برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

خطر بزرگی که استقلال را تهدید می‌کند

منبع
فرهيختگان
بروزرسانی
خطر بزرگی که استقلال را تهدید می‌کند

فرهيختگان/ احمد سعادتمند، مديرعامل باشگاه استقلال ظهر سه‌شنبه در آخرين گزارش ماهيانه خود به هواداران اين تيم ضمن اعلام اين نکته که نمي‌خواهد با مطرح‌کردن بدهي‌هاي ارزي و ريالي که برسر باشگاه ريخته کام هواداران را از برد شيرين مقابل سپاهان تلخ کند اين وعده را داد که به‌زودي مقصران اين بدهي‌ها و دلايل اينکه چرا تاکنون اين مشکلات برطرف نشده را معرفي و بازگو خواهد کرد.

اين درحالي است که مديرعامل استقلال حدود يک‌ماه پيش در گزارش ماهيانه ماقبل آخر خود با صراحت اعلام کرده بود براي بدهي ۶۰۰ هزار دلاري وينفرد شفر، سرمربي آلماني سابق استقلال اين باشگاه حدود بيست‌ودو،سه روز بيشتر فرصت ندارد و درصورتي که اين اتفاق نيفتد قطعا عواقب سنگيني اين باشگاه را تهديد خواهد کرد. اما درحالي که امروز ۲۳ مرداد و به‌نقل از يکي از مديران باشگاه شنبه ۲۵ مرداد ددلاين فيفا مبني‌بر تسويه‌حساب يا مساله با شفر به پايان خواهد رسيد از درون باشگاه استقلال خبرهاي خوبي به گوش نمي‌رسد و به‌نظر بايد منتظر برخي عواقب باقي ماند.
رايزني‌هاي متعدد با شفر
درحالي موعد پرونده‌هاي مالي انباشته در زمان مديريت سعادتمند يکي‌يکي فرا مي‌رسد که به‌اندازه بدهي‌هاي اين باشگاه به طلبکاران داخلي و خارجي طي مدت حضور مديرعامل جديد در باشگاه تامين اعتبار مالي صورت نگرفته است، هرچند تلاش‌هاي زيادي در اين خصوص انجام شده و همچنان ادامه دارد. با اين حال هزينه‌هاي پشتيباني باشگاه از يک‌سو و تامين منابع مالي براي قرارداد بازيکنان و بستن قرارداد جديد با بازيکنان مدنظر کادرفني براي فصل بعد و حتي تامين مالي به‌منظور مذاکره با تمديدي‌هاي استقلال از سوي ديگر مشکلات مالي را چندبرابر کرده است.
با اين حال از باشگاه استقلال خبر مي‌رسد طي روزهاي گذشته هفته جاري سعادتمند و ساير مديران باشگاه و اعضاي هيات‌مديره تمام تلاش خود را به‌کار بستند تا حداقل با تامين منابع مالي به‌منظور پرداخت مطالبات ميلياردي شفر و پسرش پرونده او را بسته تا استقلال با مشکل جدي و جديدي مواجه نشود. بر همين اساس و طبق شنيده‌هاي «فرهيختگان» مديرعامل باشگاه شخصا طي دوسه روز گذشته با شفر و پسرش يعني ساشا شفر به صحبت پرداخته و تمام سعي خود را کرده است تا اين قضيه ختم‌به‌خير شود و در اين بين تمام راه‌هايي که مي‌توان هرچه سريع‌تر با سرمربي آلماني به مصالحه رسيد بين طرفين بررسي شده و اين درحالي است که مذاکرات و تلاش‌ها براي رسيدن به اين منظور همچنان ادامه دارد.
نکته قابل‌توجه اينکه قرار بود در ساعات پاياني ديشب جلسه اضطراري باشگاه استقلال براي حل مشکل پرونده شفر برگزار شده و احتمالا مصوبات اين جلسه راهکارهاي بعدي براي برون‌رفت از اين گرفتاري را مشخص خواهد کرد‌.
طلبي که نرسيد
نکته قابل‌توجه اينکه درخصوص تامين منابع مالي براي بستن پرونده وينفرد شفر طي روزهاي اخير باشگاه استقلال براي زنده‌کردن يک طلب خود اقدامات لازم را به انجام آورده بود اما محقق‌نشدن اين امر در روزهاي آخر موجب شده وضعيت براي سعادتمند و باشگاه استقلال در فاصله کمتر از يکي‌دو روز تا مهلت قانوني فيفا پيچيده شود و حالا مشخص نيست ۶۰۰ هزار دلار بدهي شفر که با نرخ اين روزهاي دلار حدود ۱۴ تا ۱۵ ميليارد تومان خواهد شد از کدام طريق تامين اعتبار شده و به وي و پسرش پرداخت خواهد شد. همين موضوع کار را براي هيات‌مديره و مديران باشگاه سخت کرده و آنها طي ديروز و امروز تمام سعي خود را کرده‌اند تا در اين زمينه با ناکامي مواجه نشوند.
عواقب نبستن پرونده شفر
نکته ديگر اينکه برخي شايعات روزهاي گذشته در فضاي رسانه‌اي منتشر شد که مشخصا وزارت ورزش اراده‌اي براي حل مشکل بدهي‌هاي شفر و برانکو ندارد و حتي اين‌طور به دو باشگاه استقلال و پرسپوليس به‌صورت غيررسمي ابلاغ شده است که در اين خصوص عجله نکنند چون بعدا با پرداخت بدهي‌هاي آنها مشکل بسته بودن پنجره نقل‌وانتقالاتي اين دو تيم حل شده و اين پنجره بازخواهد شد، اين درحالي است که طبق اطلاعاتي که از وکلاي حقوقي مرتبط با اين امر گرفته چنين استنباط و برداشتي اشتباه است و با توجه به اينکه درباره استقلال، پرونده شفر در کميته انضباطي فيفا قرار دارد و با توجه به نامه فدراسيون جهاني فوتبال به باشگاه استقلال که در آن مشخصا زمان مصالحه يا تسويه قيد شده است، درصورتي که تا موعد مقرر اين اتفاق نيفتد مطمئنا جريمه سنگين‌تري که احتمالا بسته شدن قطعي يک پنجره يا کسر امتياز خواهد بود، شامل باشگاه استقلال شده و در اين صورت کار از کار خواهد گذشت.
بويان دردسري ندارد!
نکته پاياني در اين گزارش اين است که استقلالي‌ها همزمان با نامه تهديدآميز فيفا براي شفر نامه جداگانه ديگري درخصوص پرداخت مطالبات بويان دريافت کردند با اين تفاوت که پرونده بويان بازيکن سابق مقدونيه‌اي استقلال هم‌اکنون در کميته تعيين وضعيت قرار دارد و معمولا اين کميته احکام سختگيرانه‌اي را صادر نکرده و به‌صورت موقت باشگاه‌ها را جريمه مي‌کند.
پس به اين ترتيب با توجه به اينکه فرصت نهايي در نامه بويان تعيين نشده، استقلالي‌ها مي‌توانند هر زماني که ۱۳۰ هزار دلار باقي‌مانده بويان را به وي پرداخت کردند از جريمه فيفا در اين خصوص رهايي پيدا کرده و پنجره خود را باز کنند. اما با توجه به مهلت نهايي ذکرشده توسط کميته انضباطي فيفا براي پرداخت مطالبات شفر درصورت عدم تحقق اين امر مطمئنا همان‌طور که در بالا ذکر شد تنبيهات سختگيرانه‌اي براي باشگاه استقلال توسط فيفا در نظر گرفته خواهد شد.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره