برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

عذرخواهی وزیر بابت بی‌سلیقگی در تصویر جلد کتاب ریاضی سوم دبستان

منبع
شبکه خبر
بروزرسانی
عذرخواهی وزیر بابت بی‌سلیقگی در تصویر جلد کتاب ریاضی سوم دبستان

شبکه خبر/ وزير آموزش و پرورش گفت: بابت بي‌سليقگي انجام شده در کتاب رياضي سوم دبستان عذرخواهي کرده و آن را اصلاح مي‌کنيم.

به گزارش مرکز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجي ميرزايي در ششمين برنامه گفتگوي هفته که با هدف ايجاد ارتباط و تعامل دوسويه بين وزارت آموزش‌وپرورش و ساير دستگاه‌هاي دولتي و با موضوع گفتگو بر محور تحول که با حضور معاون حقوقي رييس جمهوري، اعضاي شوراي معاونان وزارت آموزش و پرورش، مديران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها و بيش از ۷۵۰ نفر از مديران مناطق آموزش‌وپرورش کشور به صورت ويدئوکنفرانس و از طريق بستر شبکه شاد برگزار شد، اظهار داشت: در آموزش‌وپرورش تربيت نسل آينده را به زنان محول کرديم، زيرا بيش از ۶۰ درصد نيرو‌هاي آموزش و پرورش را زنان تشکيل مي‌دهند.
وي افزود: ساختن آينده، نسل نو و شکل گيري شخصيت و هويت نسل، چه در مقام مادر چه در مقام معلم، زنان نقش ويژه‌اي دارند. همچنين بيش از نيمي از دانش آموزان کشور هم دختران هستند لذا تبعيض ديرينه جنسيتي که در دسترسي به آموزش وجود داشت، به طور کامل برطرف شده است و امروز هيچ دختري در هيچ نقطه‌اي از ايران محروم از تحصيل نيست و اگر فکر کنيم که پايه اصلي عدالت اجتماعي در توزيع برابر فرصت‌هاي يادگيري است، فرصت‌هاي يادگيري خوبي را در برابر دختران قرار داديم و آثارش را نيز مشاهده مي‌کنيم و در مسابقات و المپياد‌ها بيش از نيمي از شرکت کنندگان دختران هستند.
وزير آموزش و پرورش ادامه داد: يک بي‌سليقگي در حذف تصوير دختران از کتاب سوم ابتدايي انجام شده است لذا از اين بابت عذرخواهي مي‌کنيم و آن را اصلاح مي‌کنيم اعتقاد داريم که در اين شرايط سخت به تمام فعاليت‌هايي که آموزش‌وپرورش با تمرکز بر دختران انجام مي‌دهد، توجه شود.
به گزارش ايرنا، تغيير اعمال شده در تصوير روي جلد کتاب رياضي سوم دبستان پس از گذشت چند روز از آغاز سال تحصيلي و توزيع کتاب‌هاي درسي در ميان دانش آموزان مورد نقد برخي از کاربران در فضاي مجازي قرار گرفت.
مقايسه تصوير روي جلد کتاب رياضي سوم دبستان چاپ سال تحصيلي ۱۳۹۹ با همين کتاب در سال‌هاي گذشته مشاهده مي‌شود که تصوير دختران با لباس فرم مدرسه و برخي از مفاهيم رياضي از کنار دانش آموزان پسر حذف شده است و در اين تصوير در حال حاضر فقط چند پسر مشغول بازي حضور دارند.
برخي کاربران با انتقاد به اين اقدام سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، حذف دختران از تصوير روي جلد کتاب رياضي دبستان را بر مبناي تبعيض جنسيتي عنوان کردند، از اين رو سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي براي رفع ابهامات در خصوص حذف دختران و برخي مفاهيم رياضي اطلاعيه صادر کرد.
اين سازمان در متن اطلاعيه آورده است: در ارتباط با تصوير روي جلد کتاب رياضي سال سوم ابتدايي و ويرايشي که در اين تصوير انجام شده است، از آنجا که تصوير قبلي بسيار شلوغ و تعداد مفاهيم رياضي مطرح شده در آن تصوير هم زياد بود، پيشنهاد دوستاني که از منظر‌هاي هنري، زيباشناسي و روانشناسي بخش‌هاي مختلف کتاب را بررسي مي‌کنند بر اين بوده است که تصوير خلوت‌تر شود.
همچنين در بخش ديگري از اين اطلاعيه نوشته شده است: از آنجا که تصوير دو دانش آموز دختر که برخي شکل‌هاي هندسي در دستان آنهاست حذف شده؛ برداشت‌هايي از قبيل حذف دستوري تصاوير دختران نتيجه گيري شده است. با بررسي صفحات ديگر کتاب و نيز جلد ساير کتاب‌هاي رياضي مشاهده مي‌شود که تصاوير متعددي از دختران دانش آموز در کتاب‌هاي رياضي استفاده شده است و لذا موضوع حذف دستوري تصاوير دختران نمي‌تواند مد نظر باشد.
در بخش آخر اين اطلاعيه تاکيد شده که لازم به ذکر است بر اساس انديشه اسلامي و مواضع حضرت امام راحل (ره) و رهبر حکيم و فرزانه انقلاب اسلامي ايران هر دو جنس مرد و زن مورد احترام و تکريم طراحان و برنامه ريزان درسي است و هيچ گونه نگاه افراطي يا تفريطي در اين خصوص مورد پذيرش نيست.
 
 
 
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar