چهار ساعت تماشای تلویزیون و ۸ ساعت استفاده از موبایل
ايسنا/ يک مدرس دانشگاه با اشاره به گستردگي رسانههاي موجود و لزوم توجه به اخلاق و سواد رسانهاي، گفت: هر وسيلهاي که حاوي پيام باشد رسانه تلقي ميشود. اگر رسانه را مانند محيط بدانيم رفتار و گفتارهاي مختلفي در آن مشاهده ميشوند. مجموعه تمام رسانههاي موجود انديشههايي را به مخاطبان خود منتقل ميکنند. اگر اين انتقال در چهارچوب درست قرار بگيرد و از يک نظام ارزشي تبعيت کند طبيعتا با مفهومي به نام اخلاق رسانهاي مواجه خواهيم بود. دکتر امير دبيري مهر - محقق، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در حوزه رسانه - مهمان امروز برنامه «باصبح» بود و اين جملات را در اين برنامه صبحگاهي مطرح کرد. مفهوم جديدي به نام سواد رسانهاي او عنوان کرد: سواد رسانهاي متعلق به ۳۰ سال اخير است، يعني زماني که با توليدات انبوه رسانهاي مواجه شديم. زماني که بمباردمان اطلاعات (بمباران اطلاعاتي) نداشتيم. امروز است که ما در هجمهاي از اطلاعات و رسانهها قرار ميگيريم، در اين شرايط بايد انتخاب داشته باشيم و برخي از آنها را برگزينيم که اين انتخابها نيازمند سواد رسانهاي هستند در غير اين صورت دچار نوعي سردرگمي بين درست و دروغ، خوب و بد خواهيم شد و در نتيجه رسانه به يک ابزار مخل آسايش تبديل ميشود. طبق برخي آمارهاي موجود تعدادي از شهروندان ما روزي هشت ساعت از تلفن همراه استفاده ميکنند که اين امر نشانگر فقدان سواد رسانهاي در آنهاست. تماشاي ۴ ساعته تلويزيون دبيري مهر ادامه داد: آمار ديگري وجود دارد مبني بر اينکه مردم کشور ما روزانه چهار ساعت تلويزيون تماشا ميکنند، اين مدت زمان زيادي است، اگر شما چنين مواجهه منفعلي با رسانه داشته باشيد که نتوانيد آن را هم قضاوت محتوا کنيد دچار آفتهايي هستيد که نمايانگر نبود سواد رسانهاي است. وقتي در محيط دانشگاهي از سواد رسانهاي صحبت ميکنيم، اين مفهوم معطوف به مخاطب ميشود. رسانه هم بايد سواد داشته باشد، رسانه يعني توليدکننده اطلاعات. ايجاد تناسب در استفادههاي رسانهاي دبيري مهر خاطرنشان کرد: مخاطب همانند مشتري است که وارد فروشگاه بزرگي شده و براي فراهم کردن مايحتاج خود سبدي را برداشته و در راهروهاي مختلف وسايل مورد نياز خود را برميدارد، خريد فقط يک نوع کالا به مثابه کسي است که نه تنها از يک نوع رسانه استفاده ميکند بلکه از يک نوع تفکر بهره ميبرد، يکي از شرايط داشتن سواد رسانهاي استفاده از اطلاعات و دانش رسانهاي متناسب با نيازهاي عيني زندگي است؛ البته بين رسانهها نيز بايد تناسب برقرار باشد. به بيان ديگر ما بايد راديو گوش کنيم، تلويزيون ببينيم، کتاب و روزنامه بخوانيم و ... چرا که هيچ يک جاي ديگري را پر نميکند؛ بنابراين متناسب با شناخت روانشناسي از خود و نيازها و شغلمان رسانه مدنظر را انتخاب کنيم. مطالب جذاب، داغ و آموزشي فناوري اطلاعات در کانال تلگرامي «آي تي»