آي اسپورت/ در برخي رسانهها، خبرهايي درباره
وريا غفوري و علي کريمي منتشر شد که بر اساس اين خبرها،
دو بازيکن استقلال فصل قبل به جاي گرفتن پول نقد از باشگاه، بي.ام.و سري هفت گرفتند که در آن زمان
ارزشي 1.2 ميليارد توماني داشته است. البته قيمت اين خودروها در حال حاضر سه برابر شده و مطمئنا اين دو بازيکن سود خوبي بابت گرفتن بي.ام.و کردهاند که به دليل تورم و شرايط اقتصادي مملکت بوده و البته اگر قيمتها سه برابر نميشد، بازيکنان هم سود سه برابري نميکردند.
اما چرا داستان بي.ام.و ها مطرح شده است؟
ملکي: من در جريان بي.ام.و ها نبودم!
در روزهاي آخر نقل و انتقالات فصل قبل، وريا غفوري در آستانه جدايي قرار گرفته بود. علي کريمي هم مشخص نبود که استقلالي شود يا نه. تيام و جپاروف هم رفته بودند و سيد مجيد حسيني و اميدابراهيمي و اميد نورافکن هم در حال جدا شدن بودند. وينفرد شفر بيخيالتر از هر سرمربي، در سوييس مشغول تفسير جام جهاني براي بينندگان شبکه اس آر اف بود و به همين دليل تمرينات آماده سازي استقلال ديرتر از همه تيمها آغاز شده بود. نتيجه اين اتفاقها، شرکت نکردن استقلال در بازي سوپرجام و اعلام نتيجه سه بر صفر به سود پرسپوليس شد. تيام، جپاروف، حسيني، ابراهيمي و نورافکن از استقلال رفتند و از نظر بازيکنان ورودي در آن مقطع هم استقلال ستارهاي جذب نکرد. به همين دليل باشگاه در فشاري شديدي از طرف هواداران قرار گرفت. پولي هم نبود تا استقلال به غفوري و کريمي بپردازد. در نهايت با ابتکار افتخاري و پيگيري ملکي عضو هيات مديره که با اسپانسر باشگاه لينک بود، باشگاه به وريا و کريمي پيشنهاد داد تا در ازاي گرفتن بي.ام.و از اسپانسر آنها در استقلال بمانند. اتفاقي که افتاد و وريا و کريمي هر دو استقلال ماندند. البته خود ملکي عضو سابق هيات مديره، اين خبر را نه تاييد ميکند و نه تکذيب. اکبر عباسيملکي عضو سابق اقتصادي هيات مديره و شخصي که قرار بود در بحث درآمدزايي به باشگاه کمک کند درباره اين موضوع به سايت فوتبالي گفت: «من فقط يک عضو هيات مديره بودم و اصلا در جريان چنين چيزي نيستم. اسپانسر باشگاه هم يک شرکت نيمه دولتي بوده که پرداختيهايش به باشگاه بر اساس چک بوده نه چيز ديگري. به نظرم بهترين کسي که ميتواند درباره اين مساله توضيح دهد جناب افتخاري مديرعامل سابق باشگاه است چون او مسئول عقد قرارداد با بازيکنان بوده است.» البته به نظر نميرسد ملکي چندان از اين ماجرا بيخبر باشد. اين کارها در فوتبال ايران بيسابقه نيست. باشگاههاي سايپا و ايران خودرو هم به بازيکنانشان در ازاي پول قرارداد، بعضي وقتها محصولات کارخانه را به بازيکنانشان دادهاند، ميدهند و خواهند داد. پرسپوليس در دوران مديريت سردار رويانيان هم به بازيکنانش خودروهاي وارداتي ميداد. خودروهايي که البته مثل خودروهاي باشگاههاي استقلال و سايپا و پيکان نبودند و باعث دردسر بازيکنان شدند چرا که سند نداشتند و انتقال قطعي آنها انجام نشده بود.
توقع هواداران استقلال از غفوري و کريمي
به اين ماجرا، از يک بعد ديگر هم ميتوان نگاه کرد. وريا و کريمي دو بازيکني هستند که پيشنهاد تمديد قرارداد از طرف باشگاه دريافت کردهاند و شايد انتظار باشگاه از اين دو بازيکن، اين باشد به خاطر سود خوبي که بابت افزايش عجيب قراردادشان در فصل گذشته داشتهاند، امسال هواي باشگاه را داشته باشند و در سال بحران مالي باشگاهها، تخفيف خوبي به استقلال بدهند. البته اين ماجرا بيشتر به شانس غفوري و کريمي و تورم و چند برابر شدن قيمت ها ربط دارد تا لطف باشگاه اما همين ماجرا ميتواند در مذاکرات باشگاه با بازيکنان موثر باشد و باعث شود آنها هم مرام و معرفت بگذارند و به باشگاه تخفيف بدهند. اين درحالي است که نه غفوري و نه کريمي هنوز به پيشنهاد باشگاه استقلال پاسخي ندادهاند و همين هواداران دو تيم را نگران کرده است. آنها امروز هشتگ آزمون وفاداري به استقلال را راه انداختهاند تا بازيکنان را محک بزنند. همانطور که گفتيم ماجراي افزايش قرارداد آنها بيشتر از آنکه از زرنگي غفوري و کريمي باشد، به خاطر شرايط اقتصادي کشور و بالا رفتن قيمت ارز بوده است اما پاسخ ندادن کريمي و غفوري به پيشنهاد استقلال هم نشان ميدهد که اين دو بازيکن هنوز تصميمشان را براي تمديد قرارداد نگرفتهاند.
بازار