logo

طارمی: مطمئن بودم آقای گل می‌شوم

منبع
ايران ورزشي
بروزرسانی
طارمی: مطمئن بودم آقای گل می‌شوم

ايران ورزشي/ مهدي طارمي پنالتي گرفتن را هنر بزرگي از جانب خدا مي‌داند و مي‌گويد: چرا نبايد از اين استعداد به نفع تيمم استفاده کنم؟
تصورش سخت است و غير قابل باور. اين‌که يک بازيکن آسيايي به اروپا برود و در همان فصل نخست بتواند عناوين متعددي را کسب کند. از جمله تصاحب کفش، حضور در تيم منتخب فصل و از همه مهم‌تر دريافت پيشنهادهايي که آرزوي هر بازيکني در سطح آسيا است. مهدي طارمي اما با همان نبوغ و استعدادي که از او سراغ داشتيم، به ليگ پرتغال و باشگاه ريوآوه رفت تا در ۲۸ سالگي آرزوهاي خود را در اروپا دنبال کند. او شايد کمي دير رفت اما راه چند ساله را در يک سال پيمود و حالا در حال بررسي پيشنهادهاي رنگارنگي است که در جيب دارد.
آرزوي طارمي که تبحر خود را در گرفتن پنالتي به پرتغالي‌ها ثابت کرده، بازي در رئال مادريد است و البته حضور در لاليگا و ليگ برتر انگليس. طارمي در گفت‌وگو با ايران ورزشي، از ليگ پرتغال صحبت کرد، درباره پيشنهادهايش حرف زد و البته تأکيد کرد که هنوز براي انتخاب تيم بعدي خود به جمع‌بندي نهايي نرسيده است.
به عنوان نخستين سؤال، وقتي به پرتغال رفتي، چه چيزي و چه نکته‌اي تو را بيشتر از همه تحت تأثير قرار داد؟ مثلاً امکانات، بازيکنان ديگر و يا .... واضح‌تر بگويم: چه تصويري مشاهده کردي که تعجب‌ات را به دنبال داشت؟
قطعاً براي بازيکناني که از آسيا به اروپا مي‌روند، امکانات حرفه‌اي و تأکيد روي آن‌ها تازگي دارد. يکي از نکته‌هايي که مرا در ليگ پرتغال تحت تأثير قرار داد سطح بالاي بازي‌ها بود. بازيکنان در بالاترين آمادگي مقابل هم قرار مي‌گرفتند و حتي ستاره‌هاي ليگ هم کار ساده‌اي براي درخشش نداشتند. ديگر موضوع مهم، تمرينات و زندگي حرفه‌اي بازيکنان در مقايسه با فوتبال آسيا است. اين‌ها تفاوت‌هايي است که ديدم و روي من اثر گذاشت.
از نظر تو ليگ پرتغال در چه سطحي قرار دارد؟ به عنوان سکوي پرتاب به ليگ پرتغال نگاه کردي يا تصورت اين بود که به يک ليگ معتبر اروپايي مي‌روي؟

از نظر من ليگ پرتغال پنجمين يا ششمين ليگ مطرح اروپا است. البته بعد از لاليگا، ليگ برتر انگليس، لوشامپيونا، بوندس‌ليگا و سري‌آ. قطعاً نگاه خيلي از مربيان و استعدادياب‌ها و باشگاه‌هاي مطرح فوتبال جهان به ليگ پرتغال معطوف بوده و هست. به همين دليل ليگ پرتغال براي من صد درصد سکوي پرتاب بود. اميدوارم با نمايشي که آن‌جا ارائه دادم بتوانم پيشرفت کنم و به باشگاه‌هاي بزرگتر هم بروم.
از اول فصل فکر آقاي گلي بودي؟
فکر مي‌کردم و مي‌دانستم که اگر تلاش کنم شايد به اين موفقيت برسم.
براي يک بازيکن آسيايي در اولين تجربه اروپايي، فکر بزرگي نبود؟
من با توجه به شناخت و باوري که نسبت به توانايي‌هاي خودم داشتم، مطمئن بودم مي‌توانم به عنوان آقاي گلي در يک ليگ اروپايي برسم. خوشبختانه همين اتفاق هم رقم خورد و من توانستم به هدفي که داشتم، دست پيدا کنم.
هفته‌هاي نخست بيشتر در خدمت تيم بودي تا اين‌که گل بزني. اين اواخر اما در قريب به اتفاق بازي‌ها گل‌هاي حساسي به ثمر رساندي و نام خودت را به عنوان يک مدعي جدي براي کسب عنوان آقاي گلي مطرح کردي. چه زماني فهميدي که مي‌تواني کفش طلا را هم ببري؟
من از وقتي وارد ليگ پرتغال شدم و کارم را در تمرينات شروع کردم، متوجه شدم مي‌توانم به آقاي گلي برسم. يک بازيکن اگر به توانايي‌هايش ايمان و اعتقاد داشته باشد، يک گام به تحقق اهدافش نزديک‌تر مي‌شود. من اين اعتماد به نفس را هميشه دارم و به همين دليل هر جايي که باشم، دوست دارم بهترين بازي‌هايم را به نمايش بگذارم و به عنوان نماينده‌اي از ايران بدرخشم.
اين فصل يک رکورد ويژه هم به نام خودت ثبت کردي. اگر اشتباه نکنم اين اتفاق از بازي با اسپورتينگ ليسبون شروع شد که تو سه بار توانستي پنالتي بگيري. بعد از آن بازي هواداران اسپورتينگ گفته بودند حيله‌گري و اگر تو را از نزديک ببينند، با گلوله مي‌کشند. درباره پنالتي‌هايي که گرفتي، نکته‌اي هست که تا به حال نگفته باشي؟
پنالتي گرفتن هنر بزرگي هست که خدا به من داده و سعي مي‌کنم از آن به بهترين شکل ممکن استفاده کنم. من نشان داده‌ام که مي‌توانم اين کار را انجام بدهم و اتفاقاً به نفع تيمم هم هست. شما ديديد که همه اين خطاها با ويديوچک هم که چک مي‌شد پنالتي صد درصد بود و کسي شکي روي اعلام آن نداشت. پس من چرا نبايد از اين استعداد به نفع تيمم استفاده کنم؟
کارلوس کي‌روش يکي دو هفته قبل در مصاحبه با من گفته بود که درخشش مهدي طارمي و سردار آزمون شگفت‌زده‌ام نمي‌کند. شرايط فعلي را چقدر مديون کي‌روش هستي؟
خب قطعاً آقاي کي‌روش در پيشرفت من تأثيرگذار بوده و در اين مورد شکي ندارم. اين‌که ايشان چنين حرفي زده، نظر لطفش است و من هم سعي مي‌کنم لياقت تعريف و تمجيدهاي او را داشته باشم.
تو از باشگاه‌هاي بزرگ پرتغالي نظير بنفيکا، پورتو و اسپورتينگ ليسبون و براگا پيشنهاد بازي دريافت کرده‌اي. براي فصل بعد چند درصد احتمال دارد در‌ پرتغال بماني؟

فعلاً بايد به پيشنهادهايي که دارم نگاه کنم و ببينم کدام‌يک بيشتر مي‌تواند باعث پيشرفتم شود. ضمن اين‌که با بزرگان هم حتماً مشورت مي‌کنم تا ببينم قبول کدام پيشنهاد به صلاح من هست. آن وقت مي‌توانم درباره تيم بعدي‌ام بيشتر حرف بزنم.
شايعه شده که به دليل حضور کارلوس کارواخال، سرمربي سابق ريوآوه، در براگا شايد به اين تيم منتقل شوي. اين موضوع را تأييد مي‌کني؟
فعلاً هيچ صحبتي راجع به پيشنهادها ندارم. با مشورت بزرگان جايي که صلاح من بود را انتخاب مي‌کنم.
آرزويت بازي در چه تيمي است؟
من ليگ‌هاي انگليس و اسپانيا را خيلي دوست دارم و علاقه‌مندم روزي در آن سطح بازي کنم. ضمن اين‌که آرزوي من اين است در رئال مادريد به ميدان بروم و عضوي از اين تيم باشم.
وضعيت تيم ملي با اسکوچيچ را چطور مي‌بيني و آيا مي‌توانيم در مسير موفقيت گام برداريم و براي سومين مرتبه متوالي به جام جهاني صعود کنيم؟
هنوز چيزي براي ما تمام نشده و بايد در هفته‌ها و ماه‌هاي آينده دست به دست همديگر بدهيم و به آقاي اسکوچيچ کمک کنيم تا تيم ملي به موفقيت برسد. ان‌شاءالله که بتوانيم به جام جهاني صعود کنيم.

ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره