برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

2 روش جدید برای کشف و از بین بردن کرونا 

منبع
عصر ايران
بروزرسانی
2 روش جدید برای کشف و از بین بردن کرونا 

عصر ايران/ تشخيص کوويد ۱۹ در عرض چند ساعت پس از آلودگي فرد و از بين بردن ويروس کرونا با استفاده از ترکيب نور فرابنفش و نور آبي در هوا و روي سطوح، دو روش جديدي هستند که محققان نيوزلندي به تازگي ارائه داده‌اند.

ويروس کرونا هر روز در سراسر جهان در رستوران ها، اداره ها، بازارها و مکان هاي ديگر قرباني هاي جديدي مي گيرد؛ اين موج ترسناک عفونت محققان بسياري از کشورهاي جهان را بر آن داشته است تا شيوه هاي جديدي را براي شناسايي اين ويروس و از بين بردن آن بررسي کنند. محققان نيوزلندي نيز از اين رقابت عقب نمانده اند و سرگرم آزمايش روش هاي جديد براي تشخيص و از بين بردن اين ويروس هستند.
به گزارش پايگاه اينترنتي stuff، يک گروه سرگرم فعاليت در زمينه آزمايش روش جديدي هستند که مي تواند ويروس کرونا را در عرض چند ساعت پس از آلوده کردن فرد تشخيص دهد و گروه ديگر روش ارزان قيمت تر و سريع تري ارائه داده اند که با استفاده از ترکيب نور فرابنفش و نور آبي ويروس کرونا را در هوا يا روي سطوح از بين مي برد.
اين دو پروژه در صورت موفقيت به مهار و کنترل اين همه گيري به گونه اي کمک مي کند که نياز کمتري به اعمال قرنطينه هاي طولاني مدت باشد.
مرکز تحقيقاتي AgResearch در نيوزلند رياست اين دو گروه تحقيقاتي را بر عهده دارد و ۵۵۰ هزار دلار بودجه براي اين تحقيقات دريافت کرده است. 


تشخيص کرونا چند ساعت پس از آلوده شدن فرد 

محققان دانشگاه «پالمرستون نورث» در نيوزلند با کمک محققان موسسه تحقيقاتي ESR در دانشگاه «اوتاگو» روشي ارائه داده اند که مي تواند ويروس کرونا را در عرض چند ساعت پس از آلوده کردن فرد تشخيص دهد.
اين آزمايش جديد که با کمک محققان موسسه تحقيقاتي ESR در دانشگاه «اوتاگو» ابداع شده، ۲۵۰ هزار دلار بودجه دريافت کرده است و انتظار مي رود که ۱۲ تا ۱۸ ماه ديگر در دسترس عموم قرار گيرد. «اکسل هايزر» محقق ارشد اين پروژه گفت: در آزمايش هاي تشخيصي ويروس کرونا، RNA ويروسي جستجو مي شود.
سلول ها از RNA براي خواندن دستورالعمل هاي کدگذاري شده در دي.ان.اي و ساخت پروتئين ها استفاده مي کند. ويروس ها به خودي خود هيچ دي.ان.اي ندارند و تنها RNA دارند که از آنها براي ربودن سلول هاي ميزبان استفاده مي کنند. بنابراين براي کشف RNA در نمونه هاي گرفته شده از بيمار، ويروس بايد چند روز رشد کرده باشد. اما در اين پروژه تحقيقاتي مولکول هاي «ميکرو RNA»  اندازه گيري مي شوند که سلول هاي بدن هزاران مولکول مختلف آن را براي کنترل واکنش خود نسبت به بيماري ها توليد مي کنند.
«سنديپ گوپتا» همکار هايزر گفت: آنها در اين آزمايش روي شناسايي الگوهاي خاصي فعاليت مي کنند که  آن مولکول ها در حضور ويروس کرونا توليد کرده اند.
وي افزود: اين آزمايش، رديابي تماس هاي هدفمند را بسيار مؤثرتر مي کند و مي تواند قرنطينه هاي طولاني را براي افرادي که به نيوزلند سفر مي کنند، غيرضروري کند.
به گفته هايزر، اين آزمايش به اندازه کافي سريع انجام مي شود. به طوري که با استفاده از آن مي توان مسافران را در مرز در خصوص آلودگي به ويروس کرونا غربالگري کرد.

از بين بردن کرونا با استفاده از ترکيب نور فرابنفش و نور آبي

در پروژه دوم که محققان دانشگاه «مسي» در نيوزلند و محققان شرکت Energylight Group در آن شرکت دارند، محققان قصد دارند ويروس کرونا را در اولين مکان از آلوده کردن افراد متوقف سازند.
«گيل گايت برايت» که رياست گروه محققان AgResearch را بر عهده دارد، گفت: محققان خارجي براي زدودن ويروس ها از نور فرابنفش استفاده کرده اند.
وي افزود: اين روش به پرتوهاي بسيار پرتوان و مدت زمان زياد براي از بين بردن ويروس کرونا نياز دارد؛ همچنين اين روش درماني خطر آسيب زدن به افراد و محدود کردن کارآيي آن را نيز به دنبال دارد.
اما محققان نيوزلندي در اين پروژه تحقيقاتي سرگرم آزمايش ترکيب نور فرابنفش با نور آبي هستند که هم اکنون به گونه اي بي خطر براي استريليز کردن زخم‌ها و در درمان آکنه استفاده مي شود.
محققان قصد دارند در عرض ۶ ماه آينده، ترکيبات متفاوتي از طول موج ها، فاصله نور از جسمي که در حال استرليزه شدن است و زمان قرار گرفتن در معرض اين نور ترکيبي را ارزيابي کنند. سپس در عرض ۱۲ ماه آتي، نمونه اوليه اي از اين نور ترکيبي را ارائه دهند  که مي تواند خارج از آزمايشگاه مورد استفاده قرار گيرد.
محققان گفتند، از اين روش مي توان با حداقل تلاش براي ضدعفوني کردن همه چيز از بسته بندي ها و چمدان ها گرفته تا هواي در حال گردش استفاده کرد. اين فناوري نه تنها در برابر ويروس کرونا مفيد خواهد بود بلکه به مقابله با همه گيري هاي آتي نيز کمک خواهد کرد و کاربردهاي پزشکي و کشاورزي وسيع تري خواهد داشت.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar