بانک ورزش/ اخيرا يکي از فعالان سرشناس اقتصادي و اجتماعي در اظهارنظري جالب گفته است: «تا عادل فردوسيپور را به شبکه منوتو نفرستيم، ولکن او نيستيم»؛ جملهاي کنايهآميز راجعبه رفتار نامهربانانه صداوسيما با بهترين گزارشگر و مجري تلويزيون ايران. صد البته چنين پيشبينيهايي اصلا هم بيراه نيست؛ همانطور که شنيده شد هدف اصلي شبکه ايرانايتنرنشنال قبل از جذب مزدک ميرزايي، صيد عادل فردوسيپور بوده، اما تهيهکننده و مجري نود با اين پيشنهاد مخالفت کرده است.
اين وسط اما يک نکته کليدي وجود دارد؛ اينکه نبايد گمان کنيم کنار هم نشاندن دو اسم عادل فردوسيپور و شبکه منوتو، موجب لرزيدن دل مسوولان سيما و تجديد نظر آنها در سياستهاي تنگنظرانه اخير خواهد شد. در حقيقت تجربه نشان داده چيزي که اصلا براي آقايان اهميت ندارد، اصل حفظ سرمايههاي حرفهاي و اجتماعي است. همان مزدک که از دست تنگ رفقا لغزيد و رفت، مگر گزارشگر بدي بود؟ بدون او حالا چه داريم؟ مگر غير از اين است که کوچ ميرزايي، خيابان «جواد» را براي ارايه گزارشهاي بيکيفيت تعريض کرده؟ اما اهميتي ندارد. فوقش قرار است مخاطب زجر بکشد که اين هم چيز مهمي نيست.
جاي عجيبي است اين تلويزيون؛ دوستان قبلا با سياستهاي شگفتانگيزشان رضا عطاران را توي بغل سينما انداختند و او را تبديل به پولسازترين ستاره تاريخ گيشه در ايران کردند، اما حالا با هزينههاي ميلياردي و عز و جز و التماس، دنبال کشاندن ساير سلبريتيها روي آنتن هستند تا «دو زار» بيننده جذب کنند. خب عطاران که بود و داشت راحت کارش را ميکرد؛ چکارش داشتيد؟ جالب است که رضا را «ظاهرا» به خاطر ساخت سريال خط قرمزي بزنگاه از صداوسيما راندند، اما در يک دهه گذشته تمام شبکههاي سراسري و استاني تلويزيون دهها بار اين سريال را بازپخش کردهاند. درست مثل ساختمان پزشکان که توليد آن منجر به حذف پيمان قاسمخاني از تلويزيون شد، اما همين سريال هم در سالهاي اخير جزو رکوردداران بازپخش بوده است. يک سوال به زبان عاميانه؛ اصلا ميدانيد با خودتان چند چنديد؟
ديروز معاون سيما گفته سرنوشت عادل فردوسيپور را به علي فروغي، مدير شبکه سه سپردهاند؛ کسي که در روزهاي آغازين پخش نود، کلاس چهارم دبستان بوده و حالا بايد براي برنامهاي که بدون سلبريتي و سکه و ستاره و مربع بيننده جذب ميکرد، تعيين تکليف کند. خدايا شکرت!
همشهري آنلاين
بازار