اطلاعیه دانشگاه تهران برای کلاسهای مجازی
فارس/ معاونت آموزشي دانشگاه تهران با تأکيد بر ادامه فعاليت آموزشي به شيوه الکترونيکي، اطلاعيهاي به شرح زير براي هر چه بهتر برگزار شدن ترم تحصيلي جاري صادر کرد. در اين اطلاعيهاي آمده است: «با سلام و احترام؛ با تبريک مجدد آغاز سال ۱۳۹۹ و اعياد شعبانيه به اعضاي محترم هيأت علمي و دانشجويان عزيز و تشکر از همکاري همگان در تداوم برنامههاي آموزشي دانشگاه در قالب آموزشهاي الکترونيکي، اظهار ميدارد: تداوم شيوع ويروس کرونا در کشور و لزوم رعايت طرح فاصله گذاري اجتماعي حاکي از آن است که برگزاري کلاسها به صورت حضوري حداقل تا چند هفته آتي امکان پذير نيست. بر اين اساس و پيرو بخشنامههاي قبلي و تصميمات اتخاذ شده در هيأت رئيسه و شوراي آموزشي دانشگاه و با توجه به سند مورخ ۱۰/۰۱/۱۳۹۹ معاونت محترم آموزشي وزارت علوم تحقيقات و فناوري ضمن تاکيد بر ادامه فعاليت آموزشي به شيوه الکترونيکي - موارد زير جهت هر چه بهتر برگزار شدن ترم تحصيلي جاري به استحضار ميرسد: ۱. نيمسال دوم سال تحصيلي ۹۹-۱۳۹۸ از دورههاي تحصيلي فعال دانشگاه بوده و به دلايل متعدد از جمله لزوم دانش آموختگي عده زيادي از دانشجويان براي ادامه تحصيل در مقاطع بعدي، برنامهريزي براي آينده کاري، مشکل سنوات معافيت تحصيلي از نظر سازمان نظام وظيفه و همچنين امکان پذيرش دانشجوي جديد در سال تحصيلي آينده، اتمام اين نيمسال تحصيلي امري اجتناب ناپذير است. بنابراين انتظار ميرود اعضاي هيأت علمي و مديران محترم اقدام لازم را جهت مشارکت حداکثري دانشجويان به عمل آورده و اهميت حضور در کلاسهاي مجازي را به دانشجويان يادآور شوند تا ان شا الله با تلاش و مشارکت جمعي دانشجويان عزيز و اساتيد گرامي، ضمن تداوم وظايف آموزشي خود، آسيبهاي ناشي از اين معضل اجتماعي به حداقل برسد. بديهي است؛ حفظ کيفيت آموزش از اصول بنيادين دانشگاه بوده و مسئولين پرديسها / دانشکدهها و اعضاي هيأت علمي، بايستي تمام مساعي خود را به کار بسته و تمهيدات لازم را براي ارائه دروس با کيفيت مطلوب فراهم آورند. ۲. مقررات و ضوابط حضور در کلاسهاي مجازي همچون کلاسهاي حضوري بوده و اداره کل برنامهريزي درسي و نظارت آموزشي با همکاري مرکز يادگيري الکترونيکي بر تشکيل کلاسها و فعاليت استاد و دانشجو نظارت خواهند کرد. ۳. گزارش عملکرد اعضاي هيأت علمي در سامانه يادگيري الکترونيکي دانشگاه به صورت هفتگي از طرف معاونت آموزشي واحد تهيه و به معاونت آموزشي دانشگاه ارسال شود. علاوه بر اين، ضروري است گزارش ارائه دروس اعم از گزارش اخذ شده از سامانه و گزارشهايي که به ساير روشها مانند خود اظهاري عضو هيأت علمي و يا بررسي سوابق محتواي توليد شده در سامانه گلستان ثبت شود. ۴. معاونان آموزشي و رابطين مرکز يادگيري الکترونيکي در ارتباط پيوسته با اعضاي هيأت علمي مشکلات موجود را رصد کرده و نسبت به رفع آنها با همکاري مرکز يادگيري الکترونيکي اقدام لازم به عمل آورند. ۵. مرکز يادگيري الکترونيکي دانشگاه با همکاري رابطين معرفي شده از واحدها نهايت تلاش خود را جهت بهبود فرآيندها و ارتقا زير ساختهاي مورد نياز انجام داده و در تمامي موارد پشتيباني لازم را به عمل آورد. ۶. براي دروس خاص که امکان تکميل درس به صورت غير حضوري و احياناً چند جلسه حضوري در ادامه ترم ميسر نباشد با ارائه دلايل توجيهي استاد و تأييدگروه امکان اعلام آن به صورت ناتمام وجود دارد. ۷. دروس عملي و کارگاهي پس از بازگشايي حضوري به صورت فشرده برگزار خواهد شد. در صورت عدم اتمام اين دروس تا تاريخ ۳۱/۰۶/۱۳۹۹ به صورت ناتمام به نيمسال بعد منتقل و در سقف واحدهاي نيمسال بعد محاسبه نخواهد شد. ۸. دانشجوياني که به دلايلي نتوانستهاند از کلاسهاي غير حضوري استفاده کنند، و درخواست حذف يک و يا کليه دروس خود را دارند، تقاضاي خود را با ذکر دلايل به معاونت آموزشي دانشکده / پرديس ارائه کنند. بررسي و تأييد تقاضاي حذف ترم بر عهده کميسيون موارد خاص دانشگاه است. ۹. آزمون جامع دانشجويان دکتري بعد از آغاز آموزش حضوري برگزار خواهد شد. ۱۰. کليه دانشجوياني که در اين نيمسال امکان دفاع از پايان نامه يا رساله را دارند، ميتوانند بعد از آغاز آموزش حضوري تا ۳۱ شهريور به صورت حضوري از پايان نامه / رساله خود دفاع کنند. براي آن دسته از دانشجويان که قصد دارند زودتر دفاع نمايند، برگزاري جلسه دفاع با تأييد استاد راهنما به صورت حضوري (صرفاً هيأت داوران) -الکترونيکي و يا به صورت الکترونيکي با رعايت شرايط زير امکان پذير است: ارسال متن نهايي پايان نامه و رساله به تمامي داوران و دريافت تاييديه کفايت؛ برگزاري جلسه دفاع به صورت الکترونيکي مطابق مقررات دفاع از پايان نامه / رساله؛ ضبط جلسه دفاع با بهره بردن از امکانات مرکز يادگيري الکترونيکي دانشگاه؛ در هر صورت لازم است ترتيبي اتخاذ گردد که دانشجو براي انجام اصلاحات متن پايان نامه / رساله ناگزير از ملاقات حضوري و رفت و آمدهاي غير ضروري نباشد و متن صرفاً از طريق الکترونيکي بين استاد و دانشجو رد و بدل شود. ۱۱. جلسات گروهها و شوراي آموزشي پرديس / دانشکده به صورت مجازي، حضوري و يا ترکيبي به منظور بررسي و تصويب پروپوزال پايان نامه / رساله و مشکلات آموزشي دانشجويان برگزار شود. در پايان ضمن آرزوي سلامتي براي همه همکاران و دانشجويان عزيز انتظار ميرود با مشارکت و فعاليت مؤثر خود از برگزاري اين ترم با کيفيت هر چه تمام پشتيباني نموده، موجبات نيل به اهداف آموزشي دانشگاه را فراهم آورند اميد است اين اقدام دانشگاه و دانشگاهيان کمک مؤثري در فاصله گذاري اجتماعي و ريشه کن کردن ويروس کرونا از اين مرز و بوم باشد.»