برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

وزارت بهداشت: جایگاه سوخت کرونا را به 8 هزار نفر انتقال می دهد

منبع
عصر ايران
بروزرسانی

عصر ايران/ براساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي جايگاه‌هاي سوخت از پرخطرترين مکان‌هايي هستند که مي‌تواند ويروس کرونا را به هشت هزار نفر انتقال دهند، به همين دليل رانندگاني که خود اقدام به سوخت‌گيري خودرو مي‌کنند بايد از ماسک و دستکش يکبار مصرف استفاده کنند.

متخصص بيماريهاي عفوني روز يکشنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: جايگاه هاي سوخت از پرخطرترين مکانهايي هستند که امکان ابتلا به کرونا در آنجا وجود دارد و رانندگان بايد از تماس مستقيم با دسته نازل در جايگاه سوخت خودداري کنند در غير اينصورت بايد با استفاده از دستکش يکبار مصرف اقدام به سوخت گيري کرد.

وي اظهار داشت: پس از انجام سوخت گيري لازم است دستکش يکبار مصرف را سريعا در کيسه پلاستيکي قرار داده و يا در سطل زباله بياندازيد و سپس بدون دستکش کارت سوخت را از دستگاه برداريد.

هاشمي با بيان اينکه رانندگان نبايد کارت بانکي را به اپراتور پمپ بنزين بدهند، ادامه داد: آنها بايد خود اقدام به کشيدن کارت کرده و از اپراتور بخواهند که رمز آنها را وارد کند و استفاده از ماسک نيز اجباري است و هنگام بنزين زدن بايد ماسک نيز زد.

وي اضافه کرد: اگر فردي دستکش در جايگاه سوخت همراهش نبود براي برداشتن نازل سوخت گيري مي تواند از دستمال کاغذي استفاده کند و بايد در طول حضور در پمپ بنزين و بعد از آن به هيچ وجه دست به صورت نزنند. و در اولين فرصت ممکن بعد از اتمام سوخت گيري دست ها به مدت ۳۰ ثانيه با آب و صابون شستشو داده شود.

اين متخصص بيماريهاي عفوني با بيان اينکه کرونا يک بيماري مسري است، گفت: بسياري از افراد مبتلا به ويروس کرونا دچار بيماري تنفسي مي­ شوند و افراد مسن و کساني که بيماري زمينه اي نظير بيماري قلب و عروق، ديابت، بيماري مزمن تنفسي و سرطان دارند در معرض ابتلاي بيشتري قرار دارند.

هاشمي افزود: بهترين راه پيشگيري و کند کردن روند سرايت کرونا آن است که اطلاعات کافي درمورد ويروس کرونا، بيماري­ هايي که ايجاد مي­ کند و نحوه­ سرايت آن به دست آورند و با شستن دست­ ها يا استفاده از مواد ضدعفوني­ کننده­ حاوي الکل و دست نزدن به صورت از خود و ديگران و استفاده از ماسک دربرابر اين ويروس محافظت شد.

وي تصريح کرد: ويروس کوويد۱۹ از طريق قطرات بزاق يا ترشحات بيني فرد بيمار هنگام عطسه و سرفه منتقل مي ­شود و اکنون هيچ واکسن يا درمان خاصي براي اين بيماري وجود ندارد اما آزمايشات باليني براي به دست آوردن درمان احتمالي ادامه دارد.

بر اساس دستورالعمل و پيرو اطلاعيه‌هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي درخصوص همکاري در جلوگيري از شيوع ويروس کرونا به جايگاه داران توزيع فرآورده مايع و سي‌ان‌جي اعلام شده تا فرآيند سوختگيري و پرداخت در تمامي جايگاه‌هاي عرضه سوخت توسط اپراتور جايگاه انجام يا دستکش يکبار مصرف جهت استفاده عموم مردم در دسترس افراد قرار گرفته و فرايند سوختگيري و پرداخت بدون دستکش يکبار مصرف انجام نشود.

همچنين در اين اطلاعيه آمده است که نازل‌ها و صفحه رمز کارت سوخت ديسپنسرها و همچنين اماکن عمومي جايگاه (سرويس بهداشتي و غيره) مستمراً با مواد مناسب ضدعفوني و پايش بهداشتي شود و اين طرح تا اطلاع ثانوي در تمامي جايگاه‌هاي کشور لازم‌الاجرا است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar