logo

داستان «عشقعلی» پدر کیف ‌قاپی ایران

منبع
تابناک
بروزرسانی
داستان «عشقعلی» پدر کیف ‌قاپی ایران

تابناک/ عشقعلي که به «پدر کيف قاپي ايران» شهرت دارد، بار‌ها توسط کارآگاهان دستگير شده، ولي همواره بعد از آزادي به طراحي عمليات کيف قاپي پرداخته است. عشقعلي از سال ۷۸ و درحالي که قبل از آن نيز بار‌ها به زندان افتاده بود، به مجرمي شناخته شده تبديل شد. 

ماجراي بررسي اين گزارش به دليل دستگيري قديمي‌ترين گوشي‌قاپ تهران است. چند روز پيش خبري توسط پليس منتشر شد مبني بر دستگيري مردي حدود ۵۰ ساله که قديمي‌ترين گوشي‌قاپ تهران لقب گرفت. مرد ميانسالي که مدت‌ها در زندان به سر برده بود و بعد از آزادي و بازگشت به محله قديمي باز به اين شغل روي آورده بود، اما اين بار با يک تفاوت؛ او به سبک فاگين در سريال اليور توئيست به نوجوانان سابقه‌دار و بي‌سابقه آموزش جيب‌بري و گوشي‌قاپي با روش‌هاي جديد مي‌داد. در اين گزارش پرونده يکي از قديمي‌ترين سارقان ميانسال را که به باند ديوار چين شهرت داشتند بررسي مي‌کنيم.

روزنامه هفت صبح در ادامه نوشت: پدرخوانده باند سرقت طلاو جواهرات که از سال ۵۹ تاکنون بار‌ها روانه زندان شده و به پدر کيف قاپي ايران معروف بود، يک بار ديگر همراه اعضاي گروهش به دام افتاد. در ارديبهشت سال ۹۵ گردانندگان باند ديوار چين که سال‌ها در زندان بودند با آزادي از پشت ميله‌ها باز به سرقت‌هاي خياباني روي آوردند.

در ادامه اقدامات پليس آگاهي تهران براي کنترل نامحسوس مجرمان سابقه‌دار و حرفه‌اي، کارآگاهان اداره ۱۸ اطلاع پيدا کردند که تعدادي از تبهکاران به شيوه کيف قاپي و زورگيري با چاقو به تازگي از زندان آزاد و همزمان وقوع سرقت‌هاي مشابه به شيوه زاغ زني، پنچري و خفه‌کردن افزايش پيدا کرده است. با شناسايي پرونده‌هاي سرقت‌هاي مشابه در پايگاه‌هاي مختلف شهر تهران، کارآگاهان اطلاع پيدا کردند که تمامي مالباختگان در زمان مراجعه به مراکز تجاري محدوده بازار و شعبات بانکي به شيوه «زاغ زني» شناسايي و در ادامه با تهديد چاقو و قمه مورد سرقت و زورگيري قرار گرفتند.

يکي از مالباختگان که پرونده اوليه آن در کلانتري ۱۱۳ بازار تشکيل شده بود، پس از حضور در پليس آگاهي گفت: «پس از خريد مقدار دو کيلوگرم طلا به قصد بازگشت به شهر خود اقدام به کرايه دربست يک دستگاه خودرو تاکسي به مقصد ترمينال غرب کردم؛ در طي مسير بود که يک دستگاه موتورسيکلت به ماشين نزديک شد و به راننده گفت ماشين پنچر است. در زمان تعويض لاستيک من داخل ماشين نشسته و مراقب کيف حاوي طلا‌ها بودم که ناگهان چند نفر از دو طرف به من حمله‌ور شده و پس از ضرب و جرح من و همچنين راننده که به کمک من آمده بود، با سرقت کيف طلاها، با چند دستگاه موتورسيکلت از محل متواري شدند.»

مالباخته ديگري که مقدار ۶ کيلوگرم طلا از وي سرقت شده بود نيز پس از حضور در اداره هجدهم پليس آگاهي، در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «پس از خريد مقدار ۶ کيلوگرم طلا، از بازار طلا در منطقه پامنار به همراه همکارم با يک موتورسيکلت در حرکت بوديم که ناگهان دو مرد با يک موتورسيکلت به سمت ما آمده و موتور خود را به ما زدند؛ من و همکارم روي زمين افتاديم؛ ناگهان تعدادشان چند نفر شد و با تهديد چاقو شش کيلو طلاي داخل لباس‌هايم را بيرون کشيده و با چند دستگاه موتورسيکلت طرح‌هوندا از محل متواري شدند.»

مالباخته‌اي ديگر که مقدار ۶ کيلوگرم طلا از وي سرقت شده بود نيز پس از حضور در اداره هجدهم پليس آگاهي، در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «پس از خريد مقدار ۶ کيلوگرم طلا، از بازار طلا در منطقه پامنار به همراه همکارم با يک موتورسيکلت در حرکت بوديم که ناگهان دو مرد با يک موتورسيکلت به سمت ما آمده و موتور خود را به ما زدند؛ من و همکارم روي زمين افتاديم؛ ناگهان تعدادشان چند نفر شد و با تهديد چاقو شش کيلو طلاي داخل لباس‌هايم را بيرون کشيده و با چند دستگاه موتورسيکلت از محل متواري شد‌ند.»

مالباخته‌اي که طلاهايش به صورت پياده و با روش خفه‌کني مورد دستبرد قرار گرفته و پرونده شکايت اوليه‌اش در کلانتري ۱۱۷ جواديه تشکيل شده بود نيز در اظهاراتش به کارآگاهان گفت‌: طبق روال، براي خريد طلا به بازار تهران آمده و از پاساژ ارديبهشت و خرداد و حکيم‌هاشمي خريد کردم؛ ساعت ۱۴:۳۰، پس از خريد بيش از يک کيلوگرم طلا از بازار بيرون آمده و به ايستگاه مترو پانزده خرداد رفته و سوار مترو شدم.

در ايستگاه ترمينال جنوب، از قطار پياده و از ايستگاه خارج شدم و به قصد سوار شدن به ماشين، به صورت پياده به سمت پارکينگ شبانه روزي در خيابان غفاري حرکت کردم که ناگهان از پشت سر يک نفر گردنم را محکم گرفت و همزمان نفر ديگري بند کيف طلا را که زير کتم آويزان بود با چاقو پاره کرد؛ مجموعا ۵ نفر بودند که پس از سرقت کيف طلا با چند دستگاه موتورسيکلت از محل متواري شدند.

در ادامه رسيدگي به پرونده سرقت‌هاي طلا و جواهرات کيفي، کارآگاهان با انجام چهره نگاري و همچنين رؤيت تصاوير سارقين سابقه‌دار اقدام به شناسايي ۶ سارق حرفه‌اي در زمينه سرقت‌هاي خشن به‌ويژه کيف قاپي شدند؛ بررسي تصاوير دوربين‌هاي مداربسته محل تردد مالباختگان نيز تعدادي از اين مجرمين را در زمان زاغ زني و تعقيب مالباختگان نشان مي‌داد.

بررسي سوابق اين متهمين به نام‌هاي «عشقعلي. ش» (۵۱ ساله)، «عباس. ر» (۵۰ ساله)، «علي. گ» (۵۸ ساله)، «اميررضا. ک» (۵۷ ساله)، «محمد. س» (۵۴ ساله) و «جواد. م» (۴۴ ساله) نشان داد که آن‌ها داراي سابقه دستگيري از سال ۱۳۵۹ تاکنون بوده و بار‌ها در شهر‌هاي مختلف کشور به‌ويژه در تهران، زابل، قم، کرج، زرند، پاکدشت، شيراز و … بار‌ها به اتهام ارتکاب جرايم مختلف مرتبط با کيف قاپي، زورگيري، سرقت مسلحانه، ايراد ضرب و جرح عمدي با چاقو، ايجاد مزاحمت و … دستگير و روانه زندان شدند.

يکي از متهمين بنام «عشقعلي. ش» به عنوان يکي از مجرمين سابقه دار و از اعضاي سابق «باند ديوار چين» است که بار‌ها دستگير و روانه زندان شده است. با شناسايي اين گروه از مجرمين سابقه دار که به سرکردگي «عشقعلي. ش» سرقت‌هاي خود را انجام داده بودند، کارآگاهان اداره هجدهم در اولين مرحله از دستگيري، اقدام به دستگيري سرکرده گروه (عشقعلي. ش)، «محمد. س»، «امير رضا. ک» و «عباس. ر» کردند.

اين متهمين در زمان دستگيري قصد داشتند تا با ايجاد درگيري و استفاده از سلاح سرد اقدام به فرار نمايند که هر چهار متهم دستگير و به اداره هجدهم پليس آگاهي تهران بزرگ منتقل شدند. در ادامه و با شناسايي مخفيگاه دو عضو ديگر گروه «جواد. م» و «علي. گ» نيز در فاز سوم شهر جديد انديشه و خيابان مجيديه شمالي – خيابان منصوري دستگير و به اداره هجدهم پليس آگاهي منتقل شدند.

سوابق پدرخوانده
عشقعلي که به «پدر کيف قاپي ايران» شهرت دارد، بار‌ها توسط کارآگاهان دستگير شده، ولي همواره بعد از آزادي به طراحي عمليات کيف قاپي پرداخته است. عشقعلي از سال ۷۸ و درحالي که قبل از آن نيز بار‌ها به زندان افتاده بود، به مجرمي شناخته شده تبديل شد. آن سال ماموران پليس تهران توانستند باندي را شناسايي و متلاشي کنند که از طريق «کيف قاپي» ۱۲ ميلياردو ۷۹۶ ميليون و ۷۵۸ هزار ريال و ۸۳۰ دلار آمريکا و ۳۷کيلوو ۳۰۰ گرم طلارا به سرقت برده بودند.

۱۲ نفر از ۳۰ عضو اين باند آن زمان به اعدام محکوم شدند، اما در جريان تحقيقات مشخص شد مغز متفکر «ديوار چين» مجرمي سابقه دار به نام عشقعلي است که هنوز دستگير نشده بود. اين مرد که آن زمان ۴۷ساله بود، سرانجام درحالي که به همراه دو زن براي تفريح به فرحزاد رفته بود، از سوي مامور کلانتري فلسطين تهران که پيش‌تر وي را مي‌شناخت، دستگير شد.

کارآگاهان با بررسي سوابق اين فرد فهميدند او قبلا هفت بار روانه زندان شده است. عشقعلي با اعترافات مبهم سعي داشت پليس را گمراه کند تا اينکه ماموران سارقي به نام عباس را دستگير کردند. عباس جواني بود که لقب پدر کيف قاپي ايران را به عشقعلي داد. او تشريح کرد چگونه عشقعلي متبحرانه طعمه‌ها را معرفي مي‌کرد و عباس «کيف قاپ» وارد عمل مي‌شد.

اين متهم به پليس گفت عشقعلي پايه‌ذار کيف قاپي در ايران است و در زاغ زني براي شناسايي طعمه‌ها تبحر خاصي دارد. آن زمان پليس سعي کرد اموال عشقعلي را شناسايي کند، اما رقم دقيقي از ثروت او به دست نيامد و پليس به جز مغازه‌اي که وي در ميدان وثوقي تهران داشت، ۲۵۰ ميليون تومان سرمايه وي را ضبط کرد.

عشقعلي بعد از محاکمه دوباره به زندان رفت، اما مجازات برايش فايده‌اي نداشت و هر دفعه جرائمش را از سر مي‌گرفت تا اينکه اکنون يک بار ديگر نامش در پرونده سرقت طلا در صدر اخبار قرار گرفت. اگرچه پرونده او در آذر ۹۸ مجدد به دادگاه رفت و فعلا در يک قدمي اعدام به همراه ۱۲ نفر از اعضاي اين باند است.

عشقعلي از سال ۷۸ و درحالي که قبل از آن نيز بار‌ها به زندان افتاده بود، به مجرمي شناخته شده تبديل شد. آن سال ماموران پليس تهران توانستند باندي را شناسايي و متلاشي کنند که از طريق «کيف قاپي» ۱۲ ميلياردو ۷۹۶ ميليون و ۷۵۸ هزار ريال و ۸۳۰ دلار آمريکا و ۳۷کيلوو ۳۰۰ گرم طلارا به سرقت برده بودند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره