برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

آغاز سال تحصیلی با موجی از سردرگمی و نگرانی

منبع
خراسان
بروزرسانی
آغاز سال تحصیلی با موجی از سردرگمی و نگرانی

خراسان/ تصميمات تناقض آميز ستاد کرونا و آموزش و پرورش، شروع سال تحصيلي را با موجي از سردرگمي و نگراني مواجه کرد.

بايد «15شهريورماه 1399» را در دفتر و فهرست کم‌کاري‌هاي مسئولان ثبت کرد؛ روزي که 200 روز با زمان اعلام رسمي مشاهده کرونا در ايران فاصله دارد اما با وضعيتي همراه است که انگار همين امروز با کوويد 19 مواجه شده‌ايم و هنوز نمي‌دانيم بايد در مقابل آن چه کنيم! از امروز مدارس کشور بازگشايي مي‌شود و بخش قابل‌توجهي از 14ميليون دانش‌آموز در سردرگمي محض، سال تحصيلي جديد را آغاز مي‌کنند. البته اين سردرگمي فقط براي آن‌ها نيست و با احتساب والدين و کادر آموزشي مدارس، شايد بتوان گفت جمعيتي حدود 40-30 ميليون‌نفر قرباني تصميمات عجيب و غريب، تغيير برنامه‌ها و آشفتگي نظام آموزشي مي‌شوند؛ اتفاقي که سازمان نظام پزشکي کشور هم معتقد است ممکن است به بروز يک فاجعه منجر شود.

بلاتکليفي خانواده‌ها در استان‌هاي قرمز
پيش از اين گفته شده بود که بازگشايي مدارس در مناطق قرمز کرونا کاملا مجازي خواهد بود؛ اما تغيير موضع وزارت آموزش و پرورش خانواده‌ها را مستاصل و سردرگم کرده است. مصداق بارز آن را مي توان استان خراسان رضوي دانست، استاني که تقريبا در تمام اين ماه‌ها وضعيت قرمز داشته است و قرار هم بر اين بود که همه مدارس مجازي شود، با وجود اين، دو روز قبل، مسئولان اداره‌کل آموزش و پرورش اين استان تغيير موضع دادند و نظر ستاد استاني مبارزه با کرونا را برگزاري حضوري کلاس‌ها اعلام کردند. با اين حال بسياري از مدارس در اطلاع‌رساني مجازي به والدين دانش‌آموزان تاکيد کردند که از حضور در مدارس خودداري کنند و منتظر اطلاع‌رساني‌ها در فضاي مجازي باشند. حالا سوال اين است که بالاخره تکليف خانواده‌ها در 13 استان با وضعيت قرمز و 15 استان با وضعيت هشدار (بر اساس اعلام روز گذشته سخنگوي وزارت بهداشت) چه خواهد بود؟

توصيه مضحک يک مسئول!
اتفاق عجيب ديگر، توصيه مضحک روز پنج‌شنبه رئيس مرکز هماهنگي حوزه وزارتي آموزش و پرورش به والدين بود که گفت: «والدين دانش‌آموزان صبح شنبه قبل از اين‌که بچه‌ها به سمت مدرسه حرکت کنند، با معلم، مدير، معاون يا ساير کادر مدرسه تماس بگيرند تا بفهمند که بچه‌ها به مدرسه بروند يا نه !» صحبت‌هاي «علي باقرزاده» به‌طور زنده از صداوسيما پخش مي‌شد و نمي‌شد خوش‌خيال بود که اين حرف‌هاي او دستکاري يا تقطيع شده است؛ بنابراين طبق اين اظهارنظر بايد به‌طور مثال در يک مدرسه با 200 دانش‌آموز، 200 خانواده پيگير برقراري تماس تلفني با مدير، معاون و معلم  بچه‌ها باشند که متوجه شوند فرزندشان بايد به مدرسه برود يا نه!

وزير آموزش و پرورش : حضوري بودن مدارس مصوبه ستاد ملي کرونا نيست !
اظهارات روز گذشته وزير آموزش و پرورش بيانگر اين بود که حضوري شدن مدارس برخلاف تصورات قبلي اين وزارتخانه بوده است. حاجي ميرزايي در اين باره گفت : «تصور ما اين بود که در مناطق قرمز کلاس ها مجازي برگزار مي شود اما طي روزهاي گذشته که پروتکل هاي بهداشتي بازگشايي مدارس به ما ابلاغ شد، متوجه شديم که مي شود در مناطق قرمز هم با رعايت پروتکل ها کلاس ها را حضوري برگزار کرد. اين پروتکل ها را وزارت بهداشت و ستاد ملي کرونا به ما ابلاغ کرده اند، وزير بهداشت هم موافق اين کار بوده اند». وزير آموزش و پرورش بر اين نکته هم تاکيد کرد که برگزاري حضوري کلاس ها مصوبه ستاد ملي کرونا نيست اما مغاير با آن هم نيست، چرا که آموزش و پرورش مي تواند با رعايت پروتکل ها اين کار را انجام دهد. وي ادامه داد : در اولين هفته بازگشايي مدارس اين فرصت را داده ايم که دانش آموزان و والدين به مدرسه بيايند و وضعيت اجراي پروتکل ها را مشاهده کنند، به مسئولان مدارس هم تاکيد کرده ايم همه برنامه ها با مشارکت خانواده ها اجرايي شود تا بتوانيم شرايط را مديريت کنيم.

بار مسئوليت روي دوش شوراي مدرسه
در صحبت‌هاي مسئولان وزارت آموزش و پرورش به اين نکته هم  اشاره شده است که حتي در شهرهاي با وضعيت قرمز، شوراي مدرسه درباره نحوه حضور دانش‌آموزان تصميم‌گيري مي‌کند. اين يعني بار مسئوليت روي دوش مدير، نماينده معلمان و نماينده اوليا خواهد بود و احتمالا در صورت بروز هر گونه اتفاق ناگوار درباره سلامت دانش‌آموزان، آن‌ها هستند که مواخذه و بازخواست خواهند شد. عجيب آن‌که با وجود ادعاي مسئولان وزارتخانه مبني بر تفويض اين اختيار، يکي از مديران مدارس در گفت‌وگو با خراسان آن را تکذيب کرد و گفت :
«تا زماني که بخشنامه رسمي نداشته باشيم هرگز اقدامي نخواهيم کرد و مسئوليت آن را نمي پذيريم». در فضاي مجازي تصاويري از ضوابط برخي مدارس هم منتشر شد که در آن فرمي با محتواي«رضايت‌نامه والدين» و برعهده گرفتن مسئوليت سلامت دانش‌آموز وجود داشت، هرچند که در خبرها انجام اين کار تخلف اعلام شد اما گواه آن است که خود مدارس هم نگران برعهده‌گرفتن اين مسئوليت هستند و مي‌خواهند از زير بار آن شانه خالي کنند، اين يعني نگراني‌ها بيش از آن چيزي است که به نظر مي‌رسد.

سکوت وزارت بهداشت
هرچندکه وزير آموزش و پرورش مدعي شده تصميم‌گيري‌ها درباره بازگشايي مدارس حاصل تفاهم اين وزارتخانه با وزارت بهداشت بوده است  اما سکوت خبري مسئولان وزارت بهداشت در اين‌باره تامل‌برانگيز است. روز گذشته تلاش کرديم چرايي اين سکوت را از دکتر «حريرچي» معاون‌کل وزير بهداشت پيگيري کنيم و پاسخي براي نگراني خانواده‌هاي 14ميليون دانش‌آموز بيابيم، اما پاسخ حريرچي به سوال ما تنها همين يک جمله بود : «عذرخواهي مي‌کنم، فعلا نمي‌رسم درباره بازگشايي مدارس اظهارنظر کنم». اصرار ما براي تعيين زمان گفت‌وگو، حتي گفت‌وگوي يکي دو دقيقه‌اي هم با اين پاسخ مواجه شد: «فکر نمي‌کنم امروز برسم، بايد در دو جلسه شرکت کنم، اگر مي‌توانستم يک دقيقه را صحبت مي‌کردم». علاوه بر اين، تماس‌هاي مکرر ما با دکتر رئيسي و دکتر حاجي‌بابايي معاونان وزير بهداشت، دکتر سادات لاري سخنگو و دکتر جهانپور رئيس مرکز اطلاع‌رساني اين وزارتخانه هم بي‌پاسخ ماند و نشد اين ادعاي عجيب وزير آموزش و پرورش را بررسي کرد که گفته است «عنوان شده است تفاوت معناداري بين وضعيت‌هاي مختلف سفيد، زرد و قرمز نيست»، در حالي‌که رويکرد وزارت بهداشت و ستاد ملي کرونا تاکنون چيزي غير از اين ادعا را نشان مي‌دهد.

رئيس کميسيون بهداشت: نگران وضعيت موجود براي دانش‌آموزان هستيم
حسينعلي شهرياري، رئيس کميسيون بهداشت در مجلس يازدهم هم به شدت از بي‌برنامگي‌هاي رخ‌داده انتقاد مي‌کند و با بيان اين که «ما به شدت نگران وضعيت موجود براي دانش‌آموزان، خانواده‌ها و کادر آموزش مدارس هستيم»،مدعي است « متاسفانه کارهاي غيرکارشناسي در دولت بسيار زياد بوده، آقاي روحاني فکر مي‌کند متخصص کل مسائل است و به نظرات متخصصان و کارشناسان توجه نمي‌کند». نماينده زاهدان نقدي جدي به وزير آموزش و پرورش هم دارد: «شنيده‌ام که آقاي وزير بازگشايي مدارس در ايران را با بازگشايي مدارس اروپا مقايسه کرده است، اگر چنين ادعايي کرده باشد بايد حرفش را طلا بگيريم و در گينس هم ثبت کنيم، احتمالا آقاي وزير از وضعيت مدارس در نقاطي مانند زاهدان اطلاعي ندارد». شهرياري اين نکته را هم مي‌گويد که فردا در مجلس جلسه‌اي با حضور معاونان وزير بهداشت و وزير آموزش و پرورش برگزار خواهد شد تا تکليف اين بلاتکليفي نظام آموزشي و مردم روشن شود.

نماينده اصفهان: امکان رعايت پروتکل‌ها در مدارس وجود ندارد
با «پروين صالحي» نماينده استان اصفهان گفت‌وگو مي‌کنم؛ استاني که يکي از 15 استان با وضعيت قرمز کروناست. صالحي که خود پزشک است و نگران مدافعان سلامت، مي‌گويد : «فضاهاي آموزشي در استان اصفهان آن قدر نيست که بتوان پروتکل‌هاي بهداشتي و فاصله‌گذاري اجتماعي بين دانش‌آموزان را رعايت کرد، مسلما با اين شرايط امکان رعايت پروتکل‌ها وجود ندارد و بعيد مي‌دانم بتوان کلاس‌ها را حضوري برگزار کرد، نظر ما بر برگزاري مجازي کلاس‌ها به ويژه در استان‌هاي قرمز است و اين موضوع را پيگيري مي‌کنيم».

هشدار نظام پزشکي درباره يک فاجعه انساني
سازمان نظام پزشکي کشور هم به عنوان يکي از نهادهاي رسمي و معتبر در حوزه نظام سلامت، موضع‌گيري تندي نسبت به بازگشايي مدارس با شرايط کنوني دارد. «دکتر عباس آقازاده» رئيس مجمع عمومي اين سازمان نامه‌اي سرگشاده خطاب به ستاد ملي کرونا نوشت که در آن آمده است : «وزير آموزش و پرورش اظهار داشته‌اند که مدارس بايد از شنبه ۱۵شهريور، به طور حضوري بازگشايي شوند. اين دستور جناب وزير، با شرايط حاکم بر همه‌گيري ويروس کرونا و وضعيت «قرمز» بسياري از مناطق کشور، همخواني ندارد. به خطر انداختن جان ميليون‌ها دانش‌آموز و آموزگار و خانواده‌هاي ايشان و دخالت در کارشناسي تخصصي نحوه مقابله و مبارزه با بيماري از سوي مسئولين غيرمرتبط با امور بهداشتي، مي‌تواند در کمترين فاصله زماني به يک فاجعه انساني تبديل شود».

۲ توئيت انتقادي  خطاب به رئيس جمهور
اردشير مطهري  نماينده گرمسار و آرادان :
درباره کلاس هاي حضوري مدارس، به آقاي روحاني تذکر جدي مي دهم. هرآن چه براي خود مي پسنديد براي ديگران هم بپسنديد. شما حتي افتتاحيه  مدارس را هم حضوري نمي رويد، مجلس هم نيامديد، پس بچه هاي مردم را مجبور به کلاس حضوري نکنيد.

«سيد آرش حسيني ميلاني» عضو شوراي شهر تهران :
 تصور شيوع کرونا در بين دانش‌آموزان کشور وحشتناک است. آقاي رئيس‌جمهور، توصيه جامعه پزشکي را جدي بگيريد و بازگشايي حضوري مدارس را متوقف کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر