برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

مساله رؤیت خداوند در قیامت فکری یهودی است

منبع
حوزه
بروزرسانی
مساله رؤیت خداوند در قیامت فکری یهودی است
حوزه/ حضرت آيت الله سبحاني مساله رؤيت خداوند با چشم در قيامت را فکري يهودي دانستند که در بين برخي از مسلمانان نيز رسوخ کرده است. حضرت آيت الله سبحاني در مراسم افطاري دارالقرآن علامه طباطبايي در جمع علما و فضلاي حوزه علميه گفتند: اهل حديث و اشاعره به اين باور هستند که مومنين با همين چشم خداوند را مي بينند؛ احمد ابن حنبل و اشعري چنين تصوري دارند. ايشان افزودند: در وهله اول بايد محل نزاع را پيدا کنيم؛ محل نزاع در دو نقطه است؛ اکثريت اين گروه بر اين باور هستند که خدا را در دنيا نمي توان ديد بلکه در آخرت چنين امري امکان پذير است. معظم له بيان کردند: محل نزاع ديگر در جايي است که با همين عيون با بودن جهت و مکان و مقابله بخواهند خدا را ببينند؛ اين گروه تمام شرايط فيزيکي در رويت را مي پذيرند ولي برخي از آنها مساله را کمي نازک تر کرده اند. حضرت آيت الله سبحاني يادآورشدند: گاهي اوقات بيان مي کنند که خداوند در آخرت حس ششمي را مي آفريند و با آن حس خدا را مي بينيم که اين نيز محل بحث نيست، بلکه اين گروه معتقد هستند که با چشم مادي خدا ديده مي شود. ايشان گفتند: در وهله اول بايد ريشه اين عقيده را دنبال کنيم؛ در بخاري اين بحث مطرح شده است و به همين خاطر آن را جزو عقايد خود قرارداده اند؛ اين گروه معتقد هستند که صحيح بخاري امکان اشتباهي ندارد. ايشان افزودند: آيه معروفي که در سوره يوم القيامه وجود دارد بيان مي کند که به بحث وجوه ناظره اشاره دارد؛ برخي ناظره را به معني ديدن گرفته اند و ديگري به معني انتظار روي کرده اند؛ ولي اگر بخواهيم آيه را با قرينه اش مطالعه کنيم به نتايج بهتري مي رسيم. معظم له بيان کردند: به هرنحوي اين آيه را معني کنيم بايد کلمات و جملات همراه اين آيه را نيز ببينيم و قرينه بگيريم؛ بنابراين بهترين دليلي که اين گروه بر رؤيت خداوند در آخرت دارند در همين آيه است ولي اشتباه آنها اين است که مقابله هاي آيه (باصره و ناظره) را به خوبي در کنار هم نمي نشانند. حضرت آيت الله سبحاني يادآورشدند: مساله رؤيت الله في يوم القيامه فکري يهودي است؛ رحبانيون بيان کردند که خداوند را روي کرسي ديديم؛ همين بحث ها در بين مسلمانان نيز مطرح مي کردند و اين مسايل وارد محيط اسلامي شده است. ايشان گفتند: ما به حديث بخاري احترام مي گذاريم؛ برخي از آيات و روايات آنها صحيح است، ولي اينکه حديث بخاري چکش خور نباشد اشتباه است. ايشان با اشاره به رحلت حضرت خديجه(س) افزودند: ايشان اولين زني بودند که ايمان آوردند؛ ايمان حضرت خديجه، ايمان به رسالت بود والا ايمان به توحيد از پيشتر نيز وجود داشت؛ ابن ابي الحديد بيان مي کنند که امام علي(ع) در غار حرا صداي جبرئيل را شنيد و اگر اين روايت صحيح باشد امام علي(ع) در حرا ايمان آورده است. معظم له بيان کردند: ايشان از يک طايفه بزرگ قريش بود و همه چيز را از دست داد و ايمان خودش را گرفت؛ آسيه نيز دربار و نعمت هايش را رها کرد و ايمانش را دريافت؛ حضرت خديجه نيز همه چيز را داد و ايمان خودش را دريافت؛ ايشان سه سال در شعب ابي طالب گرسنگي کشيدند؛ شعب ابي طالب در کنار مسجد الحرام است. حضرت خديجه(س) به شهادت رسيد حضرت آيت الله سبحاني يادآورشدند: حضرت خديجه چند روز پس از خروج از شعب به دليل بيماري شربت شهادت را چشيد. همراهان عزيز ، آخرين اخبار استان قم را به صورت لحظه اي و فراجناحي در بسترهاي زير دنبال کنيد : آخرين خبر قم در تلگرام : https://t.me/joinchat/AAAAAEP4X0C8J_Xh0Eh1Cg آخرين خبر قم در اينستاگرام : https://instagram.com/qomtoday آخرين خبر قم در سروش : http://sapp.ir/qomakhbar آخرين خبر قم در ايتا : http://eitaa.com/joinchat/155648000C6825f69b99