فرمول یک؛ سایه و روشن نیمفصلی که گذشت
ورزش 3/ هميلتون با هشت پيروزي و ده بار روي سکو رفتن و 250 امتياز تقريبا غيرقابل دسترس به نظر مي رسد. پشت سر او ديگر رانندهي مرسدس والتري بوتاس قرار دارد که دو مقام اول، نه سکو و 188 امتياز کسب کرده است با پايان گرفتن تعطيلات نيم فصل مسابقات فرمول يک شور و هيجان دوباره در يک پکيج سه روزهي هفتگي به خانههاي ما بازخواهد گشت. اگر به دنبال تجربهي آدرنالين خالص هستيد تماشاي اين مسابقات را از دست ندهيد. فوتبال و واليبال و بسکتبال را فراموش کنيد، در فرمول يک تنها ده تيم و بيست راننده با هم به رقابت مي پردازند. جايي که نه فقط مشخصات موتور ماشين بلکه مهارت و دلاوري راننده هم فاکتور تعيين کننده اي براي ايستادن روي سکو و گرفتن امتياز است. ترکيب آسفالت داغ و مهارت رانندگي و سيصد و پنجاه کيلومتر سرعت خون هر جنبندهاي را به جوش مي آورد پس قبل از تماشاي هر مسابقه اي سوييچ ماشين خود را در جاي غيرممکني پنهان کرده و تا روز بعد رانندگي را فراموش کنيد. خطر جوگيري پس از تماشاي فرمول يک بسيار بالاست! **اگر نيم فصل اول را از دست داده ايد اين همهي چيزيست که بايد راجع به دوازده مسابقهي اول فصل بدانيد. *سه تيم مرسدس، فراري و ردبول در بالاي جدول با فاصلهي زياد از ديگر تيم ها ايستادهاند و در اين ميان مرسدس با رانندگي لوييس هميلتون و والتري بوتاس بيشترين امتياز را نسبت به دو تيم ديگر جمع کرده است. هميلتون با هشت پيروزي و ده بار روي سکو رفتن و 250 امتياز تقريبا غيرقابل دسترس به نظر مي رسد. پشت سر او ديگر رانندهي مرسدس والتري بوتاس قرار دارد که دو مقام اول، نه سکو و 188 امتياز کسب کرده است. مرسدس هرچند بارها اعلام کرده که براي هر دو رانندهاش استراتژي يکساني در پيش ميگيرد اما کمابيش هميلتون را به بوتاس ترجيح داده و هميلتون اولويت اول تيم مرسدس به نظر ميرسد. البته نبوغ و درخشش غيرقابل انکار هميلتون، چارهاي جز انتخاب او به عنوان گزينهي اول قهرماني براي هيچ مدير تيمي باقي نميگذارد. شما هم حتما قبول داريد که نه گفتن به پنج بار قهرمان جهان و پيشتاز مسابقات امسال کار چندان عاقلانهاي نيست. ناگفته نماند که در هفت مسابقه از دوازده مسابقهي برگزار شده هميلتون و بوتاس ردهي اول و دوم را براي مرسدس قفل کردهاند. *در رتبهي سوم مکس ورستپن رانندهي هلندي تيم ردبول قرار دارد. يکي از جوانهاي 21 سالهي فرمول يک که با خيل عظيم طرفدارانش ملقب به ارتش نارنجي شور و هيجان تازهاي به سکوهاي فرمول يک تزريق کرده. مکس از بهترين مهاجمان فرمول يک است و سبک رانندگي اگرسيو و تهاجمي او گاهي پهلو به خشونت و قلدري ميزند. با همهي اينها چه طرفدار ورستپن و دست فرمانش باشيم و چه نه، هيجاني که او به پيست مي آورد غيرقابل انکار است. مکس در گرند پري اتريش در حالي اول شد که چارلز لکلرک رانندهي جوان فراري بيش از نيمي از مسابقه پرچمدار بود. تماشاي جدال اين دو بر سر سکوي اول يکي از هيجانانگيزترين و زيباترين لحظههاي فرمول يک 2019 بود. هرچند سبقت خشن ورستپن، لکلرک را از پيست بيرون انداخت و انتقادات زيادي را عليه قضاوت فدراسيون جهاني اتوموبيلراني که جريمه اي براي ورستپن در نظر نگرفت برانگيخت. ورستپن تا اينجاي فصل 181 امتياز و دو مقام اول دارد و پنج بار روي سکو رفته. در آخرين مسابقهي نيمفصل در مجارستان ورستپن و هميلتون رقابتي نفسگير بر سر سکوي اول داشتند. مرسدس با اتخاذ استراتژي دوبار تعويض لاستيک براي هميلتون دست به قمار بزرگي زد که در پايان با کمک خونسردي و مهارت مثالزدني رانندهي بريتانيايي به نفع آنها تمام شد و در چند دور پاياني هميلتون موفق شد سکوي دوم را با اول عوض کرده و هشتمين برد خود را به دست بياورد. *چهارمين رانندهي برتر فرمول يک سباستين وتل آلماني رانندهي تيم فراريست. او که سابقهي چهار بار قهرماني جهان با تيم ردبول را دارد يکي از محبوبترين رانندههاي فرمول يک در جهان است. وتل سي و دو ساله آرزوي قهرماني دوباره با تيم فراري را دارد و بارها اعلام کرده که با تمام وجود براي اين هدف ميجنگد. تيم فراري و سباستين وتل امسال با بدبياريهاي زيادي روبهرو بودهاند و اگر سرسوزني بخت با آنها ياري مي کرد سب خيلي بيشتر از 156 امتياز و شش سکوي فعلي را کسب کرده بود. او امسال جز گرندپري کانادا هيچ مسابقه اي را با رتبهي يک تمام نکرده و در مسابقهي کانادا هم در مصافي ديدني با لوييس هميلتون از پيست خارج شد و در بازگشت به پيست راه را روي سبقت هميلتون بست. حرکتي که در پايان مسابقه از سوي داوران فدراسيون جهاني خطا تشخيص داده شد و با گرفتن پنالتي پنج ثانيهاي سکوي اول را از چنگ سب درآورد. هرچند تصميم فدراسيون جهاني با موج عظيمي از اعتراض روبه رو شد و هزاران نفر هنوز سب را برندهي مسابقهي کانادا مي دانند ولي در جدول امتيازات وتل از هميلتون و بوتاس عقب افتاد و از طرف ديگر انگيزهي خود براي مسابقات بعدي را از دست داد و عملکردش به وضوح در چند مسابقهي بعدي افت پيدا کرد. يکي ديگر از قابهاي خاطرهانگير 2019 لحظهاي بود که وتل در اعتراض به جريمهي سختگيرانهاش تابلوي مقام اول را جلوي ماشين خودش و تابلوي دوم را جلوي ماشين هميلتون قرار داد. سب براي ما تا هميشه تو برندهي گرندپري مونترالي! *در رتبهي پنجم با 132 امتياز و پنج بار روي سکو رفتن ديگر رانندهي 21 سالهي فرمول يک چارلز لکلرک رانندهي دوم فراري قرار دارد. او که قهرمان GP3 در سال 2016 و قهرمان مسابقات فرمول دو در سال 2017 است دومين سال حضورش را در فرمول يک تجربه مي کند. لکلرک را يکي از با استعدادترين و در عين حال بدشانسترين رانندگان فرمول يک ميتوان ناميد. در ابتداي فصل فراري به وضوح رانندهي باتجربه تر خود وتل را به لکلرک تازهوارد ترجيح ميداد. در گرندپري بحرين لکلرک که مسابقه را از ردهي اول شروع کرده بود به نظر مي رسيد اولين قهرماني خود را در فرمول يک کسب خواهد کرد. او که در تمام طول مسابقه پيشتاز بود تنها 10 دور مانده به پايان مسابقه به مهندسانش خبر از کاهش سرعت و اشکالي در موتور داد. مشکلي که نه تنها تا پايان مسابقه برطرف نگرديد بلکه باعث باختن جايگاهش به دو مرسدس شد. شب رويايي لکلرک تبديل به کابوسي باورنکردني شده بود و اگر به خاطر حضور ماشين ايمني در چند دور آخر مسابقه نبود او حتي روي سکو هم نميرفت. سکوي سوم اولين مقامي بود که لکلرک در فرمول يک به دست آورد ولي کامش را شيرين نکرد. پس از کسب دو مقام سومي ديگر در کانادا و فرانسه، در اتريش مسابقه را از ردهي يک شروع کرد و در بيشتر زمان مسابقه اول بود تا وقتي مکس ورستپن در يک سبقت حرف و حديثدار با قلدري او را از پيست به بيرون انداخت و سکوي اول لکلرک را با دوم عوض کرد. در گرندپري بريتانيا لکلرک مسابقه را از ردهي سوم و جلوي ورستپن آغاز کرد و با همان ردهي سوم هم به پايان برد ولي تماشاي نبرد ورستپن و دفاع لکلرک از جايگاهش يکي از درخشانترين تصاوير اين فصل فرمول يک را رقم زد. لکلرک که قبل از مسابقه وعدهي رانندگي تهاجميتري را داده بود بارها و بارها حملات ورستپن را به زيبايي پس زد و در پايان مسابقه به عنوان بهترين راننده از طرف تماشاچيان انتخاب شد. در نهايت گرندپري باراني آلمان هم براي فراري شگون نداشت و هر دو رانندهاش نتوانستند تايمگيري را به پايان ببرند. لکلرک از ردهي دهم و وتل از ردهي بيستم مسابقه را آغاز کردند. مسابقه براي لکلرک با برخورد به ديواره پايان يافت اما وتل با روحيهي مثال زدني و مهارت بي نظيرش مسابقهاي را که از ردهي آخر شروع کرده بود با رتبهي دوم به پايان برد. *اين خلاصهاي بود از هيجان انگيزترين مسابقات اين فصل و مهمترين اتفاقات 2019 تا اينجا. سيزدهمين مسابقهي فرمول يک در دهم شهريور در پيست اسپا واقع در بلژيک برگزار مي شود و تيمها بعد از يک ماه استراحت رانندهها و کار بي وقفهي مهندسان براي ارتقاي ماشينها بار ديگر به ميدان مسابقه بازميگردند. -آيا مرسدس با هميلتون و بوتاس همچنان ميتواند به صدرنشيني خود ادامه دهد؟ -آيا ردبول با ورستپن و رانندهي جديد خود الکس آلبون که جايگزين پير گسلي متوسط شده است مي تواند براي رتبهي يک يا دو خيز بردارد؟ -آيا فراري افسانهاي بالاخره موفق مي شود مشکلات ماشين 2019 خود را برطرف کرده و سکهي شانس خود را برگرداند؟ -آيا جز گسلي و آلبون رانندهي ديگري تيمش را عوض خواهد کرد؟ روي آسفالت داغ پيستهاي فرمول يک، هيچ رويايي دور از دست نيست.