logo

تیشه به ریشه داوری!

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
تیشه به ریشه داوری!

آخرين خبر/ داوري فوتبال خراسان‌رضوي در طي چند سال اخير با افت زيادي رو‌به‌رو بوده و درحال حاضر نسبت به گذشته حرفي براي گفتن از نظر جايگاه داوري در سطح کشور ندارد. اين درحالي است که يک دهه قبل خراسان رضوي بهترين داوران در ليگ برتر را داشت‌ اما با بازنشسته شدن برخي داوران، ديگر جايگزيني براي آن‌ها نيست و اگر اقدام قابل‌توجهي در اين زمينه صورت نگيرد، شايد تا سال آينده هم ديگر نماينده شايسته‌اي در ليگ برتر داوري‌ وجود نداشته باشد. محسن قهرماني يکي از داوران قديمي و پرافتخار استان نسبت به اين موضوع اظهار تاسف مي‌کند و معتقد است اتفاقاتي براي داوري فوتبال استان افتاده که جايگاه‌مان را در سطح کشور از دست داده‌ايم و به‌نوعي تيشه به ريشه داوري فوتبال زده‌ايم.» اين داور بازنشسته استان در اين باره به خبرنگار ما مي‌گويد: «روزهاي خوبي را در آينده براي داوري فوتبال استان‌مان متصور نيستم. متاسفانه اتفاقات خوبي در يک سال گذشته براي داوري استان در کشور رخ نداده‌ است‌. اگر الان هم به داوران استان در ليگ‌هاي کشور امکان قضاوت داده مي‌شود هم به‌خاطر رايزني‌هاي پيشکسوتان است. اميدوارم با روي کار آمدن دوباره اصفهانيان در کميته داوران شرايط در فدراسيون فوتبال تغيير کند.» محسن قهرماني تاکيد مي‌کند: «اگر با اين شرايط در داوري استان به مسير حرکت خود ادامه دهيم تا پايان سال‌۱۴۰۰ چيزي به نام داوري در خراسان رضوي وجود نخواهد داشت.» وي درباره دليل افت جايگاه داوري فوتبال استان، خاطرنشان مي‌کند: «دليل اين موضوع رئيس فعلي کميته داوران فوتبال هم نيست؛ شهرآبادي به عنوان مسئول کميته داوران هيئت فوتبال استان از زحمتکشان فوتبال بوده، اما رئيس کميته داوران بايد حضور فيزيکي بيشتري در محل کار خود داشته‌ و کار داوري را به ديگران در مشهد نسپارد تا اشراف بيشتري به موضوعات داوري داشته باشد. وي انسان با‌شخصيت‌ و با‌اخلاقي است، ولي براي مديريت بايد بتواند شرايط مناسبي را فراهم کند و‌ به‌دنبال رايزني با پايتخت‌نشين‌ها باشد تا داوران ما بهتر بتوانند در ليگ‌هاي کشور قضاوت کنند.»
 پشتوانه‌سازي صفر  
وي با بيان اين‌که حدود ۸، ۹‌ سال است که براي داوري استان اقدامي در جهت پشتوانه‌سازي انجام نداده‌ايم، عنوان‌ مي‌کند: «اين‌که بگوييم عده‌اي پشت ديوار بتني نسل طلايي داوري خراسان قرار گرفته‌اند را قبول ندارم. چون ‌زماني ما و ديگر داوران هم پشت سر بزرگاني چون مصطفي حقيقي نيشابور، محمد اميري تربت‌جام، علي زمانيان قوچان، جواد تقي‌پور و غلام هميراد، اکبر سلماني و حسين واقعي که از داوران‌ بزرگ و موفق نسل قبل از ما بودند، قرار داشتيم و اگر فکر مي‌کرديم پشت ديوار اين بزرگان نمي‌توانيم پيشرفت کنيم، قطعا براي نسل طلايي داوري خراسان اتفاقي نمي‌افتاد. اين نبايد بهانه‌اي براي معرفي نسل جديد داوري باشد.» وي تصريح مي‌کند: «در يک برهه‌اي از زمان يک سري از دلسوزان تلاش کردند و در زمينه داوري پشتوانه‌سازي کردند تا ما‌ رشد کرده و در کشور مطرح شويم. اما متاسفانه پس از ما ديگر پشتوانه‌سازي صورت نگرفت. به عنوان مثال بعد از خداحافظي رضا سخندان چه کرديم. يعقوب سخندان را ساختيم، ولي به علت‌هاي واهي و نيامدن در تست او را در رتبه پنجم ليست قرار داديم.» قهرماني مي‌گويد: «زمان قبل هم داوران سطح بالا اين‌گونه تست نمي‌دادند و مرحوم جاهدي‌ و تيم‌شان از محسن ترکي و رضا سخندان در‌کنار داور درجه 2 و 3 تست نمي‌گرفتند.»
 تيشه به ريشه داوري
وي با بيان اين‌که داوران سطح بالا ويترين داوري استان هستند، مي‌افزايد: «براي ايجاد انگيزه بايد داوران سطح بالا را جدا کنيم تا داورهاي درجه 2 و 3 تلاش کنند تا به سطح داوراني همچون مهدي مرجان‌زاده‌، مرتضي منصوريان و يعقوب سخندان برسند.‌ نه اين‌که به دلايل واهي و يک سري آيتم‌هايي که الان امکان بازگويي آن را ندارم‌، نفر اول کمک‌داورها را در ليست نفر پنجم ‌بگذاريم.» وي اضافه مي‌کند: «کسي که بيشترين تعداد قضاوت را در ليگ‌برتر ايران داشته،‌ نفر پنجم ليست مي‌گذاريم، آن‌هم به‌خاطر اين‌که ثابت کنيم که ما هم مي‌توانيم برخورد کنيم. اگر داوري امکان حضور در تست را نداشت، ‌نبايد اين‌گونه با او برخورد شود. اين کار تيشه به ريشه داوري استان مي‌زند.» محسن قهرماني در ادامه سخنان خود اظهار کرد: «زماني مي‌توان اين کار را کرد که پشتوانه‌سازي کرده باشيم و داوري را انتخاب کنيم که بتواند با داوران قديمي برابري و رقابت کند. اما‌ يک داوري‌ که فقط ليگ 2 يا 3 قضاوت کرده‌ را چگونه مي‌توان در ليست داوران ليگ برتري گنجاند.» وي با اشاره به اين‌که سلسله مراتب پيشرفت بايد مرحله‌ به مرحله اتفاق بيفتد، نه اين‌که به زور يک ‌نفر‌ که در ليگ 3 و 2 قضاوت کرده را به عنوان نفر سوم ليگ برتر معرفي کنيم، ‌مي‌افزايد: «خودمان با دست خودمان به ريشه داوري تيشه مي‌زنيم و با خود‌زني کارهايي مي‌کنيم که دشمنان داوري استان آرزوي آن را دارند.»


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره