برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

طراحی جدید لینکدین؛ حرکتی هوشمندانه یا تقلب از روی دست فیسبوک؟

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
ديجياتو/ لينکدين به تازگي رابط کاربري دسکتاپ خود را به طور کامل تغيير داده و به نوعي تحولي اساسي را در آن به وجود آورده تا اين شبکه اجتماعي حرفه اي، شباهت زيادي به همکار و رقيبش يعني فيسبوک پيدا کند. نياز به اين حرکت کاملاً احساس مي شد، چون حتي ريد هافمن بنيانگذار لينکدين نيز در سخنان خود اشاره کرده بود رابط کاربري «نياز به تغييرات زيادي دارد». در حال حاضر اگر سري به اين وب سايت بزنيد، همه چيز ساده و مرتب شده و مرور در قسمت هاي مختلف آن بسيار سريع تر از قبل صورت مي گيرد. بيشترين تغيير در صفحه اصلي لينکدين مشاهده مي شود. لينک دسترسي به پروفايل کاربر در قسمت بالا و سمت چپ صفحه قرار گرفته. فيد خبري نيز ستون اصلي وسط را تشکيل مي دهد، و کمي بالاتر از آن کادري براي اشتراک گذاري نوشته، مقاله، عکس يا به روز رساني وضعيت وجود دارد. در سمت راست، دقيقاً جايي که موضوعات برتر روز توسط فيسبوک به نمايش در مي آيد، لينکدين نيز بخشي را به نام «آنچه همين حالا بايد بدانيد» اضافه شده و کمي پايين تر از آن نيز کادر پيام تبليغاتي ديده مي شود، باز هم شبيه فيسبوک. هافمن بنيانگذار لينکدين: رابط کاربري قبلي ما گيج کننده بود. اين کپي برداري آشکار را مي توان حرکتي هوشمندانه دانست. افراد به خوبي از نحوه عملکرد فيسبوک آگاهي دارند، اما حتي هافمن نيز رابط کاربري قديمي لينکدين را گيج کننده خوانده بود. امي پارنل مدير ارشد طراحي تجربه کاربري اين شرکت نيز با کمي اغماض، گفته بود UI قبلي «بيش از حد شلوغ است و کار کردن با آن به تمرکز زيادي نياز دارد.» پارنل در همين رابطه اظهار داشت: کاربران تلاش زيادي مي کردند تا بفهمند بايد چه کاري انجام دهند. هدف از طراحي جديد، ساده سازي کارها و افزايش تمرکز اعضا بوده است. قطعاً بهترين روش براي اجراي اين طرح، ارائه تجربه اي آشنا به کاربران خواهد بود. پارنل اضافه کرد: ما يک شبکه اجتماعي هستيم، و فيسبوک نيز همين وضعيت را دارد. نوع تعاملات و رفتارهايي که در اين دو پلتفرم صورت مي گيرد، شباهت فراواني با يکديگر دارند. از منظر طراحي، نبايد الگوي جديدي را براي پياده سازي يک سازوکار آشنا به کار گرفت. به عنوان مثال اگر فردي بخواهد اپليکيشن جديدي را براي خدمات پست الکترونيک طراحي کند، طبيعتاً انتظار داريم کار کردن با آن مشابه ديگر برنامه هاي آشناي موجود باشد، و بنابراين بايد از الگوهاي تعاملي استاندارد در همان زمينه بهره گيرد. البته گابريلا مارکو پژوهشگر حوزه کاربردپذيري با اين ايده موافق نبوده و مي گويد مقايسه فيسبوک با اپليکيشن پست الکترونيک کار درستي نيست. او معتقد است لينکدين به نوعي کپي برداري کرده، اما صرفاً در مورد ظاهر اصلي و چيدمان عناصر محوري. مارکو مي گويد طراحي جديد لينکدين با کارکردهاي اصلي اين پلتفرم يعني محوريت کسب و کار کاملاً سازگار است: آنها علاوه بر تغييرات صفحه اصلي، اقدامات زيادي را انجام داده اند و قطعاً براي اجراي همه آنها از شيوه مخصوص خود بهره گرفته اند: شيوه پيام رساني افراد به يکديگر، نحوه جستجو براي شغل، رويکرد ارائه پيشنهادات بر اساس سابقه کاري اعضا، روش دسترسي به اطلاعات يک شرکت به واسطه ارتباطات فردي و غيره. از منظر تجربه کاربري، واضح است که تيم طراحي لينکدين زمان زيادي را صرف طراحي و بهينه سازي نموده. پارنل و تيمش، اين طرح جديد را بر اساس کتابخانه الگويي به نام Art Deco توسعه داده اند. پارنل مي گويد نقش Art Deco براي لينکدين همانند «متريال ديزاين» براي گوگل است: نوعي زبان بصري که همه چيز، از تقسيم بندي و چيدمان صفحه، تايپوگرافي، طراحي دکمه ها، و الگوهاي تعاملي را در بر مي گيرد. طبق اظهارات پارنل، Art Deco تمام بخش هاي طراحي جديد، چه در دسکتاپ و چه در موبايل را شامل مي شود. نتيجه اين کار، تجربه کاربرپسند، روان و منسجم خواهد بود، و صفحه خانگي جديد لينکدين، دروازه اي براي ورود به اين تجربه منحصر به فرد به شمار مي رود. برايان کيگان: کاربران انتظار دارند سايت ها و نحوه استفاده از آنها مثل هم باشند. اگر با اين ديد به قضيه نگاه کنيم، بحث کپي از فيسبوک کمرنگ تر مي شود. برايان کيگان متخصص تعاملات بين انسان و کامپيوتر مي گويد «کاربران انتظار دارند که سايت ها شبيه به هم باشند، تا آنها بتوانند به شيوه اي مشابه با همه آنها ارتباط برقرار کنند.» البته کاربران تنها گروهي نيستند که از اين همگرايي راهبردي سود مي برند. فيدهاي خبري، موضوعات داغ، و ارسال پيام خطي و هوشمند، همگي بدين منظور طراحي شده اند که کاربر را با محتوا درگير ساخته و آنها را به پلتفرم مورد استفاده بازگردانند. اين امر براي مايکروسافت نيز نقطه قوت به شمار مي رود، که چندي پيش لينکدين را خريد. پارنل مي گويد تحول رابط کاربري مدت ها قبل از پيوستن به مايکروسافت شروع شده بود، اما به خاطر آنکه از برنامه ردموندي ها در رابطه با آينده اين شبکه اجتماعي مطمئن شوند، براي مدتي دست نگه داشتند. کيگان مي گويد «اين اقدام صرفاً با هدف افزايش بهره وري صورت نگرفته. آنها براي حضور فعال و قوي در حوزه شبکه هاي اجتماعي و مارکتينگ ديجيتال عزم خود را جزم کرده اند.» او معتقد است کارمندان در ساعات اداري به راحتي مي توانند شبکه اجتماعي-کاري لينکدين را مرور کنند و واهمه اي از گير افتادن و جواب پس دادن به رئيسشان نداشته باشند، در حالي که اين وضعيت براي فيسبوک ميسر نيست. کيگان اضافه کرد: اگر من جاي زاکربرگ بودم، واقعاً از آينده اي مي ترسيدم که در آن همه کاربران محصولات مايکروسافت از جمله آفيس، دائماً به لينکدين مراجعه کنند. اين موضوع همواره براي لينکدين صادق بوده، پايگاهي که سالهاست نقش خود را در سطحي فراتر از شبکه هاي اجتماعي متداول ايفا کرده. حال با طراحي جديد مي تواند جايگاه خود را بين کاربران عادي نيز پيدا کند، و اگرچه ظاهر و عملکردي شبيه به فيسبوک دارد، اما باز هم در بطن خود محيطي حرفه اي محسوب مي شود. مطالب جذاب، داغ و آموزشي فناوري اطلاعات در کانال تلگرامي «آي تي»