برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ماجرای درخواست پروتز پای 1/5 میلیاردی از محیط زیست

منبع
مهر
بروزرسانی
ماجرای درخواست پروتز پای 1/5 میلیاردی از محیط زیست

مهر/ محيط‌بان هادي‌پور در درگيري با متخلفان پايش را از دست داده و مي‌خواهد براي بازگشت دوباره به کار يک پاي هوشمند برايش تهيه کنند اما با مخالفت محيطزيست مواجه مي شود و راه ديگري پيش مي‌گيرد.

 چندي است که تهيه پروتز پاي مصنوعي براي محيط‌بان جانباز امين هادي پور که در جريان درگيري با متخلفان دچار آسيب شده و پاي خود را از دست داد بحث آفرين شده است.

ماجرا از آنجا شروع شد که فروردين ماه با حمله چند متخلف به پاسگاه محيط باني در گتوند براي دستيابي به سلاح‌هاي محيط باني به هادي پور حمله کردند و با ضرب و شتم و شليک گلوله به وي باعث آسيبي شدند که به قطع پاي وي انجاميد، وي با حضور در يک برنامه تلويزيوني اعلام کرد که به دليل تأخير در انجام مداواهاي لازم پس از حمله متخلفان، پزشکان مجبور به قطع کردن پاي وي شده‌اند و حالا براي انجام فعاليت‌هاي روزمره‌اش نياز به يک پاي مصنوعي هوشمند دارد که ساخت کشور آلمان است و سازمان محيط زيست اعلام کرده است قادر به پرداخت اين هزينه‌ها نيست.

جمشيد محبت خاني فرمانده يگان حفاظت محيط زيست  با بيان اينکه امين هادي پور پس از وقوع اين درگيري در مدت زمان کوتاهي به بيمارستان خاتم الانبيا شوشتر منتقل شده و بعد از گذشت ساعاتي براي انجام مداواهاي بيشتر به بيمارستان گلستان شهر اهواز رفت و پس از هشت روز به دليل شدت صدمات وارده به ناحيه پايش وي را به يکي از بيمارستان‌هاي مجهز شهر تهران منتقل کرديم، گفت: حدود شش عمل جراحي روي پاي اين محيط بان انجام شد و با اين وجود پزشکان تصميم گرفتند، پاي وي را از ناحيه زانو قطع کنند.

پروتز ۳۰۰ ميليوني بهترين پروتز پاي موجود در داخل کشور است

وي در ادامه توضيح داد: پس از پايان يافتن دوره نقاهت، براي تهيه پاي مصنوعي اين محيط‌بان جانباز با مرکزي که براي جانبازان جنگ تحميلي پروتزهايي تهيه مي‌کند مذاکره شد و قرار شد، بهترين پروتز پاي موجود که نزديک ۳۰۰ ميليون تومان قيمت دارد با موافقت شرکت بيمه گذار تهيه شود. اما گويا هادي پور با توجه به پرس و جوهايي که کرده است، تصميم گرفته که يک پاي مصنوعي توليد شده در يک شرکت آلماني را که حدود يک ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان در آن زمان قيمت داشت تهيه کند که در حال حاضر به حدود ۲ ميليارد تومان افزايش قيمت داده است.

فرمانده يگان حفاظت محيط زيست با تاکيد بر اينکه پروتز پاي داخلي هزينه‌هاي کمتري دارد و فرقي با نمونه خارجي ندارد، گفت: تهيه اين پاي مصنوعي علاوه بر هزينه‌هاي گزاف اوليه در مرحله نگهداري نيز هزينه‌بر است.

وي با اشاره به اينکه اين محيط‌بان براي تهيه پاي مصنوعي خودش شماره حسابي را در فضاي مجازي منتشر کرده و از مردم خواسته براي تهيه آن به وي کمک کنند ابراز داشت: به نظرم بهتر بود اول هادي پور پروتز پاي مورد نظر داخلي را امتحان مي‌کرد و اگر نتيجه مورد نظر را نمي‌گرفت دست به اين اقدام مي‌زد.

محبت خاني در پاسخ به اين سوال که آيا پروتز پاي ۳۰۰ ميليوني موردنظر، اجازه فعاليت‌هاي روزمره محيط‌باني را به هادي پور مي‌دهد، اظهار داشت: اين پروتز بارها از سوي جانبازان مورد استفاده قرار گرفته و هادي پور مي‌تواند فعاليت‌هاي روزمره محيط باني را به صورت مناسبي انجام داد.

پروتز پاي هوشمند کمترين درخواست براي انجام فعاليت‌هاي محيط باني است

محيط بان هادي پور به دليل برخي مسائل حاضر به گفت و گو نشد اما آنطور که نزديکان وي مي‌گويند سازمان محيط زيست قول داده بوده که بهترين پاي هوشمند را در اختيارش قرار دهد تا بتواند دوباره به سر کارش برگردد، اما متأسفانه چند روزي است فضا به سمتي پيش رفته است که انگار هادي پور زياده خواهي مي‌کند. در حالي که از سيد امين هادي پور پس از قطع پايش خواسته که پروتزهاي پاي موجود در بازار را بررسي کند و خودش پاي مورد نظرش را انتخاب کند و وي با سه شرکت مذاکره کرده و در نهايت يک پاي پروتزي هوشمند مطابق با استانداردها انتخاب کرده است.

براساس گزارش‌هاي رسيده سيد امين هادي پور در تاريخ ۱۳ مرداد فاکتور پروتز پاي مصنوعي هوشمند مورد نظرش را که حدود يک ميليارد و ۵۰۰ ميليون قيمت داشته است به سازمان ارائه کرده و با توجه به تحقيقاتي که انجام داده است، پاي پروتزي ۳۰۰ ميليوني که سازمان محيط زيست از آن ياد مي‌کند قابليت انجام فعاليت‌هاي محيط باني را ندارد.

نامه نگاري يک سازمان مردم نهاد با رئيس جمهور براي تأمين مبلغ مورد نياز خريد پاي مصنوعي هوشمند

با توجه به اينکه امين هادي پور محيط بان گتوندي در حال انجام وظيفه دچار اين عارضه و در نهايت قطع عضو شده است؛ سازمان محيط زيست موظف است نزديک ترين پاي هوشمند که قابليت‌هاي پاي متناسب با وضعيت وي را برايش تهيه کند. مطالبه وي براي دريافت بهترين پروتز پاي موجود از سوي فعالان محيط زيست مورد توجه قرار گرفت و حال با توجه به اينکه سازمان محيط زيست موافق تهيه پاي هوشمند نيست، يک سازمان مردم نهاد محيط زيستي با ارسال نامه‌اي به رئيس جمهور خواستار ورود وي به پرونده نقص عضو سيد امين هادي پور محيط‌بان شده است.

در اين نامه آمده است: اين محيط‌بان ۳۸ ساله که آرزويش انجام وظيفه در طبيعت است، در حال حاضر نيازمند انجام پروتز است که متخصصان هزينه آن را (با احتساب قيمت ارز آزاد)، بالغ بر ۱.۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان (۵۷.۹۸۰ يور و+۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان) برآورد کرده‌اند. و از رئيس جمهور تقاضا شده به وزير بهداشت دستور دهد تا جهت کاهش هزينه نسبت به تأمين ارز دولتي به‌منظور واردات تجهيزات لازم اقدام کند.

همچنين از وزير امور خارجه خواسته شده با رايزني با مقامات بهداشتي آلمان، نسبت به تأمين سريع تجهيزات لازم از راه‌هاي انسان دوستانه و يا اعزام هادي پور به کشور آلمان کمک کنند.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره