نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

جزییات امتحانات حضوری و غیرحضوری دانش‌آموزان

منبع
تسنيم
بروزرسانی
جزییات امتحانات حضوری و غیرحضوری دانش‌آموزان
تسنيم/ امسال به دليل شرايط خاص کرونايي مدارس کشور، امتحانات دانش‌آموزان به دو شيوه حضوري و غيرحضوري برگزار مي‌شود. طبق اعلام وزارت آموزش وپرورش، امتحانات نهايي دانش‌آموزان پايه 12 و امتحانات پايه 9 حضوري است. در دوره ابتدايي ارزشيابي دانش آموزان به شيوه توصيفي و بدون نياز به حضور آنها در مدارس توسط معلم انجام خواهد شد همچنين امتحانات هماهنگ پايه ششم حذف شده است. در دوره متوسطه اول، ارزشيابي دانش‌آموزان پايه‌هاي هفتم و هشتم به شيوه غير حضوري و توسط معلم انجام مي‌شود اما دانش‌آموزان پايه نهم به جهت اهميت نمرات آنها در هدايت تحصيلي بايد در امتحانات حضوري شرکت کنند. در دوره متوسطه دوم نيز دانش‌آموزان پايه‌هاي دهم و يازدهم در امتحانات غيرحضوري شرکت کرده و ارزشيابي آنها با محوريت معلم انجام مي‌شود اما در پايه دوازدهم که امتحانات نهايي است دانش‌آموزان از 17 خرداد بايد براي امتحانات حضوري آماده باشند. در همين رابطه "پانته آ دري" معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران در اين‌باره اظهار کرد: تلاش مي‌کنيم با تمام توان سال تحصيلي را با يک ارزشيابي خوب به پايان برسانيم. وي افزود: بعد از اينکه آموزش‌هاي غيرحضوري رونق گرفت، منتظر بوديم اين آموزش‌ها به سنجش و ارزشيابي تحصيلي منجر شود و پيش‌بيني مي‌شد در استان‌هايي که وضعيت آنها همانند تهران است، منع حضور دانش‌آموزان را داشته باشيم و مدل ارزشيابي دانش‌آموزان از آموزش حضوري به سمت غيرحضوري برود. دري گفت: در دوره ابتدايي، پايه اول بيشتر مورد توجه قرار گرفته به واسطه اينکه دانش‌آموزان در پايه اول ابتدايي پايه‌هاي سواد خواندن و نوشتن را فرا مي‌گيرند. نحوه ارزشيابي دانش‌آموزان در پايه‌هاي هفتم و هشتم معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: در ساير پايه‌ها، سنجش به شکل عملکردي، فرايندي و کيفي است؛ در دوره متوسطه اول پايه‌هاي هفتم، هشتم و نهم را داريم که در پايه‌هاي هفتم و هشتم با مجموعه اقداماتي که براساس جمع آوري مستندات و شواهد از فعاليت‌هاي دانش‌آموز، فعاليت‌هاي تربيتي داخل و خارج کلاس، آزمون‌هاي مجازي، ارزشيابي‌هاي برخط يا آنلاين به شکل غيرحضوري، پرسش و پاسخ، خلاقيت‌ها و همه آنچه که در آموزش از راه دور در دست معلمان است مي‌توانند ارزشيابي را انجام داده و نمره را براي دانش‌آموز تعيين کنند. دري بيان کرد: پس از آنکه معلم، نمره را به مدير مدرسه ارائه کرد، در ستون ارزشيابي تکويني و پاياني تراکمي در نوبت خرداد ثبت مي‌شود همچنين مرجع رسيدگي به تقاضاهاي تجديدنظر دانش‌آموزان طبق آيين نامه اجرايي مدارس شوراي مدرسه است. امتحانات حضوري پايه نهم وي متذکر شد: در پايه نهم وضعيت متفاوت‌تر است، سهم نمره خردادماه دانش‌آموزان در هدايت تحصيلي آنها ضريب بالاتري دارد و تعيين رشته تحصيلي دانش‌آموزان بر سوابق تحصيلي استوار است به همين دليل طي هماهنگي با ستاد ملي کرونا و ملاحظات آموزش و پرورش، دانش‌آموزان پايه نهم امتحانات حضوري دارند. بودجه بندي، مدل سوالات و برنامه امتحاني به اختيار مدرسه يعني معلم بوده و با تاييد شوراي مدرسه انجام مي‌شود. معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران عنوان کرد: بعد از آنکه چند روزي از بازگشايي مدارس گذشت و اشکالات دانش‌آموزان به شکل داوطلبانه رفع شد، امتحانات پايه نهم با تشخيص شوراي مدرسه به شکل حضوري و با رعايت پروتکلهاي بهداشتي برگزار مي‌شود. حوزه‌هاي امتحانات نهايي با تراکم جمعيت پايين وي درباره امتحانات پايه دوازدهم تصريح کرد: در پايه دوازدهم، نمرات دانش‌آموزان در کنکور سراسري تأثير دارد به همين دليل امتحانات حضوري است، امتحانات نهايي از 17 خرداد آغاز مي‌شود و دانش‌آموزان به حوزه‌هاي امتحاني مي‌روند و حوزه‌ها را در شهر تهران کم جمعيت‌تر از گذشته درنظر گرفتيم؛ مدل سنجش بدين صورت است که دانش‌آموزان آزموني خواهند داد که متناسب با شرايط ويژه کرونا است يعني 80 درصد آموزشي که به صورت حضوري ارائه شد 20 نمره و 20 درصد باقيمانده، 4 نمره به صورت اختياري دارد که اگر دانش‌آموزان تمايل داشتند، پاسخ دهند. وي درباره کنکور سراسري يادآور شد: در اينباره مرجع اصلي، سازمان سنجش است که اعلام کرد 30 و 31 مرداد آزمون سراسري برگزار مي‌شود. دري درباره اينکه آيا براي امتحانات دستورالعمل خاصي به مناطق ارسال شده است، گفت: امتحانات پايه دهم و يازدهم، غيرحضوري است و متناسب با مصوبه شوراي مدرسه و با ارزشيابي فرايندي عملکردي اقدام مي‌کنند؛ در تاريخ 23 ارديبهشت آموزش و پرورش دستورالعملي را به تمام استان‌ها ابلاغ کرد و در ستاد امتحانات استان متناسب با شرايطي که دارند پيش بيني‌هاي لازم را انجام داده و اقدام مي‌کنند؛ مدرسه محوري که هميشه آرزوي آن را داشتيم به واسطه کرونا مقداري جاي خود را در آموزش و پرورش باز کرده و ظرفيت قانوني شوراي مدرسه و ظرفيت معلم به عنوان راهبر آموزشي عملياتي مي‌شود.