فارس/ در قرارداد شگفت انگيزي که پرسپوليس با کارگزار مالي خود منعقد کرده، زواياي پنهاني باقي مانده که بررسي هر يک از آنها، ابعاد شگفتانگيز آن را روشن تر ميکند.
در مورد قرارداد پرسپوليس با کارگزار مالي در چند روز گذشته موارد و مباحث مهمي مطرح شد و مفاد اين قرارداد شگفت انگيز در بوته نقد قرار گرفت.
از اين قرارداد عجيب نکاتي جا مانده است که خبرنگار ما به اين جامانده هاي مهم پرداخته و مي توانيد شرح آن را در زير بخوانيد اما چه کسي بايد پاسخگوي اين ابهامت گسترده و شائبه برانگيز باشد؟
يکي از موارد مهمي که به مسئولان باشگاه پرسپوليس ايراد گرفته شده، برقرار نکردن مزايده براي انتخاب کارگزار برتر مالي بوده است اما علي رغبتي عضو هيات مديره سرخپوشان در توضيحاتي تاکيد کرد: "ما قرارداد واگذاري نداشتيم، بارگذاري بود که مفهوم آن متفاوت است. قانون گذار براي اين کار چند راه پيش بيني کرده که يکي از آنها اخذ مجوز از مجمع و سازمان خصوصيسازي است. ما اين مجوز را گرفتيم و از نظر قانوني منعي نداريم. کما اينکه 6 ماه کار کرديم و در اين مدت مورد اعتراض هيچ دستگاه يا نهاد نظارتي قرار نگرفتيم."
اين توضيحات اما در جايي که در بند بند اين قرارداد صحبت از واگذاري موارد مهم مالي و غيره به کارگزار شده، چطور قابل توجيه است. شما در زير مي توانيد توافق طرفين براي ترک تشريفات را ببينيد:
صورتجلسه هيئت سه نفره ترک تشريفات مزايده
موضوع ماده 83 و 84 قانون محاسبات عمومي
با استعانت از خداوند متعال، جلسه هيئت ترک تشريفات مزايده شرکت ورزشي، فرهنگي پرسپوليس به شماره ثبت 6472 و شناسه ملي 10100305257 رأس ساعت 11:00 روز دوشنبه مورخ 6 آبان 1398 با حضور اعضاء تشکيل و پس از اعلام رسميت جلسه، دستور جلسه به شرح ذيل قرائت شد.
با عنايت به گزارش توجيهي مديرعامل شرکت و نظر به موارد مطروحه که حاوي و مؤيد عدم صرفه و صلاح شرکت براي برگزاري مزايده بوده، بدين ترتيب هيئت به اتفاق آراء با ترک تشريفات، به استناد بند ج ماده 28 قانون برگزاري مزايده، با شرکت آتيه دادهپرداز (سهامي عام) به شماره ثبت 190010 به شناسه ملي 10102320058 با موضوع قرارداد مشارکت فيمابين در ايجاد بهرهبرداري از کليه فعاليتهاي درآمدزا مربوط به باشگاه و به عنوان حامي مالي باشگاه موافقت نموده است.
لذا انعقاد قرارداد با رعايت ساير تشريفات با شرکت طرف قرارداد بلامانع خواهد بود.
مورد مهم ديگري که بايد به آن اشاره شود نحوه تقسيم درآمد بين طرفين است. در توافق حاصل شده طبق جدولي که در قرارداد ذکر شده توجيه منطقي بابت اينکه چرا با افزايش سود حاصل از درآمدزايي بايد شرکت آتيه داده پرداز به صورت تصاعدي صاحب سهم غير معقول شود، نيامده است.
ماده پنج، نحوه تسهيم درآمد خالص بين باشگاه و شرکت:
5ـ1. درآمد خالص حاصل از موضوع اين قرارداد در بخش سامانه هواداري (همراه اول، ايرانسل، رايتل و ساير اپراتورها) به شرح جدول ذيل بين باشگاه شرکت قابل تقسيم ميباشد.
جدول 1
تقسيم درآمد سامانه هواداري باشگاه شرکت
سامانه 3030 %70 %30
5ـ2. کل درآمد خالص حاصل از موضوع اين قرارداد در ساير بخشهاي درآمدزايي به شرح جدول پلکاني ذيل بين باشگاه و شرکت قابل تقسيم ميباشد:
جدول 2ـ تقسيم درآمد خالص
بازه درآمد خالص باشگاه شرکت
درآمد تا 200 ميليارد ريال %80 %20
درآمد از 200 تا 300 ميليارد ريال %75 %25
درآمد از 300 تا 400 ميليارد ريال %70 %30
درآمد از 400 تا 500 ميليارد ريال %65 %35
درآمد از 500 ميليارد ريال به بالا %60 %40
تبصره 1: شرکت کليه مخارج پروژه و اجراي موضوع قرارداد به غير از جوايز و تبليغات صدا و سيما را تأمين مينمايد.
تبصره 2: هزينههاي مترتب بر جوايز و تبليغات صدا و سيما بايد با هماهنگي باشگاه نهايتاً حقالسهم باشگاه حداکثر تا سقف 10 درصد درآمد خالص محاسبه خواهد شد، بيش از اين سقف ميبايست به تصويب کميته راهبري في مابين شرکت و باشگاه برسد.
تبصره 3: باشگاه متعهد ميگردد بابت سهم از درآمد خالص، صورتحساب مطابق الزامات ماده 169 قانون مالياتهاي مستقيم براي شرکت صادر نمايد.
تبصره 4: شرکت پس از وصول وجوه حاصل از قراردادهاي منعقده با اشخاص ثالث در خصوص موضوع اين قرارداد، سهم باشگاه را به شماره حساب اعلامي به نام باشگاه واريز مينمايد. (حداکثر 5 روز کاري)
تبصره 5: کليه کسورات قانوني اعم از بيمه و ماليات وفق قوانين مقرر، از هر پرداخت کسر خواهد گرديد.
تبصره 6: سهم باشگاه از درآمد، پس از کسر هزينههاي تبليغات صدا و سيما و جوايز و محاسبه درآمد خالص پس از وصول، مستقيماً از مبادي مربوط به باشگاه پرداخت خواهد شد.
تبصره 7: شرکت مکلف است رونوشت کليه معاملات درآمدي انجام شده و تعرفههاي صادر شده توسط شرکت را با درج شماره سريال بر آنها ظرف پنج روز کاري پس از انعقاد قرارداد آن براي باشگاه ارسال نمايد و در موارد استثنايي تا تکميل و ارائه مدارک مذکور توسط شرکت، اين معاملات و تعرفهها به باشگاه اعلام ميگردد و شرکت متعهد ميگردد کليه قراردادهاي موصوف را در بازه زماني و موضوع قرارداد حاضر منعقد نمايد.
از نکات جالب توجه اين قرارداد عجيب و غريب تعهداتي است که دو طرف توافق کرده اند. جالب است که تعهدات باشگاه پرسپوليس به شرکت آتيه داده پرداز، بيشتر از تعهدات اين کارگزار به سرخپوشان است.
ماده هفت: تعهدات باشگاه
7ـ1. درج لوگوي معرفي شده از سوي شرکت بر روي البسه ورزشي اعضاي تيمهاي باشگاه در تمام مسابقات رسمي و دوستانه (با رعايت بند 6ـ1 و استانداردهاي رسمي اعلام شده توسط فدراسيون، فيفا، AFC و ساير مقررات مربوطه)
7ـ2. انحصار تبليغات محيطي در کسب اختصاصي تيمهاي باشگاه و يا هر محل ديگر تمرين تيمهاي باشگاه در جايگاههاي مشخص شده توسط شرکت که دراختيار باشگاه باشد.
7ـ3. نصب لوگوهاي معرفي شده از سوي شرکت در باشگاه به عنوان حامي تيمهاي باشگاه در طبقات، اتاق کنفرانس، اتاق رياست، به درخواست شرکت و عدم منبع قانوني و عدم مغايرت با شئونات باشگاه.
7ـ4. درج لوگو و لينکهاي معرفي شده از سوي شرکت بر ري وب سايت باشگاه. همچنين شرکت ميتواند به منظور توسعه ارتباط با حاميان باشگاه، وبسايت جداگانهاي را با هماهنگي و تأييد باشگاه ايجاد دو بهرهبرداري نمايد.
7ـ5. درج لوگوهاي معرفي شده از سوي شرکت در بنر پشت مصاحبههاي مطبوعاتي قبل از انجام مسابقاتي که دراختيار باشگاه ميباشد و به اندازه فضاي اصلي و با رعايت ضوابط و مقررات قانوني و عدم مغايرت با شئونات باشگاه.
7ـ6. درج لوگوهاي معرفي شده از سوي شرکت بر ذيل اوراق اداري، رسمي باشگاه که براي کليه مراسلات داخلي و خارجي مورد استفاده قرار خواهد گرفت با حفظ عدم مغايرت با شئونات باشگاه.
7ـ7. درج لوگوهاي معرفي شده از سوي شرکت بر روي بليط مسابقات رسمي و دوستانه باشگاه که دراختيار باشگاه باشد.
7ـ8. کليه تابلوهاي تبليغاتي موجود در کليه محلهاي تمرين همه تيمهاي باشگاه و متعلق به باشگاه، تنها دراختيار شرکت ميباشد.
7ـ9. حضور تبليغاتي شرکت به صورت انحصاري در کليه جشنها و مهمانهايي که توسط باشگاه و يا با هماهنگي باشگاه برگزار ميگردد.
7ـ10. شرکت ميتواند به منظور اجراي تعهدات و موارد قرارداد با تأييد کتبي باشگاه نسبت به عقد قرارداد با اشخاص ثالث اقدام نمايد. بديهي است کليه هزينهاهي مرتبط با قراردادهاي اشخاص ثالث از سوي شرکت تأمين و پرداخت ميشود و اين موضوع ميبايست در مفاد قراردادهاي منعقده با اشخاص ثالث (بجز صدا و سيما) قيد گردد. در صورت عدم پذيرش طرف قرارداد به هر نحو مقتضي مسئوليت حقوقي ناشي از اين قراردادها با باشگاه نميباشد.
7ـ11. حق توليد، پخش و توزيع هداياي تبليغاتي و ديگر برنامههاي مشابه باشگاه انحصاراً متعلق به شرکت خواهد بود. امتياز پوستر مسابقات نيز متعلق به شرکت خواهد بود که با هماهنگي باشگاه انجام ميپذيرد.
7ـ12. تنها لوگوهاي معرفي شده از سوي شرکت بر روي کاور عکاسان مسابقات در اماکني که دراختيار باشگاه باشد، درج ميگردد.
7ـ13. تنها لوگوهاي معرفي شده از سوي شرکت در هتل و ساير اماکن اقامتي دراختيار باشگاه که مورد استفاده اعضاي باشگاه ميباشد، درج ميگردد. (در صورت اخذ تأييد از هتل يا اقامتگاه تيم درج ميگردد)
7ـ14. برگزاري حداقل سه مراسم ويژه در هر سال به منظور رونمايي و معرفي حاميهاي باشگاه طبق تقويت باشگاه با حضور بازيکنان تيمهاي باشگاه، سرمربي،کاپيتان، کادرفني و مسئولين ورزشي براي اطلاعرساني فعاليتهاي موضوع قرارداد با هماهنگي و امکان انجام در برهه زماني مشخص و با هزينه شرکت.
7ـ15. صدور معرفينامه به سازمانهاي مربوطه براي انتشار معرفي برنامه فوقالذکر از سوي باشگاه در روزنامههاي ورزشي سراسر کشور و صدا و سيما و يا شبکه نمايش خانگي و انجام مصاحبههاي مطبوعاتي، راديويي و تلويزيوني.
7ـ16. مسئولين باشگاه در کليه مصاحبههاي ويدئويي و تلويزيوني خود در تمامي اماکن مربوط به باشگاه در جلوي پنل شرکت که قبلاً توسط شرکت تهيه شده و دراختيار باشگاه قرار گرفته است، با ميکسدزون، مصاحبه خواهند نمود.
7ـ17. باشگاه در ديدارها و سفرها از هدايايي داراي ارزش تجاري متعلق به حاميان استفاده خواهد نمود که آرم شرکت روي آن درج شده باشد و يا رأساً توسط شرکت توليد شده باشد.
7ـ18. باشگاه ترتيبي اتخاذ خواهد نمود تا مستندساز طرف قرارداد شرکت با هماهنگي باشگاه امکان حضور و تصويربرداري از تيمهاي باشگاه را هنگام اردوها و مسابقات و نيز هتلهاي محل اقامت آنها با جلب نظر سرمربي تيم داشته باشد.
7ـ19. برگزاري مسابقات بين حاضران در ورزشگاه و اعطاي جايزه به نفرات برگزيده در بين دو نيمه بازيهايي که دراختيار باشگاه باشد.
7ـ20. امتياز برگزاري مراسم بدرقه و استقبال کاروان باشگاه در فرودگاه يا هر مکان ديگر براي شرکت خواهد بود.
7ـ21. کليه امکانات، فضاها و فرصتهاي تبليغاتي مربوط به برگزاري مسابقات رسمي و دوستانه باشگاه که طبق قوانين فعلي دراختيار باشگاه باشد. (شامل تبليغات محيطي، تلويزيوني، فضاي ورزشگاه، نام تورنمنتها و ساير موارد)در انحصار شرکت ميباشد.
7ـ22. باشگاه ملزم است در صورتي که در خصوص حق پخش، با صدا و سيما تهاتر نمايد و به ازاي دريافت مبلغ حق پخش، فرصت تبليغاتي دريافت نمايد، اين فرصت را در چارچوب و بهرهبرداري موضوع قرارداد به شرکت واگذار نمايد.
7ـ23. باشگاه تمامي تلاش خود را براي دراختيار گرفتن فرصتهاي تبليغاتي تلويزيوني و راديويي شامل آگهي و فرصتهاي تبليغاتي درون برنامه و ساير فرصتهاي تبليغاتي از رسانههاي عمومي با تخفيف ويژه به کار خواهد گرفت و در صورت تحقق آن، اين فرصتها را براي بهرهبرداري در چارچوب قرارداد دراختيار شرکت قرار خواهد داد.
7ـ24. باشگاه تمامي تلاش خود را براي اخذ مجوز استفاده از چهرههاي ورزشي و بازيکنان و مربيان باشگاه در تبليغات رسانهاي از مراجع ذيصلاح به کار خواهد گرفت.
7ـ25. باشگاه، شرکت را به عنوان مجري انحصاري بهرهبرداري تجاري، تبليغاتي و ارائه کليه خدمات هواداري و ارزش افزوده مربوط به باشگاه و ساير موارد قرارداد به نهادها، سازمانها و شرکتهاي مورد درخواست شرکت (شال اپراتورهاي تلفن همراه، بانکها و ديگر موارد درخواستي) معرفي خواهد کرد.
7ـ26. باشگاه با توجه به حقوق متعلق به خود، همکاري لازم را جهت جلوگيري از راهاندازي و ادامه فعاليت خدمات مشابه و استفاده از نام و نشانهاي باشگاه خارج از چارچوب اين قرارداد به عمل خواهد آورد و در صورت مشاهده هر نوع استفاده با اعلام شرکت سريعاً نسبت به اعلام به نهادهاي نظارتي و مراجع قضايي اقدام خواهد کرد و در صورت درخواست شرکت صرفاً نسبت به اعطاي وکالت به فرد معرفيشده از سوي شرکت و حمايت از آن اقدام خواهد کرد.
7ـ27ـ حضر بازيکنان و کادرفني باشگاه در طول مدت قرارداد در استوديوي مورد توافق طرفين براي تهيه فيلم و عکس و استفاده تجاري به درخواست شرکت و با هماهنگي و تأييد باشگاه و امکان انجام در برهه زماني مشخص.
7ـ28. امکان تهيه فيلم، عکس و انجام مصاحبههاي خبري در تمامي مکانهاي دراختيار باشگاه شامل محل تمرين، اردوهاي مسابقات، رختکن و محل مسابقات رسمي و دوستانه پس از تأييد سرمربي و سرپرست تيم و باشگاه، دراختيار شرکت قرار دارد.
7ـ29. امکان استفاده از بازيکنان تيمهاي باشگاه به عنوان سفير شرکتهاي معرفيشده از سوي شرکت و به هزينه اسپانسر.
7ـ30. کليه درگاههاي ارتباطي باشگاه اعم از صفحه اينستاگرام، تلگرام، وبسايت رسمي باشگاه و ساير شبکههاي اجتماعي دراختيار شرکت قرار ميگيرد و شرکت مخير است تا از آن براي طرحهاي بازاريابي و جذب دنبال دنبالکننده و اطلاعرساني خدمات و محصولات مرتبط با اين قرارداد و جلب و جذب اسپانسر، استفاده و بهرهبرداري نمايد. همچنين شرکت ميبايست اخبار، گزارشات، تصاوير و اصواتي که ميخواهد تحت عناوين گوناگون در مبادي ارتباطي باشگاه منتشر نمايد، پيش از انتشار به تصويب نماينده رسانهاي باشگاه برساند. همچنين حدود اختيارات شرکت به عنوان ادمين درگاههاي ارتباطي و جزئيات نحوه تعامل و زمانبندي انتشار و تأييد محتوا از طريق دستورالعمل اجرايي به صورت متمم قرارداد تهيه و تبادل ميگردد.
اين ماده همان بندي است که باعث ايجاد حواشي شده و درحالي که ذکر شده موارد توليدي شرکت بايد به تصويب نماينده رسانه اي باشگاه برسد، اين اتفاق در دوره حسين قدوسي و ابوالفضل امان الله به عنوان مدير روابط عمومي و مشاور رسانه اي باشگاه نمي افتاده است. همين باعث ايجاد ناراحتي و حواشي هم شد. نکته جالب توجه اين بند در اختيار گذاشتن درگاه هاي ارتباطي باشگاه به کارگزار مالي است که کاملا تصميمي عجيب و غيرمتعارف است. چطور ممکن است يک باشگاه درگاهاي رسمي ارتباطي خود را به غير واگذار کند؟ اين سوالي است که مسئولان پرسپوليس در قبال آن بايد پاسخگو باشند.
7ـ31. کليه مدارک و اطلاعات موضوع اين قرارداد ميبايست به صورت محرمانه و امانت نزد طرفين تلقي گردد و طرفين ملزم به حفظ اين اطلاعات ميباشند.
ماده هشت. تعهدات شرکت
8ـ1. مالکيت و حقوق متصوره و مترتبه اپليکيشنهاي ساخته شده موضوع قرارداد، بعد از 5 سال متعلق به باشگاه است و شرکت مکلف است اپليکيشنها، گواهينامهها و پايگاه داده مشتريان را جهت بهرهبرداري از آنها دراختيار باشگاه قرار دهد.
8ـ2. شرکت ميبايست پيشبيني و تدارک مسائل فني مورد نياز به منظور امکان دسترسي آنلاين باشگاه به رصد تراکنشها، عضوگيري اپليکيشنها و سامانههاي هواداري را به صورت مستقل فراهم آورد.
8ـ3. سهم باشگاه از درآمد خالص هر بخش درآمدزايي، ميبايست مستقيماً به شماره حساب شبا به نام شرکت فرهنگي ورزشي پرسپوليس ـ خزانهداري کل واريز شود.
تبصره 1: در حوزههاي درآمدزايي که خريدها به صورت اينترنتي، QR Code، کارتخوان و ساير روشهاي اينترنتي انجام ميگيرد، ميبايست تقسيم سهم به نحوي تعريف شود که با هماهنگي بخش فني، سهم باشگاه به صورت آنلاين به حسابش واريز گردد.
تبصره 2: در بخش سامانههاي هواداري، ميبايست طي هماهنگي با اپراتور و بعد از مشخص شدن مبلغ درآمد ماه مربوطه، تقسيم سهم از سمت اپراتور به حساب باشگاه و شرکت واريز گردد.
8ـ4. مدير اجرايي اين مشارکت، شرکت ميباشد و باشگاه نماينده خود را به عنوان ناظر جهت نظارت بر تمام فعاليتهاي موضوع قرارداد و حضور در تمام جلسات قراردادهاي منعقده شرکت با اشخاص ثالث معرفي مينمايد.
8ـ5. در صورت اخذ مجوزات بانک مرکزي ج.ا.ا نسبت به افتتاح حساب ارزي باشگاه پرسپوليس، شرکت ميبايست نسبت به فراهم کردن بستر فني و اپليکيشن جهت مشارکت هواداران خارج از ايران اقدام نمايد.
8ـ6. با توجه به اينکه شرکت بهرهبرداري انحصاري از برند پرسپوليس را دراختيار دارد، متعهد و مکلف است بعد از امضاي قرارداد تمام ظرفيت خود را در چارچوب موضوع قرارداد در حوزههاي فني، برندينگ و مارکتينگ به کار گيرد تا درآمدزايي مطمئن و پايدار براي باشگاه ايجاد شود. در صورتي که عدم توانايي مالي، فني و عملياتي شرکت براي انجام موضوع قرارداد بنا بر اعلام ناظر، براي باشگاه محرز شود، باشگاه مطابق ماده سيزده با شرکت رفتار خواهد نمود.
ماده نُه. حقوق شرکت:
9ـ1. انحصار عناوين حامي باشگاه، تنها حامي باشگاه و تيمهاي تحتنظر و سرپرستي باشگاه و يا هر نوع بهرهبرداري تجاري از عناوين و يا موضوع حمايت از باشگاه و تيمهاي تحت نظر و سرپرستي باشگاه در مدت زمان قرارداد.
9ـ2. هيچ شرکت، واحد توليدي و خدماتي از هيچ صنفي در ارتباط و مذاکره با باشگاه، حق استفاده از عناوين «تنها حامي باشگاه»، «حامي باشگاه» و يا نظاير آن را در صورت عدم دريافت موافقت رسمي از شرکت نخواهد داشت.
9ـ3. انحصار استفاده از لوگو و نام تجاري باشگاه در کليه فرصتهاي تبليغاتي و تجاري براي شرکت و يا اشخاص ثالث معرفي شده از سوي شرکت در زمان اعتبار قرارداد.
9ـ4. انحصار حضور در سرود، فيلم، آيتمهاي راديويي و تلويزيوني و کليه اقلام چند رسانهاي باشگاه در مدت زمان قرارداد.
9ـ5. شرکت به عنوان شريک تجاري باشگاه و حامي باشگاه در جريان کليه پيشنهادات و فعاليتهاي جديد تجاري و تبليغاتي باشگاه قرار خواهد گرفت. در طول مدت قرارداد هرگونه مشارکت، پيشنهاد همکاري يا حمايت جديد از باشگاه در موضوع قرارداد تنها از طريق شرکت انجام خواهد شد.
9ـ6. حق انحصاري استفاده از نام، عکس و فيلم بازيکنان به عنوان باشگاه در کليه برنامهها و کليه اقلام مراسلاتي و رسانهاي و تبليغاتي متعلق به شرکت خواهد بود.
9ـ7. شرکت ميتواند برگزاري مراسم بهترينهاي باشگاه را انجام داده و از حضور بازيکنان، مديران باشگاه و مربيان باشگاه بهرهمند شود. برگزاري اينگونه مراسم انحصاراً توسط شرکت مجاز است.
9ـ8. شرکت ميتواند نسبت به برگزاري انتخاب بهترين بازيکن باشگاه از طريق پيامک، اپليکيشن و وبسايت باشگاه و بهرهمندي انحصاري از تمام حقوق و مزاياي آن اقدام نمايد.
9ـ9. شرکت انحصاراً امتياز استفاده از نام و نشان باشگاه بر روي کليه اقلام تبليغاتي، شامل هداياي تبليغاتي با يادبودهاي قابل فروش را دارد.
9ـ10. انحصار برگزاري مراسم و رويدادهاي مجاز براي علاقهمندان به باشگاه قبل از آغاز مسابقات، مانند کنسرت و ديگر برنامهها.
9ـ11. استفاده از آرم باشگاه در کليه مراکز و دفاتر فعاليتي شرکت و يا شرکتهاي معرفي شده از سوي شرکت مانند نمايشگاههاي خصوصي، ادارات و دفاتر فروش شرکت و غيره با اطلاع و تنفيذ باشگاه.
9ـ12. همراهي 10 نفر از حاميان باشگاه، معرفي شده از سوي شرکت با هزينه شرکت در هريک از مسابقات و اردوهاي باشگاه در خارج از کشور در طول مدت قرارداد با رعايت ضوابط برگزارکننده بازيها، به گونهاي که مرتبط با کادرفني و بازيکنان نباشد.
9ـ13. معرفي نماينده شرکت به کليه مراجع ذيربط جهت انجام هماهنگيهاي لازم تجاري، تبليغاتي و اطلاعرساني.
9ـ14. برگزاري تورنمنتهاي دوجانبه و چهارجانبه توسط شرکت که با تأييد باشگاه صورت ميپذيرد. بديهي است کليه امتيازات تجاري، تبليغاتي و کليه فرصتهاي درآمدزايي مسابقات مذکور انحصاراً در اختيار شرکت خواهد بود.
9ـ15. مسئولين باشگاه مربيان باشگاه و بازيکنان آنها در جهت حمايت از اسپانسرهاي معرفي شده از سوي شرکت، در کليه مصاحبههاي خود، از هرگونه مصاحبه و يا موضعگيريهاي منفي عليه اسپانسرها در طول مدت قرارداد خودداري مينمايند.
بازار