برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

فاز آخر کاسبی از کنکور؛ 2 میلیون برای انتخاب رشته

منبع
آنا
بروزرسانی
فاز آخر کاسبی از کنکور؛ 2 میلیون برای انتخاب رشته

آنا/ بعد از اعلام نتايج کنکور سراسري، راند دوم و شايد پاياني درآمدزايي منتفعان کنکور سراسري آغاز شده است.

بالاخره بعد از کش‌وقوس‌هاي فراوان بر سر برگزاري يا عدم برگزاري کنکور سراسري سال ۹۹، اين اتفاق افتاد و دو روز پيش هم به رسم هرساله نتايج و رتبه‌هاي داوطلبان به همراه کارنامه نتايج اوليه آنها منتشر شد. حرف درباره خود نتايج و تحليل وضعيت رتبه‌ها و موفقيت دانش‌آموزان و... بسيار است و البته بخش زيادي از آن هم طي همين چند روز گفته شده، منتها پرونده کنکور ۹۹ هنوز باز است؛ هم براي دانش‌آموزان، هم خانواده‌ها و هم البته براي منتفعان اين بازار بزرگ درآمدزايي! بعد از اعلام نتايج و به‌منظور پيگيري راند دوم و شايد پاياني درآمدزايي منتفعان کنکور سراسري سراغ افراد و موسسات شناخته‌شده در حوزه انتخاب رشته رفتم. به‌قول يکي از دوستان، اين مرحله حکم تفاله‌هاي مانده از روغن موتور ماشين را دارد که دستگاه مکش روغن مي‌گيرد.

اين سرمايه‌داران و پول‌دربيارهاي بازار کنکور حالا به ته‌ديگ کنکور ۹۹ رسيده‌اند و حسابي هم سرشان شلوغ است. کافي است تلفن را برداريد و به چندنفر از آنهايي که جزء شناخته‌شده‌ترين‌ها هستند زنگ بزنيد، چندباري حتما پشت خط شنونده بوق اشغال خواهيد بود! ولي بالاغيرتا کار جالب و بي‌دردسري است‌، بعد اين همه سال برگزاري کنکور و اين همه تجربه و اين جامعه آماري، هيچ‌ مرجع و نهاد رسمي‌اي، نرم‌افزار يا سامانه‌اي، چيزي را رونمايي نکرده که دانش‌آموزان به آن مراجعه کنند و بي‌دردسر و استرس انتخاب رشته‌شان را انجام دهند، بعد يک عده از همين ولنگاري سوءاستفاده مي‌کنند و بازاري راه انداخته‌اند که بيا و ببين؛ چه پول‌هايي از بچه‌هاي مردم مي‌گيرند و چه تضمين‌هاي الکي مي‌دهند و چه سرمايه‌اي به هم مي‌زنند تا فلان دانش‌آموز را بفرستند بهمان دانشگاه! من که هرسال اين موقع حسابي عصبي مي‌شوم، وقتي مي‌بينم اين‌طور از همه‌چيز اين کنکور پول درمي‌آورند و عده‌اي هم بي‌دغدغه اين هزينه‌ها را مي‌پردازند. گوسفند هم با اينکه از کله‌وپاچه‌اش نمي‌گذريم، اينقدر آورده و مصرف ندارد که کنکور براي عده‌اي از اين زرنگ‌ها پول و سرمايه مي‌آورد.

آغاز فاز دوم کاسبي کنکور
چندوقت پيش جدولي در همين روزنامه منتشر و در آن از ابتدا تا انتهاي پروسه کنکور و نظام آموزشي سرمايه‌دارانه را تشريح کرديم. از مدارس لاکچري و هزينه‌هاي گزاف شهريه‌هاي اين مدارس شروع کرديم و گفتيم تا اينکه رسيديم به کلاس‌هاي خصوصي و عمومي و مشاوره و پانسيون و اردوي مطالعاتي و... . اعداد عجيب‌وغريب بود و بسته‌هاي متنوعي را هم در اختيار مخاطب مي‌گذاشت.

امروز اما قصد مرور دوباره آن را نداريم و صرف درباره آخرين مرحله هزينه‌اي خانواده‌ها پيش از ورود فرزندان‌شان به دانشگاه يعني مرحله انتخاب رشته حرف مي‌زنيم. ابتدا با چند نفر از دانش‌آموزان کنکوري حرف زدم، همان‌هايي که امسال حد اعلايي از استرس و نگراني را ابتدا در پروسه برگزار شدن يا نشدن کنکور تجربه کردند و حالا هم نگران آينده و دانشگاهي هستند که قرار است در آن مشغول به تحصيل بشوند.

رتبه‌ها رتبه‌هاي متفاوتي است، يکي از آنان رتبه سه‌رقمي دارد و تقريبا خيالش از رشته و دانشگاهي که مي‌خواهد برود راحت شده، ديگري اما رتبه‌اش کمي از سه‎رقمي بودن فاصله دارد و تاحدودي نگران است، الباقي اما رتبه‌هايشان دورتر و دورتر است؛ آنقدر دورتر که با اعداد و ارقام و تعداد صفرهاي رتبه‌هاشان با هم شوخي هم مي‌کنند. اما نقطه مشترک و نهايي همه اينها، در اين روزهاي اول بعد از اعلام نتايج مساله انتخاب رشته است؛ اينکه چه کار بکنند تا با رتبه‌اي که دارند بهترين انتخاب‌ها را داشته باشند و بهترين دانشگاه‌ها قبول شوند. همين نگراني و همين استرس نسبت به آينده دقيقا نقطه‌اي است که عده‌اي مدت‌هاست منتظر آن هستند تا با هر ترفندي که شده آن را به پول تبديل کنند. کاري که استارتش را از چندوقت پيش زده‌اند و حالا فقط روزانه پيامک واريز پول به حساب‌هايشان را چک مي‌کنند.

با اين داوطلبان که حرف مي‌زدم، هيچ‌کدام خودشان خيلي کمتر از اين مدعيان انتخاب رشته تخصصي و تضميني اطلاع نداشتند، به هر شکل در اين فضاي ملتهب و هيجاني که با تبليغات اين افراد ايجاد شده است، ماهرترين‌ها هم ترجيح مي‌دهند به وضع موجود تن دهند و انتخاب رشته و آينده‌شان را به اين افراد بسپارند و خودشان شانه خالي کنند. اسم چند نفري از شاخص‌ترين‌ها را که البته از قبل هم مي‌شناختم‌شان گرفتم و رفتم سراغ جست‌وجوي راه ارتباطي‌شان.

صفحات اينستاگرام همه‌شان فعال و پر بود از تصاوير و اطلاعيه‌هايي مبني‌بر آغاز ماراتن نفسگير انتخاب رشته. شماره‌هاي تماس‌شان هم روي صفحات بود، حتما با اين سطح از درگيري امکان ارتباط با خود اين افراد نبوده و الان وقت سر خاراندن ندارند. با اين اوصاف، به گفت‌وگو با منشي، مسئول هماهنگي و هر سمت و نقش ديگري که هستند، مجبور شدم. عايدي اين گفت‌وگو شد يک جدول از هزينه‌ها به‌علاوه چند موضوع که در ادامه و به‌اختصار به آنها اشاره مي‌کنم. اين مرحله را شايد بتوان فاز دوم کاسبي در بازار کنکور دانست.


۱۳۰ هزار تومان براي وبينار، ۲ ميليون هم انتخاب رشته!

ابتدا با گروه آموزشي «مسير موفقيت» که تحت مديريت «ايمان. س» است تماس گرفتم. چند روزي است که صفحه اينستاگرام‌شان را پيگيري مي‌کنم. مدام اطلاعاتي درباره انتخاب رشته و نحوه ثبت‌نام و... در صفحه بارگذاري مي‌شود. بعد از سلام و احوالپرسي و اعلام رتبه و رشته کنکور، اطلاعاتي از پروسه انتخاب رشته در اختيارم قرار مي‌گيرد. طبق اعلام يکي از مسئولان اين گروه آموزشي، ايمان. س ابتدا يک وبينار براي انتخاب رشته برگزار خواهد کرد که هزينه حضور در اين وبينار براي هر نفر ۱۳۰ هزار تومان است. بعد از آن، انتخاب رشته خصوصي هم براي هر نفر که به انجام اين کار توسط او تمايل داشته باشد (البته ايمان. س صرفا تاييد نهايي انتخاب رشته را انجام خواهد داد که در اين رابطه در ادامه بيشتر مي‌نويسم) با پرداخت دوميليون تومان مي‌تواند پک کامل انتخاب رشته اين گروه آموزشي را داشته باشد.

انتخاب رشته يک ميليون‌وچهارصدي زير نظر آقاي «د»

«امير. د» يکي ديگر از چهره‌هاي شناخته‌شده و پرکار درحوزه کنکور است. او نيز در اين چندوقت اخير به روال هرسال پروسه جذب مشتري براي انجام انتخاب رشته را کليد زده است. مرکز برنامه‌ريزي «راهبرد انديشه» زيرنظر امير. د در پاسخ به تماس من و دررابطه با چگونگي انجام انتخاب رشته توسط اين چهره شناخته‌شده، گفت: «هزينه کلي انجام انتخاب رشته يک ميليون‌ و ۴۰۰ هزار تومان و فرآيندش چندمرحله‌اي است. ابتدا فرمي در اختيار شما قرار مي‌گيرد، سپس فرم را پر و همراه کارنامه کنکور براي ما ارسال مي‌کنيد. در اين بين البته کارشناس ما هم با شما تماس مي‌گيرد تا به سوالات‌تان دررابطه با فرم و... پاسخ دهد. در آخر زيرنظر آقاي امير. د انتخاب رشته انجام و فايل آن براي شما ارسال مي‌شود.»

«آقاي پ» فقط تاييد نهايي را انجام مي‌دهند
يکي ديگر از چهره‌هاي شناخته‌شده بازار کنکور و ماجراي انتخاب رشته «محمدرضا. پ» است. با مجموعه تحت مديريت او تماس گرفتم و مثل موارد قبلي ابتدا اطلاعات اوليه را دادم و بعد از آن هزينه‌هاي انجام انتخاب رشته را جويا شدم. مسئول پاسخ‌دهنده بعد از کلي سوال و جواب (شايد براي من بي‌ربط) گفت: «پروسه انتخاب رشته به دوصورت حضوري و غيرحضوري انجام مي‌شود. براي حضوري‌ها يا غيرحضوري‌ها ابتدا سه فيلم آموزشي به‌صورت آنلاين پخش و يک پرسشنامه شخصيتي هم از افراد گرفته مي‌شود که اين مراحل کاملا مجازي است. اما در مرحله بعد حضوري‌ها که مي‌آيند اينجا و غيرحضوري‌ها هم تلفني‌ها با يک مشاور به‌صورت کامل انتخاب رشته را انجام مي‌دهند. بعد از اين در يک مرحله ناظر و در مرحله‌اي ديگر ناظر ارشد انتخاب رشته را تاييد مي‌کنند و مرحله آخر خود آقاي پ تاييد نهايي را انجام مي‌دهند. هزينه براي طرح حضوري ۹۵۰ هزار تومان و مجازي ۷۵۰ هزار تومان است.»

انتخاب رشته در هلدينگ آموزشي «دکتر.ن»
يکي از جالب‌ترين مواجهات‌، مواجهه من با يک هلدينگ آموزشي بود؛ هلدينگ آموزشي «دکتر.ن»! فکرش را بکنيد، آنقدر اين بازار مي‌صرفد و درآمدساز است که هلدينگ هم مي‌زنند و دفتر و دستکي و برو و بيايي! خلاصه با اين هلدينگ تماس گرفتم و جوياي مدل و امکان و چگونگي انتخاب رشته توسط «دکتر. ن» شدم. مثل قبلي‌ها خانم با ناز و کرشمه‌اي تلفن را برداشت و بعد از گرفتن اطلاعات کامل شخصي، رشته و رتبه و شماره تماس و... گفت: «ابتدا به سايت هلدينگ مراجعه و ثبت‌نام کنيد، بعد از آن با شما تماس مي‌گيرند. انتخاب رشته هم توسط خود دکتر ن به‌صورت حضوري انجام مي‌شود. هزينه انجام انتخاب رشته هم يک ميليون و ۲۵۰ هزار تومان است.»

يک ميليون و ۴۰۰ براي انتخاب‌رشته دستي توسط «مهندس.غ»

گروه آموزشي پاد گزينه بعدي براي انتخاب‌رشته بود. سعيد- غ به‌عنوان چهره شناخته‌شده اين حوزه و از مبتکران و منتفعان فضاي کنکوري مورد اعتماد و استقبال خيلي از کنکوري‌هاست. با اين موسسه تماس گرفتم و بعد از طي همان مراحل تکراري اپراتوري که پشت تلفن بود، گفت: «انتخاب‌رشته ما ۶ مرحله است. دو مرحله ابتدايي به‌صورت آنلاين است که در آن به توضيح کامل انتخاب‌رشته و دفترچه و آخرين تغييرات کنکور پرداخته مي‌شود.

بعد از اين مراحل، چهار مرحله ديگر مي‌ماند که حضوري است. يک مرحله آزمون رغبت‌سنج گرفته مي‌شود تا تمايلات شما سنجيده شود. مرحله بعد مهندس خودشان با توجه به علايق شما به شهر و دانشگاه موردنظر يک پرينت کامپيوتري به شما مي‌دهند و شما وارد مرحله بعد مي‌شويد و پرينت را چيدمان مي‌کنيد و درنهايت مهندس به‌صورت دستي انتخاب‌رشته نهايي را انجام مي‌دهند که هزينه کل اين مجموعه يک ميليون و ۴۰۰ هزارتومان است.»

۹۵۰ هزارتومان هزينه انتخاب توسط «طوفان.م»
قبل‌تر‌ها در شرح وضعيت مدارس غيردولتي گفتيم تعدادي از مدارس جزء سطوح بالاتري نسبت به ساير مدارس غيردولتي هستند و الباقي به قولي رده‌هاي پايين‌تري هستند. در ماجراي مدرسان و منتفعان کنکور هم ماجرا از اين قرار است. تا اينجا تاپ‌ترين چهره‌ها و شناخته‌شده‌ترين افراد را معرفي کرديم اما در اين بازار همچون ساير بازارها دست زياد است و عده ديگري هم حضور دارند و اتفاقا چراغ‌خاموش‌تر از دسته اول درحال کسب سود هستند.

طوفان.م يکي از اين چهره‌هاست. با مرکز تحت مديريت او تماس گرفتم و دوباره همان اطلاعاتي را که به قبلي‌ها داده بودم، تکرار کردم و پاسخ‌دهنده هم يک خانم بود که در رابطه با پروسه انتخاب رشته توسط طوفان.م گفت: «هزينه انتخاب‌رشته ۹۵۰ هزارتومان است که در مرحله اول علايق شما احصا مي‌شود، در مرحله بعد دانشگاه‌ها و رشته‌ها به شما معرفي مي‌شود و در مرحله آخر چينش توسط خود آقاي «م» انجام مي‌شود. به‌خاطر شرايط کرونايي حضوري يا غيرحضوري بودن با توجه به نظر داوطلب خواهد بود.»

يک ميليون و ۶۰۰ هزينه انتخاب‌رشته «دکتر. ج»
آخرين گزينه‌اي که سراغش رفتم، گروه آلفا بود. اميرحسين- ج مسئوليت مرکز مشاوره و انتخاب‎رشته و... اين گروه را برعهده دارد. به‌منظور انجام انتخاب‌رشته توسط دکتر «ج» با اين مجموعه تماس گرفتم و دوباره خانمي که تلفن را برداشت و بعد از پرسيدن نام و رشته و... از من يک شماره تماس خواست تا فايل شرايط و هزينه‌هاي انتخاب‌رشته توسط دکتر «ج» را در واتساپ ارسال کند. چند دقيقه‌اي نشده بود که فايل رسيد. براساس اطلاعات موجود در اين فايل، هزينه ثبت‌نام انتخاب‌رشته سراسري و آزاد در رشته تجربي با هم يک ميليون و ۶۰۰ هزارتومان است که البته يک ميليون و ۲۰۰ هزارتومان براي سراسري و ۶۵۰ هزارتومان براي دانشگاه آزاد خواهد بود. در رشته‌هاي رياضي، هنر و انساني و زبان هم اين هزينه به يک ميليون و ۵۰۰ هزارتومان مي‌رسد.

کلي پول براي انتخاب‌رشته آن هم فقط تحت‌نظر فلاني!
در همان ابتداي ارائه جزئيات انتخاب‌رشته توسط اين چهره‌هاي شناخته‌شده در رابطه با انجام انتخاب‌رشته توسط خود اين افراد گفتم که بيشتر توضيح خواهم داد. از آنجا که مراجعه به اين چهره‌ها بسيار زياد است و تعداد قابل‌توجهي از داوطلبان به آنها رجوع مي‌کنند، حتما از لحاظ زماني در اين بازه کوتاه انتخاب‌رشته، امکان انجام اين کار براي همه ممکن نيست، بنابراين بسياري از اين موسسات وقتي تماس گرفتم و جوياي اين مساله شدم که آيا خود فلان دکتر انتخاب‌رشته را انجام مي‌دهند يا خير، گفتند: «تحت‌نظر ايشان انجام مي‌شود.» اين يعني اين همه پول و هزينه براي صرف تحت‌نظر فلان دکتر يا مهندس انجام شدن انتخاب‌رشته‌اي که خيلي از معلمان مدارس هم از پس انجام آن برمي‌آيند.

سواي اين نکته ديگر انتخاب‌رشته‌هاي اختصاصي است که براي افراد معرفي‌شده و مخاطبان خاص‌شان انجام مي‌دهند. باوجود پيگيري‌هاي صورت‌گرفته به نتيجه‌اي در رابطه با هزينه اين مدل از انتخاب‌رشته نرسيدم، منتها گمانه‌ها ارقام شگفت‌انگيزي را نشان مي‌دهد. خلاصه اينکه عجيب بازار پرسودي است، اين بازار بي در و پيکر کنکور!

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar