برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
موسیقی

موسیقی مازندران یکی از خوانندگانش را از دست داد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
موسیقی مازندران یکی از خوانندگانش را از دست داد

ايسنا/ فرهود جلالي کندلوسي فعال فرهنگي و مدير موسسه فرهنگي هنري پارپيرار که نزديک به سه دهه تلاش‌هاي اثرگذاري براي احياء فرهنگ بومي مازندران انجام داد و نقش پررنگي در برجسته‌سازي آيين‌هاي مازندران طي دو دهه اخير داشت، بعدازظهر پنجشنبه ۱۷ تير در سن ۵۶ سالگي بر اثر ايست قلبي درگذشت.

زنده‌ياد جلالي کندلوسي، همکار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نوازنده و خواننده موسيقي مازندران بعدازظهر ديروز در سفر به زادگاهش روستاي کندلوس بر اثر ايست قلبي درگذشت.
پيکر او امروز در زادگاهش به خاک سپرده خواهد شد.

جلالي کندلوسي شاعر، نوازنده لَلِه‌وا و خواننده موسيقي بومي مازندران بود و در دهه ۷۰ و ۸۰ با انتشار آلبوم‌هاي پارپيرار ۱، ۲، ۳ و ۴ که شامل شعرخواني‌هاي محلي او بود نظر علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر مازندراني را به خود جلب کرد.

او علاوه بر چهارگانه پارپيرار که به ترتيب پارپيرار ۱ (۱۳۷۸)، ناري‌ناري‌کا(۱۳۸۰)، شيوَنگ( ۱۳۸۲)و اسري نام داشتند، در سال ۱۳۸۳ آلبوم از کپاچين‌هاي البرز  را نيز منتشر کرده بود.

جلالي کندلوسي که سال ۱۳۶۶ براي تحصيل در رشته علوم اجتماعي وارد دانشگاه تهران شد ، از نخستين افرادي بود که پايان‌نامه دانشگاهي‌اش به مطالعات فرهنگ بومي مازندران اختصاص يافت. او سال ۱۳۷۱ پايان‌نامه‌اش را با موضوع فرهنگ و آداب و رسوم دهکده کندلوس ارائه کرد.

علاقه او به فرهنگ بومي مازندران سبب شد تا سال ۱۳۷۶ همراه با برخي هنرمندان غرب استان انجمن فرهنگي کجور را تشکيل دهد و اقدام به برگزاري برنامه‌هايي مانند جشنواره، شعب شعر و نمايشگاه با موضوع فرهنگ و موسيقي مازندران کند.

شهرت اين فعال فرهنگي علاوه بر انتشار آلبوم‌هاي او، به دليل احياء و برپايي جشن‌هاي سنتي و آيين‌هاي بومي مازندران در تهران و همچنين پيگيري‌هاي گسترده او براي برپايي مستمر همايش مازندراني‌هاي مقيم تهران و تجميع ظرفيت مازندراني‌هاي ساکن پايتخت براي توسعه فرهنگي و اجتماعي استان بود.

فرهود کندلوسي

او سال ۱۳۸۲ با هدف گسترش فعاليت‌هاي فرهنگي در تهران و همچنين توليد آثار مرتبط با فرهنگ و هنر مازندران موسسه فرهنگي هنري پارپيرار را تاسيس کرد که خروجي آن برپايي ده‌ها رويداد بزرگ فرهنگي و توليد و انتشار آثار فرهنگي مختلف بود.

مدير موسسه فرهنگي هنري پارپيرار، طي حدود بيست سال ده‌ها جشن بزرگ مبتني بر آيين‌هاي بومي مازندران مانند جشن‌هاي تيرماسيزه شو، ۲۶ نوروزما، جشنواره شعر و موسيقي مناطق تبري زبان و جشن سلام مازندراني را برگزار کرد و به واسطه‌ برپايي همين جشن‌ها به مرور در يک دهه اخير جريان برپايي جشن‌هاي مشابهي در سراسر مازندران نيز شکل گرفت.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar