برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سگ گردانی ممنوع، سگ گردی مجاز!!

منبع
فارس
بروزرسانی
سگ گردانی ممنوع، سگ گردی مجاز!!

فارس/ در حالي‌که بر اساس قانون، سگ گرداني در سطح معابر و خيابان‌هاي اصلي شهر ممنوع بوده و حتي در حمله سگ صاحب دار به ديگران، صاحب سگ مقصر است؛ اما انگار گردش آزادانه سگ‌هاي بدون صاحب در خيابان‌ها و کنار مردم آزاد بوده و اگر به مردم نيز آسيبي در اين زمينه وارد شود کسي پاسخگوي اين بي‌نظمي نيست!

مجيد جعفري مقدم فعال رسانه‌اي در يادداشتي به ابعاد مختلف مسئله تردد سگ‌هاي ولگرد در سطح معابر و خيابان‌هاي اصلي شهر و نبود متولي براي رفع اين معضل پرداخته و خواستار ورود جدي دستگاه‌هاي نظارتي همچون قوه قضائيه به‌منظور واکاوي اين پديده ناهنجار شده است.

در اين يادداشت آمده است: بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداري‌ها، جلوگيري از شيوع امراض ساريه انساني و حيواني و جمع‌آوري حيوانات بلا صاحب و دفع حيوانات مريض، مزاحم و ولگرد را از وظايف شهرداري دانسته است.

همچنين بر اساس دستورالعمل سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي کشور مبني بر کنترل جمعيت سگ‌هاي ولگرد، کارگروهي در سطوح ملي، استاني و شهرستاني بايد در اين زمينه با وظايف مشخص تشکيل شود که در سطح شهرستان اين کارگروه کنترل جمعيت حيوانات ناقل بيماري به انسان متشکل از فرماندار، شهردار، رئيس اداره حفاظت محيط‌زيست، رئيس مرکز بهداشت، نماينده نيروي انتظامي، نماينده دادستان، رئيس اداره دامپزشکي، بخشدار، دهيار منتخب شهرستان و نماينده انجمن حمايت از حيوانات است.

يکي از مهم‌ترين وظايف اين کارگروه تشکيل جلسات منظم به‌صورت حداقل ۴۵ روز يک‌بار با حضور حداقلي ۶ نفر از اعضا است تا بر اساس دستورالعمل به دنبال راهکارهاي رفع معضلاتي همچون تردد سگ‌هاي ولگرد در سطح شهر باشند اما در اين ميان سؤالي را در ذهن ايجاد مي‌کند که کارگروه شهرستاني در قوچان تاکنون چه تعداد جلسه در اين زمينه برگزار کرده و آيا خروجي قابل‌ملاحظه‌اي  داشته است که شهر عرصه جولان بي‌حد سگ‌هاي ولگرد شده است؟

مهم‌ترين معضل ناشي از افزايش سگ‌هاي ولگرد علاوه بر مخاطره افتادن امنيت شهروندان، شيوع بيماري‌هاي قابل‌انتقال ميان انسان و حيوان بوده که قابل‌توجه‌ترين آن‌ها هاري، کيست هيداتيک، سالک، بروسلوز و غيره است و حتي گاهي اوقات اين موضوع مشاهده‌شده که گزش انسان توسط سگ، مرگ؛ به‌ويژه براي کودکان را به همراه مي‌آورد.

جمع‌آوري سگ‌هاي بدون صاحب طي سال‌هاي گذشته به روش اتلاف با اسلحه و کشتار در دستور کار شهرداري‌ها قرار داشت، اما پس از تغيير رويکرد، از ابتداي بهمن‌ماه سال ۹۲ روش زنده گيري سگ‌هاي ولگرد جايگزين روش اتلاف با اسلحه شد که در اين راستا بايد با استفاده از ظرفيت بخش مردمي و سَمن‌ها، براي عمليات زنده‌گيري بهره گرفته مي‌شد تا جمعيت حيوانات شهري را بدون خشونت مديريت کرد.

در اين روش، زنده‌گيري سگ‌هاي ولگرد انجام‌شده و پس‌ازآن، سگ‌ها براي درمان و عقيم‌سازي، واگذاري به سازمان‌ها، رهاسازي در طبيعت يا مرگ با ترحم تقسيم‌بندي مي‌شوند، اما کمتر از سوي مسؤولان متولي، اين قانون در قوچان به مرحله اجرا گذاشته‌شده و در حد همان کاغذ باقي‌مانده است.

سگ‌هاي ولگرد آمار مشخصي ندارند و زيستگاه آن‌ها بيشتر در مناطق حاشيه شهر و محل انباشت زباله‌ها است که گاه براي جست‌وجوي غذا وارد شهر هم مي‌شوند، اما طي سال‌هاي اخير نه‌تنها تعداد آن‌ها در قوچان نسبت به سال‌هاي گذشته کاهش پيدا نکرده بلکه افزايش چشمگيري نيز داشته‌اند و حتي به‌عنوان يک عضو از شهر به‌راحتي در خيابان‌ها و معابر تردد دارند و روزبه‌روز بر نگراني‌هاي مردمي مبني بر تهديد سلامت در شيوع بيماري‌هاي ويروسي و مشترک ميان انسان و حيوان مي‌افزايد.

حتي در شرايط کرونا و گسترش روزافزون اين ويروس در جامعه، نگراني‌هاي مردم از اينکه شايد سگ‌هاي ولگرد يک عامل براي انتقال اين ويروس باشند افزايش پيداکرده است؛ اخيراً هم تردد سگ‌هاي مريض با مشخصاتي خاص و قابل‌تعريف براي مردم و حتي حرکت گله‌اي اين حيوانات مزاحم در سطح شهر و کوچه‌ها و معابر در ساعت‌هاي مختلف شبانه‌روز رو به گسترش بوده و متأسفانه هيچ واکنش قابل‌توجهي را از سوي مسؤولين مربوطه در برنداشته است.

طبق قانون، سگ گرداني در سطح معابر و خيابان‌ها جرم تلقي شده و با خاطيان برخورد مي‌شود اما آيا تردد سگ‌هاي بدون صاحب در سطح شهر جرم نيست و قانون نبايد با متوليان در اين امر که از کار خود قصور کرده‌اند برخورد جدي داشته باشد؟

چگونه مي‌شود بر اساس تبصره ماده ۵۲۲ قانون مجازات اسلامي اگر کسي سگ خود را به خيابان بياورد و توان کنترل آن را نداشته باشد، «مقصر» شناخته مي‌شود، يعني مانند آن است که عمداً سگ را براي صدمه به ديگران، از خانه خارج کرده است، بعد دستگاه‌هاي متولي جمع‌آوري سگ‌هاي ولگرد به‌راحتي از کار خود سَر، باز مي‌زنند و اگر اين سگ‌ها به کسي هم آسيب برسانند کسي مقصر شناخته نمي‌شود؟

آيا بايد شاهد اتفاق ناگواري همچون خبرهاي مختلف مثل حمله سگ به يک دختربچه يا مطالبي اين‌چنين در سطح شهر بود تا شايد کسي به خودش آيد و جلوي اين اهمال و کم‌کاري‌ها را بگيرد و بشود نوشدارو پس از مرگ سهراب!!؟

پاس‌کاري و نبود متولي براي جمع‌آوري اين حيوانات مزاحم مي‌طلبد که دستگاه قضايي به‌ويژه دادستان عمومي و انقلاب قوچان ورود فوري و جدي نسبت به اين مسئله داشته باشد و علاوه بر مطالبه از خاطيان اين امر در جايگاه مدعي‌العموم، دستگاه‌هاي متولي را ملزم به اجراي قانون و رفع مشکلات و معضلات در اين زمينه کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره