برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ابهام در قیمت واکسن آنفلوآنزا

منبع
فارس
بروزرسانی
ابهام در قیمت واکسن آنفلوآنزا

فارس/ نايب رئيس انجمن داروسازان از ابهام در قيمت واکسن آنفلوآنزا گفت.

فاطمي در برنامه تهران کلينيک راديو تهران درباره توزيع واکسن هاي آنفلوآنزا گفت: سيستم توزيع واکسن از طريق معاونت بهداشتي وزارت بهداشت براي عرضه واکسن به مادران باردار، افراد مسن مقيم مراکز درماني و کادر درماني بصورت رايگان صورت مي‌گيرد و داروخانه ها وظيفه عرضه واکسن به افراد با شرايط پرخطر را دارند که متاسفانه به نظر مي‌رسد که تعداد پيش بيني شده واکسن به دست مردم نخواهد رسيد.
وي افزود: قيمت اين واکسن براي عرضه عمومي در داروخانه هاي خصوصي حدود 42 هزار تومان تخمين زده شده است که درصورت واردات آن با ارز نيمايي، اين رقم تا بيش 200 هزار تومان افزايش خواهد داشت که البته هنوز اطلاع رساني شفافي در مورد آن انجام نشده است.

وي گفت: در حال حاضر 2 ميليون دوز واکسن آنفلوآنزا در کشور وجود دارد که حتي براي کادر داروخانه ها هم کافي نيست.

فاطمي با اشاره به بهترين بازه زماني تزريق واکسن آنفلوآنزا اظهار داشت: بر اساس آخرين اطلاعات پژوهشي سال 2020 سازمان مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري هاي آمريکا، بهترين زمان تزريق واکسن آنفولانزا از ماه سپتامبر تا اواخر ماه اکتبر (10 آبان ماه) است و حتي اگر کسي نتواند طي مدت اين واکسن را تزريق کند تا نيمه زمستان فرصت دارد. اگر قبل از 10شهريور اين واکسن تزريق شود ممکن است اثربخشي خود را از دست دهد چون دو هفته زمان براي اثر بخشي اين واکسن نياز است.

سهم هر داروخانه حدود 10 واکسن است
فاطمي تاکيد کرد: براي کسانيکه داراي سابقه در دانشگاه هستند و يا بيماران زمينه اي که اسامي آنها در انجمن ثبت شده اين واکسن رايگان خواهد بود.
وي اظهار داشت: در خبرها گفته شده که افراد بالاي 65 سال بايد براي دريافت واکسن کد ملي و مشخصات کامل خود را ارائه دهند. زمان عرضه واکسن ها با تاخير مواجه شده است در ابتدا گفته بودند 20شهريور و در حال حاضر اين تاريخ به اول مهرماه موکول شده است و بيشتر از 10 واکسن هم به هر داروخانه منتخب تعلق نخواهد گرفت.

واکسن هاي آنفلوآنزاي موجود در بازار براي کادر داروخانه ها هم کافي نيست
نايب رئيس انجمن داروسازان با اشاره به اينکه  آمار تعداد واکسن ها دائما در حال تغيير است گفت: اگر عرضه فقط براي دارخانه هاي منتخب يا دولتي باشد اين تعداد واکسن افزايش مي يابد ولي آخرين آمار ما حاکي از اينست که حدود 13 هزار داروخانه هستند که بايد براي آنها واکسن آنفلوآنزا ارسال شود. اين اطلاعات از طريق وزارت بهداشت دريافت مي‌شود و اطلاعات بيشتري تا اين لحظه در اختيار ما قرار نگرفته است. ما منتظريم تعداد و مبلغ واکسن ها به ما اطلاع داده شود.
وي تاکيد کرد: در حال حاضر تعدادي از شرکت هاي خصوصي در تلاشند تا تعداد بيشتري واکسن به کشور وارد کنند. آخرين اطلاعات ما از موجودي واکسن آنفلوآنزا در انباز شرکت هاي واردات دارو حاکي از اينست که اين تعداد حتي براي کارکنان داروخانه ها هم کافي نيست.

اگر واکسن آنفلوآنزار به بازار سياه برود اثربخشي خود را از دست خواهد داد
فاطمي با اشاره به اينکه اگر تعداد واکسن کافي باشد بازار سياه نخواهيم داشت اما اگر تعداد کم باشد و سامانه براي دريافت واکسن وجود نداشته باشد، طبيعتا امکان ورود آن به بازار سياه وجود خواهد داشت  که در اينصورت اثر بخشي آن هم با مشکل مواجه خواهد شد.
وي با تاکيد بر ضرورت شرايط ويژه براي نگهداري اين واکسن گفت: اين واکسن بايد در دماي ۲ الي ۸ درجه و در جعبه يخ نگهداري شود که در غير اينصورت اثربخشي خود را از دست خواهد داد.

هنوز سامانه جامعي براي دريافت واکسن‌ معرفي نشده است
فاطمي با اظهار تاسف از اينکه هنوز سامانه جامعي براي دريافت واکسن‌ تا به اين لحظه تشکيل نشده است اظهار داشت:  ما نگران ايجاد هرج و مرج و آشفتگي به مثابه تلاطم به هنگام توزيع ماسک و مواد ضدعفوني کننده در سال گذشته هستيم. اميدواريم در چند روز آينده تعداد بيشتري دوز واکسن وارد شود و تمهيداتي هم انديشيده شود تا کسي نتواند چند واکسن تهيه کند.

عدم تخصيص و انتقال ارز دو دليل عمده تاخير در واردات واکسن آنفلوآنزا
وي دليل عدم ورود تعداد کافي واکسن به کشور را عدم تخصيص و انتقال ارز دانست و گفت:  علت ورود 2 ميليون دوز به جاي 14 ميليون دوز به کشور، تغيير ارز و انتقال آن است و همکاران ما در حال رفع اين مشکل هستند. از مردم درخواست مي‌کنم با هجوم به داروخانه ها باعث تشنج در بازار نشوند چون همچنان براي تزريق اين واکسن زمان داريم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره