است که هر پدر و مادري را جذب ميکند؛ وعدههايي که اين روزها با ورود به بيشتر مهد کودکها با آن مواجه ميشويد. انواع و اقسام کلاسهاي آموزشي از حوزه خلاقيت گرفته تا ورزش و موسيقي حکم هفت خان رستم را دارد که علاوه بر تزريق اطلاعات و تواناييهاي مختلف به کودکان جيب والدين را هم خالي ميکند. ايران نوشت: هرچند بهزيستي به مهدهاي کودک اجازه برگزاري چند کلاس محدود آموزشي و کمک آموزشي را داده، اما اين روزها مهدهاي کودک به حوزههايي وارد ميشوند که از نظر بسياري از کارشناسان و متخصصان نه تنها لزومي ندارد بلکه ميتواند سنگ بناي بيعدالتي آموزشي هم باشد. برخي از اين کلاسها در حد اسم است براي پز دادن و البته کسب درآمد براي صاحبان مهدهاي کودک لوکس، مانند کلاس معماري که به گفته مسئول يکي از اين مهدهاي کودک در آن يک فوق ليسانس معماري هر هفته از بناي قديمي براي کودکان ميگويد و ماکت آن را ميسازد، حالا اينکه يک کودک ۳ يا ۴ ساله و حتي ۵ ساله چقدر معماري بناهاي قديمي را درک ميکند و اين اطلاعات تا چه زماني در ذهنش باقي ميماند نه کسي ميداند و نه کسي در مورد آن گفتگو ميکند. حتي مادران کودکان شرکتکننده در اين کلاسها در پاسخ تنها لبخند ميزنند. اما حقيقت اين است که در کنار بسياري از شکايات و نارضايتيها از تحميل چنين آموزشهايي، بسياري گمان ميکنند شرکت کودکان در کلاسهاي متنوع نه تنها به معناي قرباني شدن کودکي آنها نيست بلکه استفاده از آموزش بهتر و ساختن آيندهاي ايده آل است. سارا مادر کارن ۵ ساله است که ميگويد: همه حقوقم را هزينه مهد ميدهم گاهي با خودم ميگويم اصلاً براي چي سرکار ميروم. يک روز کلاس زبان دارند يک روز موسيقي. کلاس سفالگري، روباتيک، اسکيت، نقاشي، ژيمناستيک، خلاقيت، آي مت و.. هم که جزو امور روزانهمان شده. اگر يکي از کلاسها را هم ثبتنام نکنيم آنقدر مربيان به بچه ميگويند که دوستانت در کلاس هستند و تو بايد تنها باشي يا بچههاي ديگر را نشانش ميدهند که اگر نخواهي هم مجبور ميشوي ثبتنامش کني تا کمتر بهانه بگيرد و گريه کند. اصلاً نميدانم اين همه کلاس لازم است در يک مهد کودک برگزار شود يا خير؟ مگر مهد کودک محل نگهداري کودکان نيست؟ مجيد هم پدر آنا دختر ۵ ساله است که دخترش از بسياري از کلاسهاي آموزشي مهد کودک استفاده ميکند. او از اين آموزشها راضي است و ميگويد: پسرم هم در بيشتر اين کلاسها شرکت کرده بود. من تأثيرش را در هنگام ورود او به مدرسه مشاهده کردم. او از همه همکلاسيهايش يک سر و گردن بالاتر است. مهدکودکهاي شيک تنها نياز بصري را تأمين ميکنند محسن محمد علي لواساني، روانشناس نيز معتقد است، آموزش پيش از دبستان از نظر متخصصان بسيار مفيد است، اما بايد حساب شده و براي همه يکسان باشد. وي ميگويد: پژوهشها نشان ميدهد، ابعاد جسمي و حرکتي، شناختي، عاطفي خلاقيت، اجتماعي شدن و همچنين بحث کلامي بايد در سنين قبل از دبستان به کودک آموزش داده شود. اما مشاهده ميشود در برخي مراکز نگهداري از کودکان بيش از اندازه به اين مباحث پرداخته ميشود. مثلاً موضوع خلاقيت که اين روزها در قالب کلاسهاي بسيار متنوع به چشم ميخورد بايد در کودکان زير ۴ سال بهصورت غير مستقيم آموزش داده شود در غير اين صورت کودک ياد ميگيرد، اما خلاقيت خود را از دست ميدهد. لواساني با تأکيد بر اينکه برخي از مهدکودکهاي شيک تنها نياز بصري را تأمين ميکنند اضافه ميکند: کودکان زير ۴ و ۵ سال بايد بهصورت غير مستقيم و اشباع شده آموزش ببينند. اين آموزشها بايد شامل توجه به ۵ حس، يعني حس استقلال، ديده شدن، مفيد بودن، آگاهي از رشد و در نهايت حس رابطه باشند تا بتوانيم بگوييم کودکان آموزشهاي مناسبي ديدهاند در غير اينصورت آموزش نه تنها مؤثر نخواهد بود بلکه تأثيري عکس خواهد داشت. حميلا بخشي مدير يکي از مهد کودکهاي تهران نيز در اينباره ميگويد: بهزيستي مجوز برگزاري ۵ کلاس فوق برنامه را براي مهد کودکها صادر کرده است. اين مدير است که تشخيص ميدهد اين کلاسها چگونه تشکيل شود و به چه موضوعهايي اختصاص پيدا کند. اين روانشناس ميافزايد: معمولاً براي پرورش کودکان بهتر است اين کلاسها در رشتههاي ورزشي و هنري معقول تشکيل شود چرا که کسب مهارت، قسمتي از روند رشد کودک است. براي مثال در حوزه ورزش کلاسهاي ژيمناستيک به تقويت و رشد جسماني کودک کمک ميکند و اين از نظر علمي تأييد شده است، اما برگزاري کلاسهايي مانند صخره نوردي صرفنظر از استعداد کودک، تا چه حد در کسب مهارتهاي جسماني کودک مؤثر خواهد بود؟ وي تأکيد ميکند: برخي از مديران مهدکودک بيتوجه به استعداد کودکان آنها را به شرکت در کلاسهاي غيرضروري تشويق ميکنند و متأسفانه بعضي از والدين هم گمان ميکنند پرداخت پول بيشتر به منزله آموزش بهتر است. متأسفانه تبليغات عجيب و غريب و البته جذاب مانند آموزش زبان انگليسي از دوران جنيني بهطوري که جنين به زبان انگليسي خواب ميبيند و فکر ميکند! تنها دستاويزي است براي کسب پول و درآمد بيشتر. بهزيستي مجوز داده است سعيد بابايي، مديرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزيستي ميگويد: مهدهاي کودک براساس توانمنديهايشان از بدون ستاره تا ۴ ستاره، رتبهبندي شدهاند. آنها علاوه بر برگزاري کلاسهاي آموزشي پايه، برحسب تعداد ستارههاي مهد کودک ميتوانند در طول سال تحصيلي از يک کلاس تا ۵ کلاس فوق برنامه برگزار کنند. وي ميافزايد: براي برقراري عدالت آموزشي، سطحي از استانداردهاي فيزيکي و آموزشي درنظر گرفته شده که همه مهد کودکها موظف به اجراي آن هستند. اما حقيقت اين است که برقراري عدالت آموزشي واقعي اين است که در ايران نيز مانند برخي از کشورهاي جهان درصدي از بودجه و GDP رسماً توسط دولت به اين حوزه اختصاص يابد. بابايي عنوان ميکند: با اختصاص اين بودجه و رسمي شدن آموزش دوره قبل از دبستان، ميتوان به سطح قابل توجهي از کيفيت و عدالت آموزشي دست يافت. متأسفانه در حال حاضر اين آموزشها، غير رسمي است و بهصورت مشارکت بخش خصوصي ارائه ميشود که طبيعتاً بار مالي عمدهاي را بهخانوادهها وارد و آنها را با مشکلاتي مواجه ميکند.