برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

مک ها و سرفیس ها گران‌قیمت تر و کمیاب تر خواهند شد

منبع
زوميت
بروزرسانی
زوميت/ معرفي مک‌ بوک پرو و سرفيس استوديوي جديد نشان مي‌دهد که رايانه‌هاي شخصي در حال افزايش قيمت هستند و از بدنه‌ي اصلي بازار فاصله گرفته‌اند. کامپيوتر شخصي زماني يک ماشين کمياب و بسيار گران‌قيمت محسوب مي‌شد. با اين وجود امروزه کامپيوترهاي خانگي و لپ‌تاپ‌ها کالايي همه‌گير هستند و با قيمتي مناسب به مشتريان عرضه مي‌شوند. اما درهفته‌هاي گذشته شرکت‌هايي که مفهوم رايانه‌ي شخصي را تا حد زيادي تعريف کرده‌اند، نشان دادند که آينده‌ي کامپيوترها مشابه گذشته‌ي آن‌ها است. اين ماشين‌ها قرار است به دوراني برگردند که گران‌قيمت بوده و در دسترس قشر خاصي از مردم قرار داشتند. کافي است براي لحظه‌اي فکر صفحه‌هاي رنگارنگ و با وضوح بالا و بدنه‌هاي باريک و تمام فلزي سرفيس استوديو و مک‌بوک پرو را از ياد ببريم و روي قيمت‌ها تمرکز کنيم. در سمت مايکروسافت، سرفيس استوديو با قيمتي معادل ۲٫۹۹۹ دلار عرضه‌ مي‌شود. البته اين قيمت در صورتي که به دنبال رم ۳۲ گيگابايت و فضاي ذخيره‌سازي ۲ ترابايت باشيد تا ۴٫۱۹۹ دلار نيز افزايش خواهد اشت. اين شرکت همچنين سرفيس بوک را با عمر باتري ۱۶ ساعت معرفي کرده است که ۲٫۳۹۹ دلار قيمت دارد. اين لپ‌تاپ نيز با فضاي ذخيره‌سازي بيشتر تا ۳٫۲۹۹ دلار هزينه در بر خواهد داشت. در سمت ديگر اپل محصولات جديد خود را با قيمتي گران‌تر نسبت به نسل قبل ارائه مي‌کند. مک بوک پرو که نسخه‌ي پايه‌ي اين محصولات محسوب مي‌شود و مجهز به تاچ‌بار نيست، ۱٫۴۹۹ دلار قيمت دارد. اگر به دنبال تاچ‌بار هستيد بايد حداقل ۱٫۷۹۹ دلار هزينه کنيد و اگر بخواهيد از صفحه‌ي ۱۳ اينچي فراتر برويد؛ بايد ياد‌آوري کنيم که قيمت مک‌بوک پروهاي ۱۵ اينچي از ۲٫۳۹۹ دلار آغاز مي‌شوند. همچنين اگر اين رايانه را با گرافيک و پردازنده‌ي بهتر و فضاي ذخيره‌سازي ۲ ترابايت بخواهيد؛ بايد ۴٫۲۹۹ دلار هزينه کنيد. به نظر مي‌رسد اپل و مايکروسافت هر دو به اين نتيجه رسيده‌اند که مردم ديگر مانند قبل به دنبال خريد رايانه‌هاي شخصي نيستند. دسکتاپ‌ها و لپ‌تاپ‌ها ديگر آمار فروش گذشته را ندارند و رايانه‌هايي که کاربران امروز در دست دارند براي رفع نيازهاي ابتدايي به اندازه‌ي کافي مناسب است. به همين دليل تقاضا براي رايانه‌هاي جديدتر به مرور کمتر خواهد شد. استراتژي اقتصادي شرکت‌هاي بزرگ نشان مي‌دهد که اگر نتوانيد در فروش محصولات سود خود را کسب کنيد؛ به سمت استفاده از فاکتور افزاينده‌ي ديگر (يعني افزايش قيمت و حاشيه‌ي سود محصولات) خواهيد رفت. اين ديدگاه پيش از اين توسط اپل به کار گرفته شده بود؛ و حالا مايکروسافت نيز به اين قافله پيوسته است. شرکت‌هايي مانند اينتل، ايسر و ايسوس که عمدتا در ساخت سخت‌افزار تخصص دارند کمتر مي‌توانند به دنبال افزايش قيمت بروند. اما شرکت‌هايي مانند اپل و مايکروسافت که بر عرضه‌ي نرم‌افزار تسلط دارند، مي‌توانند تجربه‌هايي جديدتر را با قيمت‌هايي بالاتر به بازار عرضه کنند. به عنوان مثال محصولي مانند تاچ بار، که با سيستم‌عامل مک و طراحي مک‌بوک پرو کاملا هماهنگ است، تجربه‌اي منحصر به فرد را به در اختيار مشتريان مي‌گذارد. همچنين مهم‌ترين خصوصيت سرفيس استوديو هماهنگي آن با سيستم عامل ويندوز است. از اين طريق مايکروسافت مي‌تواند قابليت‌هايي مانند ترسيم و لمس را به شکلي کاملا نوين ارائه کند و راهبردهاي خلاقانه‌ي جديدي را در اختيار کاربران بگذارد. تمام اين‌ها به اين معني نيست که رايانه‌هاي شخصي در معرض انقراض هستند. با نگاهي به بازار مي‌توان دريافت که امروزه نيازهاي يک فرد از طبقه‌ي متوسط به سادگي توسط موبايل‌ها و تبلت‌ها برطرف مي‌شوند. اين اتفاق با نگاهي به تغييرات بازار دوربين‌ها کاملا مشخص است. اس‌ال‌آرهاي ديجيتال زماني بسيار گران‌قيمت بوده و به همين دليل مختص قشر خاصي از جامعه بودند. پس از مدتي آن‌ها راه خود را به بدنه‌ي بازار پيدا کردند. اين محصولات خيلي زود به خانه‌هاي مردم راه پيدا کردند و بر گردن تمام توريست‌هاي جهان مشاهده شدند. البته گوشي‌هاي هوشمند مجهز به دوربين و دوربين‌هاي بدون آينه و با کيفيت مناسب پس از مدتي بازار را تصاحب کردند و DSLRها به جايگاه پيشين خود يعني اختصاص به بخش اندکي از جامعه برگشتند. امروز دوربين‌هايي مانند «نيکون D500» حدود ۲٫۰۰۰ دلار قيمت دارند. مشتريان اينگونه دوربين‌ها بخش اندکي از جامعه هستند و البته اين دوربين‌ها مشتريان خاص خود را دارند و براي آن قشر محدود استفاده از DSLR کاملا ضروري است. همين سرنوشت به زودي در انتظار رايانه‌هاي شخصي نيز خواهد بود. از ديدگاه اقتصادي، هر شرکت تکنولوژي که در بازار آزاد رقابت مي‌کند بايد به دنبال سود اقتصادي خود باشد. شرکت‌هاي باهوش‌تر خيلي زود متوجه مي‌شوند که فروش يک محصول خاص در حال کم شدن است و سعي مي‌کنند محصولات جديد خود را با امکاناتي بالا و قيمت‌هاي بيشتر ارائه کنند. با توجه به اينکه امروزه تلفن‌هاي همراه بسياري از کاربردهاي رايانه را پوشش مي‌دهند زمان آن رسيده که رايانه‌هاي شخصي نيز به تکامل برسند. سرفيس استوديو امکانات خلاقانه‌اي را به کاربران ارائه مي‌کند که توسط هيچ‌يک از ماشين‌هاي دسکتاپ پيشين در دسترس نيست. مک‌بوک پروي جديد نيز بهترين تلاش اپل براي ايجاد يک دستگاه قدرتمند و قابل حمل است. همچنين تاچ‌بار يک امکان ويژه است که در ساير محصولات بازار موجود نيست. شايد بسياري از اين امکانات استفاده‌ي چنداني نداشته باشند. اما واکنشي طبيعي به تغييرات بازار رايانه‌هاي شخصي هستند، بازاري که امروزه به بلوغ نهايي خود رسيده است. هر دستگاهي براي حضور بلند مدت و رشد در بازار نيازمند اثبات توانايي‌هاي خود در مقايسه با نمونه‌هاي پيشين است. رسيدن به اين هدف در دوران پيشرفت سخت‌افزار و نرم‌افزار بسيار ساده‌ بود و حالا اين تغييرات ساده در امکانات حالا ديگر در دسترس نيستند. به جز مايکروسافت و اپل، شرکت‌هايي مانند ريزر نيز از همين قوانين پيروي مي‌کنند. اين شرکت رايانه‌هايي مانند ريزر بليد پرو را با قيمتي معادل ۳۶۹۹ دلار عرضه مي‌کند. آينده‌ي رايانه‌هاي شخصي هيجان‌انگيز و در عين حال گران‌قيمت خواهد بود. اپل و مايکروسافت هرکدام به دنبال جنس متفاوتي از نوآوري‌ها هستند و به همين دليل آينده‌ي رايانه‌هاي شخصي غيرقابل‌ پيش‌بيني است. مطالب جذاب، داغ و آموزشي فناوري اطلاعات در کانال تلگرامي «آي تي»