برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

معاون وزیر بهداشت: «ماسک» به تنهایی برای کنترل کرونا کافی نیست

منبع
ايسنا
بروزرسانی
معاون وزیر بهداشت: «ماسک» به تنهایی برای کنترل کرونا کافی نیست

ايسنا/ معاون وزير بهداشت با بيان اينکه احتمالا يکي از دلايل کنترل بيماري ماسک زدن مردم است، تصريح کرد: البته زدن ماسک به تنهايي کافي نيست، تجمعات زياد و عدم رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در بعضي جاها مثل مترو، اتوبوس، بازارهاي شلوغ و... مي‌تواند ايجاد کننده اپيدمي باشد.

دکتر علي اکبر حقدوست، رئيس کميته اپيدميولوژي ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اينکه ويروس کرونا يک شطرنج باز بسيار حرفه‌اي است، گفت: از اين رو به محض آنکه ذره‌اي حواسمان از آن پرت شود مي‌تواند به راحتي ما را به سمت کيش و مات شدن ببرد. در اين مدت فراز و نشيب‌هاي متعددي داشتيم و حدودا از ۲ ماه قبل مجددا موارد افزايشي بيماري را در اکثر يا تمام نقاط کشور داشتيم و ويروس در روستاها و شهرهاي ما نفوذ کرده و به محض اينکه رعايت موارد بهداشتي کاهش يابد، ويروس فعال خواهد شد.

پير شدن اپيدمي کرونا در شهرهاي داراي آلودگي بيشتر
کرونا در کدام استان ها رو به کاهش است؟

وي افزود: مي‌شود گفت در شهرهايي که در چند هفته اخير آلودگي بيشتري داشتند، کم کم شاهد پير شدن اپيدمي بيماري در آنجا هستيم و به ياري خدا رو به کاهش هستند. شايد ۴ هفته قبل از وضعيت خوزستان مي‌ترسيديم اما به حد قابل قبولي روبه کاهش است، همچنين استان‌هاي جنوبي مثل بوشهر و بندرعباس علي‌رغم اينکه تعداد مريض‌هاي آي‌سي‌يو و فوتي ادامه دارد، اما ابتلا به ويروس به ميزان قايل توجهي کاهش يافته است. در استان‌هاي غربي مانند کردستان، کرمانشاه و همدان تقريبا رو به کاهش بيماري است. براي استان‌هاي آذري زبان بايد بيشتر حواسمان را جمع کنيم؛ به همين شکل شمال شرقي کشور و خراسان رضوي نقطه‌اي است که بايد به آن توجه داشته باشيم زيرا مي‌تواند مستعد اتفاقات ناگوار باشد. تهران نيز مانند هر شهر بزرگ ديگري از ابتدا همواره در حالت هشدار بوده است.

ماسک، يکي از دلايل کنترل بيماري
معاون وزير بهداشت با بيان اينکه احتمالا يکي از دلايل کنترل بيماري ماسک زدن مردم است، تصريح کرد: البته زدن ماسک به تنهايي کافي نيست، تجمعات زياد و عدم رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در بعضي جاها مثل مترو، اتوبوس، بازارهاي شلوغ و... مي‌تواند ايجاد کننده اپيدمي باشد. ماسک زدن خطر انتقال بيماري را کاهش مي‌دهد اما آن را به صفر نمي‌رساند.

حفظ سلامت و عدم ايجاد خطر براي ديگران از واجبات است
وي درباره برگزاري مراسمات عزاداري امام حسين(ع)، اظهار کرد: عزاداري ما مسلمانان ترکيبي از شور و شعور است و اين دو در کنار هم باعث رشد و تعالي جان و روان انسان خواهند شد. همانگونه که حفظ شعائر مهم است در کنار آن حفظ سلامت و عدم ايجاد خطر براي ديگران از واجبات است. حتي اگر خدايي ناکرده براي يک نفر باعث ازردگي و فوت شويم، انگار کل مردم را به نوعي ذبح کرده‌ايم. شايد بهتر باشد در اين شرايط براي ويروسي که نسبت به هر روشي راه در رو را پيدا مي‌کند، سعي کنيم مراسمات عزاداري تا حد امکان با فاصله‌هاي زياد و به صورت مجازي برگزار شود. کسي تصور نمي‌کرد خانه خدا، حرم رضوي و... در روزهايي اينچنين خلوت باشند، اما شرايط اين موضوع را ايجاد مي‌کند و از آنجايي که دين ما دين تعقل است مي‌بينيم اگر بتوانيم از راه دور و از طريق راديو و تلويزيون مفاهيم مراسم معنوي را در خودمان احيا کنيم، شايد ضرورتي نباشد دسته‌هايي راه بيفتد و آن عزادري‌ها انجام شود و اميدواريم در سالهاي بعد با شرايط ايمن عزاداري باشکوه تري برگزار کنيم.

تلاش براي برگزاري کنکور در سالم ترين شرايط
داوطلبان حتي لحظه اي ماسک را کنار نزنند
حقدوست درباره ديدگاه وزارت بهداشت در مورد نقاط ضعف و قوت در برگزاري کنکور دکتري، تصريح کرد: سلامت مردم و داوطلبان کنکور براي ما اولويت اول است و ستاد کروناه هم بر اساس اينکه بهترين هديه را براي سلامتي مردم داشته باشد، تصميم‌گيري مي‌کند و نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي نيز تمام بحث‌هايي که دارند براي اين است که سلامت مردم و جامعه به خطر نيفتد. بر اساس اين اصل که سلامت رکن اصلي است بايد تصميم‌گيري کنيم، اما توجه کنيد سلامتي جسم و سلامت روان هر کدام دو مسئله جدا هستند. عزيزاني هستند که چندين سال است خود را محبوس کردند تا براي اين امتحانات آماده شوند فلذا بايد به سلامت به شکل جامع نگاه کرد، همانگونه که فرد نبايد به کرونا مبتلا شود، نبايد دچار استرس اضافه شود. لذا بحث‌هاي تکنيکال بايد پشت درب‌هاي بسته باشد. داوطلبين مطمئن باشند تمام تلاشمان را مي‌کنيم تا در سالم‌ترين شرايط کنکور دهند. برگزاري کنکور دکتري حتما نقص‌هايي هم داشته اما به نقاط قوتي مانند حفظ فاصله صندلي‌ها نگاه کنيم البته براي آزمون‌هاي بعدي در تلاش هستيم تا اقداماتمان را تقويت کنيم.

وي افزود: يکي از نکات مهم براي ما ترغيب داوطلبان است تا حتي لحظه‌اي ماسک خود را از روي صورت کنار نزنند، در مقايسه با تمهيدات انديشيده شده براي داوطلبان نگراني زيادي ندارم. تا اين لحظه مي‌دانيم کنکور در روزهاي پاياني مرداد ماه برگزار خواهد شد و بايد اجازه دهيم اين مضمون به گوش خانواده‌ها و مردم برسد بدون آنکه ترديد ايجاد کنيم. ارتباط وزارت بهداشت با تمامي بخش‌ها چه در دولت و چه خارج از دولت رابطه‌اي صميمانه است.

حق دوست درباره ادعاي يکي از شبکه‌هاي خبري فارسي زبان در خارج از کشور در زمينه آمار کرونا در ايران، بيان کرد: نمي‌دانيم منبع اين اطلاعات که ارائه شده کجاست و اطلاعاتي است که بايد راستي‌آزمايي شود، اما اين را در نظر بگيريد که با تغيير کوچکي در تعاريف همه چيز عوض مي‌شود، مثلا از نظر اپيدميولوژيک مي‌گوييم موارد مشکوک، محتمل و قطعي بيماري وجود دارد و آنچه سازمان بهداشت جهاني و کشورهاي دنيا گزارش مي‌دهند موارد قطعي تست pcr مثبت است. البته ما مي‌دانيم اين تست مي‌تواند منفي کاذب هم داشته باشد. موارد مشکوک و محتمل که تست ندادند در هيچ جاي دنيا جزو امار بيماري اعلام نمي‌شود.

درباره آمار صادقانه با مردم سخن مي گوييم
وي در اينباره ادامه داد: اگر بخواهيم در مورد آمار و ارقام حرف بزنيم صحبت زياد است، مگر روزنامه گاردين در مورد کم شماري آمار کرونا در آمريکا و انگلستان صحبت نمي‌کند؟ آيا بايد بگوييم اعدادي که اين کشورها اعلام مي‌کنند دروغ است؟ هر عدد و رقمي محدوديت خاص خود را دارد و اگر دولت ايران مي‌خواست در مورد آمار کامل صحبت نکند، چرا به وضوح افزايش پيک کرونا را نشان داد؟ خب اگر قرار است آمار واقعي اعلام نشود، همين ميزان آمار را هم اعلام نمي‌کرديم. با نگاه به گزارش سازمان بهداشت جهاني در منطقه اِمرو مي‌بينيم تنها کشوري که نقشه‌ و گزارش کاملش وجود دارد، ايران است. ما با مردم صادقانه سخن گفتيم و اگر موارد افزايشي مشاهده شده بود بايد مصداق آن را مردم مي‌ديدند. الان در هر بيمارستاني با اينکه فشار بر کادر درماني وجود دارد اما تخت خالي دارند و اين نشان مي‌دهد ظرفيت ما بيش از اين حد است و شدت آن قدر بالا نرفته که بخواهيم شاهد چنين آماري باشيم.

کرونا؛ ويروسي عجيب
وي درباره احتمال بروز تغييرات در ويروس کرونا، خاطرنشان کرد: نادانسته‌هاي ما نسبت به دانسته‌هايمان در مورد ويروس بيشتر است و هرکس بخواهد قطعي در مورد آن صحبت کند بايد به علم و دانشش شک کرد. ويروس بسيار عجيب است، نه ايمونولوژي و نه اپيدميولوژي آن را خوب نمي‌دانيم. مثل هر عامل بيماري زاي ديگري وقتي از فرد به فرد ديگري منتقل مي‌شود مي‌تواند تغييرات ژنتيکي پيدا کند. در مقالات مختلفي در مورد تغييرات خصوصيتش از نظر بيماري نکاتي ذکر شده است، اما مستند قطعي در مورد ضعيف يا قوي شدن بيماري و اينکه ميل به سرايت در گروهي کم يا زياد شده در دست نداريم.


بر اساس آمار، مرگ و مير کرونا خيلي بالا نيست
حقدوست ادامه داد: بر اساس آمار، مرگ و مير ناشي از کرونا خيلي بالا نيست و جزو کشورهاي در رده وسط، پايين و به سمت خوب هستيم. در چندماه گذشته پزشکان و پرستاران ما تجربه خوبي کسب کردند و در مديريت بيماري شاخص‌ها و خدماتمان ارتقاي قابل ملاحظه‌اي داشته است. تعداد مقالات توليدي در ايران در اين زمينه در رده‌هاي ۱۰ کشور اول دنيا است و محققين تحقيقات خود را به راحتي چاپ کرده‌اند.

شدت بيماري با افزايش سن، افزايش مي يابد
بيشترين ميزان مرگ و مير کرونا در سنين بالاي ۶۵ سال و افراد داراي بيماريهاي زمينه اي
وي در ادامه تاکيد کرد: شدت بيماري با سن افزايش مي‌يابد و متاسفانه علي‌رغم اينکه کسر کوچکي از جمعيت ما افراد بالاي ۶۵ سال است، اما مرگ و مير در سنين بالاتر زياد است. بالاترين تعداد مرگ و مير در گروه‌هاي بالاي ۶۵ سال و افراد داراي بيماري زمينه‌اي بوده است. در ابتدا نسبت ابتلا در مردان بيش از زنان بود که با گذشت زمان اين نسب به يکديگر نزديک شدند.

حقدوست افزود: در مورد کودکان تصور مي‌شد مقاومتي در ابتدا به بيماري وجود دارد که مشخص شد براي تشخيص بيماري در آنها در ايران و جهان مشکلاتي وجود داشته است. استرس نابه جا مناسب نيست. اگر فردي مطلع مي‌شود شخصي از نزديکانش به بيماري مبتلا شده که با او در ارتباط بوده است بايد چند روزي خود را ايزوله کند.

حقدوست افزود: انجام کارهاي غير ضروري بايد به حداقل برسد. آموزش رانندگي و کلاس زبان واجب نيست و مي‌توانند آن را به تعويق بياندازند و در صورت الزام آن را با تاخير انجام دهند.

وي درباره واکسن کرونا، اظهار کرد: در دنيا گروه‌هاي زيادي در حال تحقيق و توليد واکسن هستند و در کشور ما هم کارهاي خوبي صورت گرفته که با فراهم شدن شرايط خواهيد ديد از نظر علمي در مورد توليد واکسن از کشورهاي ديگر عقب نيستيم، اما پيچيدگي ويروس به حدي است که معلوم نيست واکسن توليد شده چقدر مي‌تواند موثر باشد. اگر داستان ابتلاي مجدد پر رنگ باشد يعني خود ويروس را هم مبتلا شويم و بعد از مدتي گروهي دوباره مبتلا شوند، پس واکسن هم اين خصوصيت را خواهد داشت و نمي‌تواند قوي تر از خود ويروس برايمان ايمني ايجاد کند، لذا بايد ياد بگيريم بدون واکسن و دارو بيماري را مديريت کنيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar