برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

واکنش وزارت بهداشت به اثربخشی یک دارو در کاهش مرگ ناشی از کرونا

منبع
ايسنا
بروزرسانی
واکنش وزارت بهداشت به اثربخشی یک دارو در کاهش مرگ ناشی از کرونا

ايسنا/ سخنگوي سازمان غذا و دارو در واکنش به برخي اخبار در فضاي مجازي مبني بر تاثير داروي "اکتمرا" در کاهش مرگ و مير ناشي از کوويد-19، ضمن اشاره به مطالعات انجام شده در اين خصوص، تاکيد کرد: هنوز شواهد و مدارک کافي براي اثربخشي نسبي اين دارو در کاهش موارد مرگ و مير ناشي از کرونا وجود ندارد.

دکتر کيانوش جهانپور درباره برخي اخبار مبني بر تاثير داروي "اکتمرا" در کاهش نياز به دستگاه هاي تهويه مکانيکي و کاهش مرگ و مير ناشي از کوويد-19، گفت: "اکتمرا" دارويي است که براي موراد پيشرفته روماتيسم در دنيا استفاده مي شد و از همان هفته هاي اول بروز و شيوع کرونا بحث هايي در مورد احتمال اثربخشي آن در برخي از بيماران مبتلا به کوويد - 19 وجود داشت.

وي ادامه داد: بر همين اساس در برخي از کشورها و از جمله ايران مطالعات باليني آن شروع شد. البته اين دارو از همان ابتدا هم در ايران امکان توليد داخلي داشت. در مجموع مطالعات باليني آن در حال انجام است؛ ولي آنچه که تا امروز مشخص است، اين است که اولا اين دارو يک داروي همگاني يا يک ضد ويروس نيست؛ بلکه در موارد شديد از طوفان التهابي به دنبال ابتلا به بيماري کوويد - 19 و البته با احتياط بسيار در افراد بالاي 18 سال و زير 65 سالي که در معرض و تهديد عفونت همزمان باکتريال نباشند و مبتلا به عفونتهاي پنهان نيز نباشند، مورد بررسي و مطالعه قرار گرفته و اگرچه برخي مطالعات اوليه، اثربخشي نسبي در اين معدود بيماران را گزارش کرده، اما هنوز شواهد و مدارک کافي براي اثربخشي نسبي آن در کاهش موارد مرگ و مير ناشي از کرونا وجود ندارد. لذا تا کنون نيز در پروتکل درمان حتي براي بيماران در مرحله حاد و شديد نهايي قرار نگرفته است.

جهانپور در اين باره افزود: بديهي است در صورتي که نتايج مطالعات باليني براي برخي از بيماران، اثربخشي قابل قبولي را نشان دهد و عوارض متعاقب آن نيز در حد قابل قبولي باشد، بنابر نظر کميته علمي و کميته درمان، در آينده مي تواند در پروتکل درمان کوويد-19 قرار گيرد.

سخنگوي سازمان غذا و دارو افزود: اين رويه در مورد ساير داروهاي تحت مطالعه در اين بيماري نيز ساري و جاري است، ولي اين اتفاق تا امروز به علت کمبود شواهد و مدارک نيفتاده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره