اما و اگرهای آغاز سال تحصیلی کرونایی

فارس/ بر اساس آمارها، 3 ميليون و ۲۲۵ هزار دانشآموز به دليل نداشتن دستگاه هوشمند و عدم دسترسي به گوشي و تبلت امکان استفاده از آموزش هاي مجازي را ندارند و براي سال تحصيلي جديد بايد فکري کرد.
سال تحصيلي 99ـ98 با شرايط کرونايي و تعطيل طولانياش به پايان رسيد و حالا دانشآموزان در حال آماده شدن براي سال تحصيلي جديد هستند؛ هرچند که پيشبينيها حاکي از اين است که سال تحصيلي 1400ـ1399 هم کرونا همراه جامعه است و بايد دستورالعملها و پروتکلهاي بهداشتي رعايت شود.
در سال تحصيلي گذشته و درست وقتي از اول اسفند مدارس کشور تعطيل شد، مسؤولان دستگاه تعليم و تربيت براي اينکه آموزش تعطيل نشود، به دنبال راهحلي بودند و اولين اقدام، آموزشهاي تلويزيوني بود؛ آموزشهايي که يک هفته بعد از تعطيلي مدارس جان گرفت و از شبکه آموزش آغاز شد و بعد هم شبکههاي ديگر را درگير کرد.
در آن زمان، معلمان هم آتشبهاختيار در فضاي مجازي دست به کار شدند و آموزش دانشآموزانشان را انجام دادند و البته اين آموزشها به صورت پراکنده و از طريق کانالها و شبکههاي اجتماعي مختلف بود.
مسؤولان دستگاه تعليم و تربيت براي اينکه اين موضوع را ساماندهي کنند و در فضاي مجازي نقشي داشته باشند، دست به کار شدند به دنبال ايجاد شبکه اجتماعي در فضاي مجازي براي دانشآموزان بودند که بعد از فراز و نشيبهاي فراوان شبکه آموزشي دانشآموزان(شاد) رونمايي شد.
در اطلاعيه آموزش و پرورش که 21 فروردين درباره سامانه شاد منتشر شد، آمده است: «پيگيريهاي مستمر وزير آموزش و پرورش و همکاري وزارت ارتباطات، دبيرخانه شوراي عالي فضاي مجازي، مساعدت دانشگاه صنعتي شريف و تلاش شبانه روزي تيم فني، اجرايي و حقوقي پلتفرم اختصاصي آموزش و پرورش به نام SHADAP با مالکيت و مديريت وزارت متبوع، در مرحله بهرهبرداري قرار گرفته است.
طبق برنامه پيشبيني شده، از امروز ۲۱ فروردين ورود مديران، معلمان و دانشآموزان دوره ابتدايي به پلتفرم اختصاصي آموزش و پرورش آغاز شده و تا اواسط هفته آينده ادامه خواهد داشت».
شاد بر اين اساس کمکم جان گرفت و شروع به فعاليت کرد؛ هرچند که با اشکلات متعدد و متنوع همراه بود؛ از سرعت پايين دانلود در اين سامانه گرفته تا عدم برگزاري کلاسهاي برخط تصويري موجب شد که برخي معلمان به جاي «شاد» از نرمافزارهاي ديگر استفاده کنند.
حالا آموزش و پرورش وعده داده است که مشکلات «شاد» تا قبل از شروع سال تحصيلي برطرف ميشود و دانشآموزان ميتوانند از آن بهرهمند شوند اما چه تعداد از دانشآموزان امکان استفاده از شبکه «شاد» را دارند؟ و نکته ديگر اينکه سرنوشت سال تحصيلي جديد و کرونا به «شاد» گره خورده است و آيا اين«شاد» جدا از آماده بودن، در اختيار تمام دانشآموزان هست؟
غلامرضا کريمي قائممقام وزير آموزش و پرورش در امور بينالملل گفت: طبق آمار يونسکو، ۴۰ درصد دانش آموزان دنيا از آموزش هاي تلويزيوني بهره مند شدند. ۵۰ درصد جمعيت دانشآموزي جهان به رايانه دسترسي ندارند. ۷۰۶ ميليون يعني ۴۳ درصد به اينترنت دسترسي ندارند. ۵۶ ميليون تحت پوشش شبکه موبايلي نيستند. بنابراين شرايط دنيا شرايطي نبود که همه از طريق پلتفرم ها آموزش ببينند.
رئيس مرکز امور بين الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه توجه دولت ها به سرعت به موضوع آموزش هاي مجازي جلب شد و آموزش و پرورش آنها دچار تحول شد اظهار کرد: در همين کشور خودمان اگر در شرايط عادي مي خواستيم اين کار را انجام دهيم شايد هفت هشت سال طول مي کشيد.
رئيس مرکز امور بين الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه ۸۹ درصد دانش آموزان در شبکه شاد ثبت نام کرده اند اما به اين معنا نيست که همه دسترسي کامل به ابزار هوشمند دارند گفت: حدود سه ميليون دانش آموز ابزار هوشمند ندارند که بخشي از آنها دانش اموزان اتباع خارجي هستند. ۵۰۷ هزار دانش آموز پناهنده داريم که پيش بيني مي کنيم آنها ابزار هوشمند ندارند و از کميسيارياي عالي درخواست کرده ايم پاي کار بيايند.
رضوان حکيم زاده معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش اواسط مرداد امسال، گفت: با جلسه شوراي ارتقاي شاخص هاي آموزشي و پرورشي مناطق محروم و کمتر توسعه يافته با محوريت موضوع کاهش شکاف فاصله برخوداري از فضاي مجازي برگزار شد و نماينده بانک ها، شرکت هاي پتروشيمي، شرکت هاي بازرگاني، بنياد برکت، بنياد مستضعفان و سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند و ميزبان کميته امداد بودند؛ اين موضوع که با هر تبلت مي توانيم يک مدرسه براي دانش آموزان بسازيم در اين جلسه مطرح و مورد بحث قرار گرفت.
وي با بيان اينکه تعداد دانش آموزاني که عضو شبکه شاد نيستند و از بين آنها آن دسته که عدم دسترسي به ابزار هوشمند و امکان استفاده از فضاي فناوري را براي تداوم جريان آموزش ندارند به تفکيک همه استان ها و مناطق احصا و در اين جلسه ارائه کرديم گفت: پيشنهاداتي را مطرح کرديم و اميدواريم به سرانجام خوبي برسد.
حکيم زاده با بيان اينکه به همه کساني که علاقه مندند در امر ادامه تحصيل کودکان مساعدت داشته باشند مي توانند با صرف هزينه هاي بسيار کمتر از ساخت يک مدرسه، با خريد يک تبلت به نوعي مدرسه را در دست دانش آموز بگذارند.
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش افزود: اين نگراني جدي وجود دارد که اگر اين اتفاق نيفتد ممکن است تعدادي از دانش آموزان که به اين امکانات دسترسي ندارند و محروم هستند به جمعيت بازماندگان از تحصيل افزوده شوند که اينها عمدتا در مناطق محروم هستند و اميد است دستگاه ها و سازمان ها با احساس مسئوليت اجتماعي در رابطه با اين امر ملي مشارکت داشته باشند.
وي درباره راه اندازي اين پويش ملي گفت: اميدواريم اين پويش ملي که ديروز استارتش خورده سراسري بشود و ما شاهد مشارکت جدي دستگاه ها و شرکت هاي تجاري باشيم. هزينه ساخت يک مدرسه زياد است اما يک تبلت دانش آموزي با يک و نيم ميليون تومان هزينه ميتواند آموزش با کيفيت را در اختيار يک دانش آموز محروم قرار دهد و او را به مدرسه برگرداند. حتي کمک هاي خرد مردمي مي تواند بسيار موثر باشد.
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه سه ميليون و ۲۲۵ هزار دانش آموز را به تفکيک منطقه و مدرسه شناسايي کرديم که به دليل نداشتن دستگاه هوشمند و عدم دسترسي به گوشي و تبلت امکان استفاده از آموزش هاي مجازي را نداشتند که اگر تامين شود تحول بزرگي در نظام آموزشي اتفاق مي افتد اظهار کرد: علاوه بر اين دانش آموزان اتباع هم هستند که به اين آمار اضافه مي شوند و اميدوارم کميسيارياي عالي پناهندگان نقش خودش را ايفا کند و شرايط اين دانش آموزان را به طور ويژه مورد توجه قرار دهند.
سال تحصيلي جديد متناسب با شرايط مناطق قرمز، زرد و سفيد آغاز ميشود؛ کريمي رئيس مرکز امور بين الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش سناريوهاي آموزشي پيش روي کشورهاي دنيا را براي سال جديد تشريح کرد و گفت: چشم انداز روشني از آينده وجود ندارد. اکنون سه سناريو هست؛ اول بازگشايي کامل مدارس در وضعيت سفيد، سناريوي دوم برگزاري نيمه حضوري در وضعيت زرد و سناريوي سوم عدم بازگشايي مدارس و آموزش کامل غيرحضوري در وضعيت قرمز است. همه کشورها اعلام کرده اند سناريويشان بازگشايي مدارس است اما منتظرند که ببينند وضعيت چگونه خواهد شد.
وي با بيان اينکه حتي اگر کرونا در چندماه آينده تمام شود آموزش ديجيتالي به يکي از ارکان آموزش تبديل شده و ديگر امکان بازگشت به دوره قبلي وجود ندارد گفت: در آموزش و پرورش جمهوري اسلامي به جد دنبال آن هستيم حتي اگر وضعيت سفيد باشد حتما آموزش مجازي را در دستورقرار دهيم و شوراي عالي در حال بررسي است تا مصوبه اي داشته باشد که حتي اگر وضعيت سفيد باشد در شرايط عادي، حداقل شش ساعت آموزش ها مجازي بشوند.
اما آيا دستگاه تعليم و تربيت اين امکانات را دارد؟ بيش از 3 ميليون دانشآموزان امکان استفاده از شبکه «شاد» و فضاي مجازي را ندارند و بايد ديد، مسؤولان آموزش و پرورش با پويش ملي و طرحهاي پيشبيني شده چه اقدامي را رقم ميزنند؟