برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

کشاندن زائران کهنسال فقط برای ۱۶۰هزار تومان!

منبع
ايسنا
بروزرسانی
کشاندن زائران کهنسال فقط برای ۱۶۰هزار تومان!

ايسنا/ پيامک سازمان حج و زيارت، زائران حج ۹۸ را در هفته تعطيل و حساس کرونا، راهي بانک‌ها کرد.

سازمان حج و زيارت، سه‌شنبه چهارم آذرماه خبر داد که مازاد هزينه حج ۹۸ به حساب زائران واريز مي‌شود؛ مبلغي در حدود ۱۲۰ هزار تومان تا ۱۶۰ هزار تومان.

در ادامه آن، معاون توسعه مديريت و منابع سازمان حج و زيارت درباره مبلغي که روز پنجم آذرماه به حساب زائران حج ۹۸ واريز شد، توضيح داد که «با توجه به اينکه همه ساله هزينه سفر زائران براساس نرخ تمام شده و مصوبه کميته نرخ گذاري از متقاضيان تشرف به حج تمتع دريافت مي‌شود، مابه التفاوت به حساب زائران واريز مي‌شود.

حال که حسابرسي حج تمتع ۹۸ به پايان رسيده، بنا به دستور رييس سازمان حج و تأييد نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت مقرر شد به تناسب گروه قيمتي کاروان‌ها، مازاد دريافتي به حساب زائراني که در سال ۹۸ به سرزمين وحي مشرف شده بودند واريز شود.»

روابط عمومي اين سازمان نيز يک روز بعد، پيامکي را به زائران با اين مضمون فرستاد: «احتراما، با توجه به اتمام حسابرسي مالي عمليات حج تمتع سال ۹۸، مازاد دريافتي به ميزان حداقل مبلغ يک ميليون و ۶۰۰ هزار تا يک ميليون ۶۰۰ هزار ريال به تناسب گروه قيمتي کاروان، به حساب جنابعالي در بانک ملي واريز شد.»

در پيام ديگري که با فاصله زماني، از طرف روابط عمومي سازمان حج و زيارت بدست زئران رسيد، تکرار و تاکيد شد: «احتراما، به اطلاع مي‌رساند مازاد هزينه‌هاي حج ۹۸ به حساب مشرف‌شدگان به سرزمين وحي واريز شد. در صورتيکه جنابعالي تا کنون دريافت نکرده‌ايد، خواهشمند است براي دريافت وجه مذکور با همراه داشتن کارت ملي به يکي از شعب بانکي ملي مراجعه فرماييد.»

تصوير اين پيامک‌ها

سازمان حج و زيارت، اين پيام را درست در هفته ممنوعيت‌ها و محدوديت‌هاي کرونا فرستاده است و زائران را در چنين شرايط حساسي، به تعجيل در مراجعه به بانک، براي دريافت ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان انداخته است. برخي از اين زائران که در روزهاي گذشته براي پيگيري پيامک سازمان حج و زيارت به بانک مراجعه کرده‌اند، در تماس‌هايي با ايسنا، اطلاع دادند که شاهد حضور تعداد قابل توجهي از افراد کهنسال در بانک‌ها براي دريافت مبلغ اعلام شده از سوي اين سازمان، بوده‌اند.

آنچنان که معاون توسعه مديريت و منابع سازمان حج و زيارت توضيح داده، اين حسابرسي هر سال صورت مي‌گرفته است و به نظر نمي‌رسد اتفاق تازه‌اي بوده باشد، پس چه دليلي داشته در وضع موجود که بيشتر فعاليت‌ها و ترددها براي کاهش تعداد مبتلايان ويروس کرونا، متوقف و يا محدود شده است، اين همه فراخوان داده شود تا زائراني که اتفاقا در گروه حساس کرونا دسته‌بندي مي‌شوند، براي مراجعه به بانک شتابزده شوند!؟

بنا بر گزارش‌هايي که سازمان حج و زيارت داده است، سال ۱۳۹۸ حدود ۸۸ هزار زائر با پرداخت هزينهاي در حدود ۲۱ ميليون و ۶۳۷ هزار تا حدود ۲۸ ميليون و ۸۲۵ هزار تومان، به حج رفتند که ميانگين سني آنها ۵۶ سال بود. ۴۰ درصد آن زائران بيشتر از ۶۰ سال داشتند و حدود ۲۴ هزار نفرشان بالاي ۷۰ سال بودند و ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر هم بيش از ۸۰ سال داشتند. رييس مرکز پزشکي حج و زيارت جمعيت هلال‌احمر نيز در همان سال، شايع‌ترين بيماري زائران را فشار خون، ديابت و ناراحتي‌هاي قلبي گزارش کرده بود؛ همان بيماري‌هاي زمينه‌اي ويروس کرونا.
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar