جزییات نحوه آموزش به دانشآموزان در سال تحصیلی آینده
ايلنا/ معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش جزئيات نحوه آموزش به دانشآموزان در سال تحصيلي آينده را تشريح کرد. «رضوان حکيمزاده» معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه آموزشي سال تحصيلي آينده با توجه به شيوع کرونا که گفته ميشود به صورت ۵۰ درصد حضوري و ۵۰ درصد مجازي است، توضيح داد: در رابطه با سال تحصيلي جديد چند اصل را در دستورالعملي که تهيه شده مورد توجه قرار داديم. يک موضوع که بسيار حائز اهميت است، حفظ سلامتي دانشآموزان بوده که در هر شرايطي از اولويتهاي ما است. وي ادامه داد: موضوع دوم ارائه آموزشها به صورت منظم و تدريس همه متون درسي است. مورد بعدي برگزاري همه ساعات آموزشي مصوب طبق مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش در مورد برنامه درسي ملي است. معاون وزير آموزش و پرورش گفت: با توجه به اين موارد نياز است که حتما در خصوص حضور دانشآموزان در مناطقي که ممکن است قرمز يا زرد باشند، تمهيداتي انديشيده شود تا ما بتوانيم همه اين موارد را به شکل همزمان اجرايي کنيم. در مناطق قرمز آموزشهاي ما عمدتاً در بستر مجازي خواهد بود و در کنار آن آموزشهاي تلويزيوني را نيز خواهيم داشت. حکيمزاده درباره روند آموزش در سال جاري در مناطق زرد گفت: آموزش در مناطق زرد به صورت ترکيبي يعني استفاده از بستر فضاي مجازي و حضور دانشآموزان در مدارس انجام خواهد شد. تمام تلاش ما اين است که در شرايط فعلي کمک کنيم خانوادهها بدون نگراني و دغدغه، فرزندانشان را در مدرسه ثبتنام کنند تا سال تحصيلي جديد را شروع کنيم. وي در پاسخ به اين سوال که آيا در کنار اين برنامهها، اقدامات ديگري در دستور کار قرار دارد يا خير؟ گفت: بله، در کنار اين آموزشها، آموزشهاي تلويزيوني را نيز خواهيم داشت. همچنين بحث توانمندسازي معلمان براي اينکه بتوانند از بستر فضاي مجازي بهرهبرداري بهتري داشته باشند، در دستور کار ما خواهد بود. معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش درباره شرايط آموزشي در مناطق سفيد گفت: در مناطق سفيد، آموزشها به صورت حضوري است که عمدتا مناطق کمجمعيت، روستايي و عشاير ما جزو مناطق سفيد هستند و با توجه به شرايطي که دارند ميتوانيم در اين نقاط آموزش حضوري را داشته باشيم. حکيمزاده در پاسخ به اين سوال که آيا درباره اينکه چه دروسي بايد به صورت حضوري و چه دروسي به شکل غيرحضوري تدريس شود، تصميمگيري شده است؟ گفت: بررسيهاي لازم انجام شده و ما سعي کرديم نقشهاي معلم، دانشآموزان، خانواده و مديران را در فضاي مجازي و حضوري توامان تعريف کنيم. معاون وزير آموزش و پرورش گفت: با توجه به اينکه معلمان نيز در اين زمينه نقشآفرين هستند، نحوه آموزش لزوما به اين شکل نيست که اعلام کنيم چه درسي حضوري و چه درسي مجازي خواهد بود، زيرا ممکن است؛ انجام تکاليف و ارائه بازخوردها در بستر فضاي مجازي ارائه شود و در مقابل آن براي تمرين و تکرار، حضور دانشآموزان در کلاس درس لازم باشد. وي افزود: در هر صورت مدلهاي متفاوتي مدنظر ما است و با توجه به تنوعهايي که ما در پايهها، دورههاي تحصيلي و در موضوعات درسي داريم و همچنين با توجه به ماهيت موضوعي درسي در اين زمينه تصميمگيري خواهد شد. معاون وزير آموزش و پرورش در واکنش به اينکه گفته ميشود تا فروردين سال ۱۴۰۰ سال تحصيلي به روال عادي خود برميگردد، گفت: برنامهريزي ما به صورتي است که آمادگي داريم از همه بسترهاي مجازي، تلويزيون و حضوري براي ادامه و تداوم جريان آموزشي کشور استفاده کنيم. بنابراين هر زمان که شرايط مناسب باشد قطعا ميتوانيم متناسب با بسترها تغيير رويه دهيم. حکيمزاده تاکيد کرد: چيزي که مسلم بوده، اين است که حتي در صورت بهبود شرايط و از بين رفتن تهديد شيوع کرونا، قصد نداريم به دوران آموزش صددرصد سنتي برگرديم. قطعا استفاده از فضاي فناوري دستاوردهايي مفيدي داشته است. به عنوان مثال تنوعبخشي در منابع يادگيري، استفاده از محتواهاي متعدد، امکان به اشتراک گذاشتن تجربه معلمان، فرصتهايي را فراهم کرده که حتما از ظرفيتهاي فناوري نيز در امر آموزش استفاده خواهيم کرد.