برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

آغاز مذاکرات مجازی برای حج 1400 در هفته های آینده

منبع
ايسنا
بروزرسانی
آغاز مذاکرات مجازی برای حج 1400 در هفته های آینده

ايسنا/ رييس سازمان حج و زيارت در نشست شوراي برنامه‌ريزي و هماهنگي بعثه و حج از انجام مذاکرات حج ۱۴۰۰ در هفته‌هاي آينده به صورت مجازي خبر داد.

در نشست شوراي برنامه‌ريزي و هماهنگي بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت که به رياست حجت‌الاسلام و المسلمين سيدعبدالفتاح نواب تشکيل شد، علي‌رضا رشيديان با بيان اينکه هنوز تقويم مذاکرات کشورهاي اسلامي با عربستان براي حج آينده به صورت قطعي مشخص نشده است، افزود: طبق پيگيري‌هاي صورت‌گرفته، عربستان درصدد است امسال به دليل شيوع ويروس کرونا، مذاکرات حج ۱۴۰۰ ابتدا در قالب مجازي برگزار ‌شود و امضاي تفاهم‌نامه نيز با حضور محدود مسؤولان حج دو طرف صورت گيرد.
حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحماني ـ معاون امور عتبات عاليات سازمان حج و زيارت ـ  در ادامه اين نشست، در مورد پيگيري‌هاي صورت‌گرفته براي اعزام زائران به عتبات عاليات گزارشي داد و گفت: باتوجه به کاهش آمار مبتلايان و فوتي‌هاي کرونا، با طرف‌هاي ايراني و مسؤولان عراقي مذاکره انجام شده تا در صورت مهار بحران کرونا، موافقت اوليه انجام و زمينه سفر زائران به عتبات با رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي فراهم شود.
اکبر رضايي ـ معاون حج و عمره سازمان حج و زيارت ـ نيز در باره  نحوه  نقل و انتقال اسناد حج توضيحاتي داد و افزود: در اين خصوص در سال‌هاي گذشته مشکلاتي براي زائران به‌ وجود مي‌آمد، از اين‌رو از سال ۱۳۹۶ سازمان حج و زيارت آئين‌نامه لازم براي انتقال يک‌بار فيش حج را به غير، مجاز اعلام کرد و در سال ۱۳۹۸ سامانه «تشرف» را راه‌اندازي کرده تا نقل و انتقال فيش‌هاي حج از اين طريق انجام شود.
او ادامه داد: در اين سامانه تلاش کرده‌ايم با تسهيل امکانات و تسريع در انجام امور نقل و انتقال اسناد حج، آسيب‌ها را برطرف و نقش دلالان را حذف کنيم تا امور اداري و اجرايي نقل و انتقال اسناد با حضور دو طرف «انتقال‌دهنده و انتقال‌گيرنده» و بدون واسطه‌گري در دفاتر کارگزاري حج و زيارت راحت‌تر انجام شود.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت نيز براساس گزارش ارائه‌شده، مذاکرات حج ۱۴۰۰ را مهم برشمرد و گفت: باتوجه به تعطيلي حج ۱۳۹۹ و آمادگي زائران براي حضور در حج ۱۴۰۰، اين موضوع به صورت جدي بايد در دستور کار مسؤولان حج و زيارت قرار گيرد و متناسب با آن برنامه‌ريزي‌ها انجام شود تا در حين مذاکرات مشکلي ايجاد نشود.
او همچنين با اشاره به احتمال برخي تغييرات در انجام مناسک حج آينده به دليل شيوع ويروس کرونا، افزود: قرار است کميته فقه پژوهشکده حج و زيارت با نمايندگان بيوت مراجع تقليد جلسه‌ مشترکي برگزارکند تا متناسب با وضعيت کنوني، براي انجام مناسک حج برنامه‌ريزي شود.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت درباره نقل و انتقال اسناد حج اظهار کرد: با توجه به برخي پيشنهادهاي مطرح‌شده، اين موضوع در قالب کارگروهي مورد بحث و بررسي قرار گير  و نتيجه براي تصويب نهايي به شوراي هماهنگي و برنامه‌ريزي بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت ارائه شود تا متناسب با آن تصميم‌گيري شود.
نواب همچنين در ابتداي اين نشست، ولادت حضرت زينب (س) و روز پرستار را تبريک گفت و از خدمات ارزشمند پرستاران در ايام کرونا تقدير کرد.
عربستان در سال گذشته پس از همه‌گيري ويروس کرونا، نخست عمره را به حالت تعليق درآورد و در ادامه حج را محدود و بدون حضور زائران خارجي و با جمعيتي نزديک به ۱۰ هزار نفر از ساکنان اين کشور برگزار کرد. عربستان با کاهش آمار مبتلايان کرونا در اين کشور، عمره را برقرار و اعلام کرد زائران خارجي را به تدريج به مراسم عمره دعوت خواهد اما با تشديد ويروس کرونا، بار ديگر حضور زائران خارجي در مراسم عمره تعليق شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره