نماد آخرین خبر

فوتبال مثبت 18

منبع
جام جم
بروزرسانی
فوتبال مثبت 18

جام جم/ اتفاقات حاشيه‌اي بازي استقلال و فولاد هم‌چنان تيتر يک خبرهاست و احتمالا در روزهاي آينده کميته انبضباطي هم به آن واکنش نشان دهد.

فحاشي تند محمود فکري به جواد نکونام و بازيکنان فولاد و انتشار ويدئوي آن، يکي از جنجالي‌ترين دوران ليگ برتر را رقم زده است. سه روزي است بحث اول مجازي، اين ويدئوست و ناخواسته ذهن‌ها را با اين سوال مواجه مي‌کند؛ فحاشي و بحث‌هاي مربوط به آن در فوتبال ايران چه سابقه‌اي دارد؟ براي نوشتن اين گزارش که هم کمي فان است و کمي جدي، ناخودآگاه همه ياد علي پروين و رختکن‌هاي معروفش مي‌افتند. بررسي مي‌کنيم تمام اين داستان‌ها و ويدئوهايي که منتشر شده است؛
*لب خواني منصوريان
وقتي منصوريان سرمربي استقلال بود، در ديدار مقابل صنعت نفت در واکنش به پرتاب بطري و ساير اقلام به سمت او، کلماتي را به زبان آورد که به راحتي معلوم بود چيست و چه مي‌گويد. به خوبي پيدا بود منصوريان از کوره در رفته. همان روز بعضي رسانه‌ها تيتر زدند منصوريان شانس بياورد حرف‌هايش لب خواني نشود وگرنه محروم مي شود که البته اين اتفاق نيفتاد.
*ويدئوي معروف
چند سال قبل ويدئويي از اکبر ميثاقيان منتشر شد که انگار حرف رکيکي در برنامه زنده از زبانش خارج شود. اين ويدئو هنوز در فضاي مجازي دست به دست مي‌شود. اکبر آقا اما در واکنش به آن مي گويد: «مگر ديوانه ام فحش بدهم؟ اين صداگذاري شده و من هرگز چنين حرفي نزده ام.»
*پروين و رختکن‌هايش
درباره رختکن‌هاي پرسپوليس در دوره علي پروين هميشه قصه زياد بوده. علي آقا هميشه در محفل‌هاي خصوصي خبرنگاران خاطراتي تعريف مي‌کند که امکان چاپ آن در رسانه‌ها نيست. مجتبي محرمي کاپيتان اسبق پرسپوليس يک بار درباره حرف‌هاي منشوري پروين در رختکن گفت: «علي آقا هرکسي را که بيشتر دوست داشت، به او فحش مي‌داد.» وحيد قليچ هم با خنده گفته بود: «علي آقا دوستانه فحش مي‌داد. البته هرکس جلوي چشمش بود در امان نمي‌ماند، براي همين ما هميشه قايم مي شديم.» يا علي انصاريان در مصاحبه اي جالب تعريف کرد: «علي آقا يک وقت‌هايي مي گفت خاک تو سرتان. يک وقتي هم مي گفت بيخودها. اصلا تکيه کلامش بيخودها بود. مي گفت با اين فوتبال بازي کردن‌تان. تا گل مي خورديم و به رختکن مي رفتيم، وارد مي شد و مي گفت بيخودها  چيکار مي‌کنين؟ البته قبل از اينکه وارد رختکن شويم، يکي از بچه ها به نمايندگي همه مي گفت بيخودها دارند وارد رختکن مي شوند. من فحش رکيک علي آقا نشنيدم. او دلش براي پرسپوليس مي سوخت.»
*رحمتي، قلعه‌نويي، بنگر و عقيلي
نزديک به يک دهه بعد، درباره رختکن استقلال و امير قلعه‌نويي هم همين حرف‌ها زده مي‌شد. بعدها، در فيلم مستند استقلال، از نظر خود قلعه‌نويي شيطنتي در اين زمينه صورت گرفت. ويدئويي از امير منتشر شد که در رختکن مشغول پريدن به کوشکي بازيکن تيم است و کلمه‌اي مي‌گويد که روي آن بوق مي‌گذارند. قلعه‌نويي بعدها سرمربي سپاهان و تراکتور هم شد. مثلا بعد از يکي از بازي هاي سپاهان هادي عقيلي مدافع وقت تيم گفت: «خوشحالم قلعه نويي فحش رکيک داد و من فقط سکوت کردم.» درباره دعواي بنگر و قلعه نويي در رختکن تراکتور هم از زبان محسن(بنگر) روايت شد: «آقاي قلعه نويي بيخود مي‌کني فحش مي‌دي! مگه چکاره من هستي که فحش مي‌دي؟ فکر نکن خبريه... از فوتبال خداحافظي مي‌کنم اما اجازه نمي‌دم کسي بهم فحش بده.»
بي‌شک يکي از معروف‌ترين مصاحبه‌ها در اين زمينه مصاحبه رحمتي بود. وقتي از استقلال به پيکان رفت و بعد دست به افشاگري زد: «آقاي قلعه‌نويي در رختکن فحش داد. گفتم چرا فحش مي دهي گفت از باشگاه پول مي گيري. گفتم پول نمي گيرم که شما به من فحش بدهي.»
*فحش رکيک روي آنتن
يکي از جنجالي‌ترين اتفاقات در اين زمينه، ماجراي فحاشي حسن اشجاري مدافع وقت استيل آذين بود. او که فکر نمي‌کرد ميکروفن‌ها صدايش را بگيرند، رو به يکي از طرفداران که روي مخش بود، فحاشي کرد و دو فحش رکيک داد. در آن لحظه هم دقيقا گزارشگر بازي ساکت بود. کمي بعد استيل آذين اين بازيکن را اخراج کرد. اشجاري هم در مصاحبه‌اي گفت: «از جامعه فوتبال، هواداران استيل آذين، بينندگان تلويزيوني و همه مسئولان باشگاه بابت اين اتفاق عذرخواهي مي کنم. اصلا کار خوبي نکردم و پشيمان هستم.»


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره