آمار متفاوت مدیران از لغو طرح ترافیک پایتخت در ایام کرونا

فارس/ مديران شهري مي گويند لغو طرح ترافيک تاثيري در کاهش مسافر نداشته اما عضو شورا مي گويد که مسافران کمتر شده اند.
بعد از گذشت دو ماه از اجراي طرح ترافيک در سال جاري موقتاً يک هفته طرح ترافيک به دليل کرونا لغو شد. مديران شهري تأکيد دارند که اجراي طرح ترافيک تأثيري در افزايش شيوع کرونا ندارد، اما ساير مديران معتقدند که يکي از نقاط شيوع کرونا مترو است و بهتر است شهروندان در اين روزها از خودروي شهري به جاي سيستم حمل و نقل عمومي استفاده کنند.
البته از روزهاي پاياني اسفند 98 هم به دليل شيوع کرونا طرح ترافيک لغو شد و از 24 خرداد سال جاري دوباره اجراي طرح ترافيک در تهران آغاز شد.
مديران شهري ميگويند طرحي که امسال اجرا شد با طرحترافيکي که در روزهاي غيرکرونايي در تهران اجرا ميشد بسيار متفاوت است و تسهيلاتي براي کارمندان، کادر درمان و همچنين آژانسها و تاکسيهاي اينترنتي درنظر گرفته شده است و اجراي طرح ترافيک فقط مانع سفرهاي غيرضروري در مرکز شهر ميشود.
از ابتداي هفته جاري، طرح ترافيک در تهران لغو شد، البته مسئولين ميگويند احتمال تمديد لغو طرح ترافيک وجود دارد.
با لغو طرح ترافيک ميزان مسافران در تهران تغييري نکرده است
فرنوش نوبخت مديرعامل شرکت بهرهبرداري متروي تهران و حومه معتقد است که با لغو طرح ترافيک ميزان مسافران در تهران تغييري نکرده است.
وي ميگويد از زماني که دورکاري براي برخي از کارمندان لحاظ شده، فاصلهگذاري در مترو بهتر اجرا ميشود.
۱۰ هزار مسافر بالا وپايين با لغو طرح ترافيک
نوبخت معتقد است که لغو طرح ترافيک آمار مسافران را تغيير نداده است، شايد 10 هزار مسافر بالا و پايين شود که آن هم در حدود 2 تا 4 قطار تأثير دارد و ما روزانه بيش از 2 هزار اعزام داريم.
نوبخت ميگويد: هر چقدر جذابيت سفر را کمتر کنيم، اجراي فاصلهگذاري بهتر است و فاصلهگذاري اجتماعي در ساعات پيک کمتر رعايت ميشود.
کاهش مسافر با لغو طرح ترافيک
با وجود اينکه مديرعامل شرکت بهرهبرداري متروي تهران معتقد است که لغو طرح ترافيک در ميزان مسافران مترو تأثيري نداشته است، اما حسن خليلآبادي عضو شوراي شهر تهران ميگويد: لغو طرح ترافيک به دليل شيوع ويروس کرونا به طور معمول موجب کاهش ازدحام جمعيت در ناوگان حمل و نقل عمومي ميشود و يکي از اهداف لغو طرح ترافيک، رفع نگراني شهروندان است که نميخواهند در طي شيوع ويروس کرونا از حمل و نقل عمومي استفاده کنند.
به گفته خليلآبادي، با لغو طرح ترافيک به شهروندان حق انتخاب داده ميشود و هر کسي ميتواند با استفاده از خودروي شخصي يا حمل و نقل عمومي سفرهاي درونشهري خود را انجام دهد.
عضو شوراي شهر تهران ميگويد: آمار دقيقي از کاهش يا افزايش مسافران مترو و اتوبوس ندارد، ولي به نظر ميرسد تعداد مسافران حمل و نقل عمومي کاهش يابد و تعداد مسافران حمل و نقل عمومي کمتر شود.
از سوي ديگر برخي از اعضاي شوراي شهر تهران معقتدند که لغو طرح ترافيک نه تنها تأثير مثبت در کاهش شيوع کرونا ندارد بلکه مضراتي هم در پي دارد.
اينکه لغو طرح ترافيک در کنترل کوويد 19 تأثير دارد، خيال باطل و مسئله انحرافي است
ناهيد خداکرمي رئيس کميته سلامت شوراي شهر تهران در اين باره به خبرنگار فارس گفت: فوکوس کردن بر روي اين موضوع که لغو طرح ترافيک در کنترل کوويد 19 تأثير دارد، خيال باطل و مسئله انحرافي است، کما اينکه بسياري از شهرها که طرح ترافيک ندارند و مترو هم ندارند، اپيدمي کوويد 19 در اين شهرها وضعيت قرمزي دارد.
مي توانيم بگوييم لغو طرح ترافيک تاثير منفي هم دارد
عضو شوراي شهر تهران ميگويد: لغو طرح ترافيک تأثيري بر کاهش انتشار کوويد 19 ندارد و حتي ميتوانيم بگوييم که تأثير منفي هم دارد.
وي در خصوص علت اين اظهارنظرش گفت: همين ديروز ترافيک وحشتناکي در محدوده مرکزي شهر داشتيم. ماندگاري شهروندان در ترافيک، تاکسي و اسنپ ميتواند مشکلزا شود، ميزان ازن هوا هم افزايش يافته و همچنين ترافيک در محدوده مرکزي افزايش يافته و آلودگي هوا بيشتر ميشود.
وي گفت:ماندگاري شهروندان در ترافيک از لحاظ روحي هم مضر است. وقتي شهروندان در تاکسي مدت زيادي مي مانند و در يک فضاي بسته هستند، خطرناکتر است. لغو طرح ترافيک کمکي به کنترل کوويد 19 نميکند.
ماندن در فضاهاي بسته به مدت طولاني باعث ابتلا به ويروس کرونا ميشود
عضو شوراي شهر تهران گفت: براساس مطالعات صورت گرفته و مقالات منتشر شده تا امروز، در خصوص حرکت ويروس کرونا ماندن در فضاهاي بسته به مدت طولاني باعث ابتلا به ويروس کرونا ميشود، اما در مترو مردم خيلي نميمانند.
البته وضعيت در سيستم حمل و نقل عمومي فعلاً خوب نيست، اما قرار است با تزريق منابع مالي صورت گرفته، توسعه در مترو بيشتر شده و همچنين واگن جديد خريداري شود.
برداشتن طرح ترافيک در حال حاضر يک تناقض و تشويق بيشتر مردم به ترددهاي غيرضروري است
محمد عليخاني رئيس کميسيون حمل و نقل شوراي شهر در اين باره ميگويد: برداشتن طرح ترافيک در حال حاضر يک تناقض و تشويق بيشتر مردم به ترددهاي غيرضروري است. براي حل يک مسئله نبايد صورت مسئله را پاک کرد.
وي ادامه داد: بسياري از سفرها قبل از ساعت 8 و نيم صبح به صورت رايگان انجام ميشد که بار زيادي از حمل و نقل عمومي را کاهش ميداد.
عضو شوراي شهر تهران تأکيد کرد: اگر دولت به دنبال حل مشکل است، بهتر است به تعهدات خود عمل کند و بدهيهاي خود را براساس آنچه قانون مشخص کرده پرداخت کند. شهرداري هم ميتواند اتوبوس اضافه کند تا فاصلهگذاري اجتماعي بيشتر رعايت شود.
وي اضافه کرد: اينکه دولت به جاي اينکه حمل و نقل عمومي را تقويت کند، طرحهاي ديگري را تعطيل ميکند، مشکلي حل نميشود بلکه بر مشکلات اضافه ميشود. طرح ترافيک به اين دليل بازگردانده شد که شهر دچار مشکلات زيادي شده بود و مرکز شهر بيش از اين ظرفيت ورود خودرو را نداشت.
وي ادامه داد: وقتي مشکلات بيشتر شد، پيشنهاداتي از سوي شهرداري، راهنمايي و رانندگي و شوراي شهر مطرح شد و کار کارشناسي صورت گرفت و درنهايت تصميمگيري شد. به هم زدن چنين تصميمي ميتواند مشکلات را بازگرداند، چرا که ما مردم را تشويق ميکنيم حتي در صورتي که ضرورت ندارد، وارد منطقه طرح ترافيک شوند.
از اعتبارات کرونا به حمل ونقل عمومي هم بدهند
وي تأکيد کرد: بايد بررسيهاي همهجانبهاي صورت گيرد و همه مشکلات ديده شود. وزارت بهداشت نبايد تنها مشکل خود را ببيند، بايد مشکل همه شهر را ببيند، همانطور که شهرداري مشکلات بهداشت را ديد و طرح ترافيک را تغيير داد، آنها هم بايد کمک کنند و بخشي از اعتباري که براي مقابله با کرونا درنظر گرفته شده مربوط به حمل و نقل عمومي است و بايد پرداخت شود.
براساس اين گزارش از ابتداي هفته، اجراي طرح ترافيک در تهران لغو شده است. در ساعات پيک همچنان اوج مسافر وجود دارد و فاصلهگذاري اجتماعي رعايت نميشود. برخي از مديران تأکيد دارند که لغو طرح ترافيک در ميزان مسافر تأثيري نداشته و برخي ميگويند باعث کاهش مسافر شده است. از سوي ديگر، بسياري از مديران تأکيد دارند که لغو طرح ترافيک در کنترل کوويد 19 تأثيري ندارد.