logo

پاشنه آشیل استقلال گل‌های دیاباته و قایدی را هدر می‌دهد

منبع
ايلنا
بروزرسانی
پاشنه آشیل استقلال گل‌های دیاباته و قایدی را هدر می‌دهد

ايلنا/ استقلال برخلاف خط هجومي قدرتمندي که در اختيار دارد، نتوانسته در فاز دفاعي موفق عمل کند.
اگر نوک پاي دقيقه 96 مهدي قايدي به‌جاي اينکه پاهاي سيدمهدي رحمتي را نشانه برود راهي دروازه شهرخودرو شده بود، استقلال تقريباً نايب‌قهرماني‌اش در ليگ نوزدهم را قطعي کرده بود. در دو هفته باقي‌مانده، سپاهان و شهرخودرو و همينطور تراکتور و فولاد با همديگر بازي مستقيم دارند و اين بدان معني است که حداقل 2 تيم از جمع 4 تعقيب‌کننده استقلال نمي‌توانند در هفته‌هاي پاياني به حداکثر امتياز برسند.
يکي از ويژگي‌هاي مهم استقلال در دوران استراماچوني اين بود که اين تيم در هر بازي حداقل 2 گل مي‌زد. بعد از مدتي نوسان، استقلال دوباره به اين عادت خوب برگشته و در هفته‌هاي اخير مقابل نفت آبادان، پارس جم، سپاهان و شهرخودرو دوبار دروازه حريفان را باز کرده. همين ويژگي است که باعث شده استقلال لااقل در فاکتور گلزني، 10 گل از قهرمان زودهنگام ليگ جلوتر باشد و اين تيم تا اينجا تقريباً دو برابر دو مدعي کسب سهميه آسيايي يعني فولاد و شهرخودرو گل زده باشد. براي اينکه بدانيم 50 گلي که استقلال در ليگ نوزدهم به ثمر رسانده چقدر اهميت دارد، کافي است به ياد بياوريم که پرسپوليس فصل گذشته با 36 گل زده قهرمان شد و برانکو در 3 قهرماني متوالي با پرسپوليس از 48 گل زده عبور نکرد. در خط حمله آبي‌ها، شيخ دياباته غيرقابل مهار به نظر مي‌رسد، مهدي قايدي دوباره به روزهاي خوبش نزديک شده و ارسلان مطهري هر وقت در ترکيب بوده، نشان داده چه مهره ارزشمندي است. گل زلاتاني ارسلان در مشهد، در فوتبالي که مهاجمانش اصرار عجيبي به چرخيدن به سمت دروازه و استپ کردن توپ در محوطه هجده‌قدم دارند، از آن گل‌هاي کمياب ليگ بود.
اما در روي ديگر سکه، استقلال از همان آغاز فصل تا امروز، ساده‌تر از هر مدعي ديگري گل مي‌خورد. در بازي پنجشنبه‌شب هم توپ‌هاي بلندي که عموماً از نفوذ آقاجانپور در سمت راست روي دروازه حسيني ارسال مي‌شد، به چند موقعيت آشکار گل براي شهرخودرو تبديل شد. واکنش جادويي رحمتي در آخرين دقيقه بازي و از دست رفتن 2 امتياز شايد براي استقلالي‌ها مايه افسوس باشد اما از ياد نبريم که روند بازي در دقايق پاياني به گونه‌اي بود که شاگردان سهراب بختياري‌زاده زودتر از آبي‌ها مي‌توانستند به گل سوم برسند.
استقلال در ادامه راه، جام حذفي و ليگ قهرمانان آسيا را در پيش دارد و بايد در دفاع سختگيرتر و کم‌اشتباه‌تر از آن چيزي باشد که در اين هفته‌ها بوده. به‌جز تزلزلي که سيدحسين حسيني در چند بازي اخير داشته، در خط دفاعي ميلاد زکي‌پور که با اشتباه مهلک‌اش زمينه‌ساز گل اول شهرخودرو شد، نوسان زيادي دارد و شايد بازگشت ميليچ به دفاع چپ، گزينه بهتري باشد. وريا غفوري هم با وجود مشارکت دائمي در حمله، نسبت به اوايل فصل افت محسوسي کرده. در مرکز دفاع، نفرات مختلفي در اين هفته‌ها آزمايش شده‌اند و به نظر مي‌رسد محمد دانشگر بايد از نيمکت ذخيره‌ها به ترکيب اصلي بازگردد. يک گزينه هم استفاده از عارف غلامي در پست دفاع چپ است که در اين صورت جا براي حضور دانشگر در ترکيب اصلي باز مي‌شود. تغيير در ساختار دفاعي با يک جلسه تمرين ممکن نيست و اين فرآيند مدت‌ها طول مي‌کشد اما اصلاح خط دفاعي پراشتباه استقلال، يکي از مهم‌ترين چالش‌هاي مربيگري فرهاد مجيدي در هفته‌هاي باقي‌مانده است.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره