برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سونی و مایکروسافت نمی دانند باید با کنسول های میان نسلی خود چه کنند

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
ديجياتو/ يک روز قبل از برگزاري کنفرانس سوني در E3 2017، کمپاني مايکروسافت به استيج اين نمايشگاه در لوس آنجلس آمد و از «قدرتمندترين کنسول جهان» رونمايي کرد که از قضا «گران قيمت ترين کنسول جهان» هم هست. اکس باکس وان اکس 500 دلاري، کنسولي است با قدرت پردازشي بالاتر نسبت به پلي استيشن 4 پرو که مي تواند بازي هاي ويديويي را با «رزولوشن واقعي 4K و 60 فريم بر ثانيه» اجرا کند؛ هرچند که اين ادعا هنوز بايد بررسي شود و حتي کارت هاي گرافيک برتر کلاس دسکتاپ هم از ارائه چنين پرفورمنسي عاجز هستند. مايکروسافت با تعيين قيمت 500 دلار براي اکس باکس وان اکس دست به اشتباهي بزرگ زد. اگر تنها يک مسئله طي سال هاي اخير درباره سخت افزارهاي گيمينگ خانگي ثابت شده باشد اين است که غالب مردم حاضر به پرداخت بيش از 400 دلار بابت کنسول هايشان نيستند؛ اما خوب، مايکروسافت هم اين موضوع را مي داند و بارها تاکيد کرده که اکس باکس وان اکس براي «گيمرهاي حرفه اي» يا به عبارت ديگر، اعضاي «فرقه اکس باکس» ساخته شده است. اما چرا مايکروسافت بايد دست به چنين حرکتي بزند؟ يا شايد سوال بهتر آن باشد که آيا مايکروسافت اينقدر راحت باخت را پذيرفته که حتي ديگر حاضر نيست سوني را به چالش بکشد و ترجيح مي دهد با تمرکز روي بازار کوچکي که در اختيار دارد، راه را براي تاخت و تاز هرچه بيشتر پلي استيشن هموار کند؟ بله، مي دانيم که ساخت سخت افزاري به قدرتمندي اکس باکس وان اکس هزينه بر است؛ اما ساخت پلي استيشن 4 در اوايل نسل هشتم هم هزينه بر بود و سوني تصميم گرفت براي مدت هاي طولاني، هر واحد از کنسولش را با ضرري نزديک به 20 دلار بفروشد تا بالاخره به سوددهي برسد. مايکروسافت مي توانست در حرکتي ساده، قيمت 400 يا حداقل 450 دلار را براي کنسولش انتخاب کند و با کم کردن فاصله قيمت و حاشيه سود، پلي استيشن 4 پرو را به چالشي اساسي بکشد؛ در اين صورت، ديگر دليلي براي خريد پلي استيشن 4 پرو وجود نداشت. افرادي که با محدوديت هاي مالي مواجه باشند، ميان خريد اکس باکس وان اکس يا دو کنسول استاندارد، تصميمي سخت خواهند داشت. اشتباه استراتژيک مايکروسافت تنها به گران قيمت بودن اکس باکس وان بر نمي گردد، بلکه قيمت 500 دلاري، چيزي بود که همه انتظارش را داشتند و پيش از اعلام رسمي، مايکروسافت را به باد نقد گرفته بودند. اگر مايکروسافت به استيج مي آمد و رقمي پايين تر از قيمت فعلي براي کنسول قدرتمندش اعلام مي کرد، خط بطلاني روي تمام گمانه زني ها مي کشيد و عنصر غافلگيري را به دست مي آورد؛ چيزي که کمپاني ردموندي حالا بيشتر از هر زمان ديگري به آن نياز دارد. اما حالا تمام آن انتقادها به قوت خود باقي مانده اند و مهم نيست چقدر توضيح بدهيد که ساخت کنسول هزينه بر است يا به چه ميزان قدرت پردازشي دسترسي خواهيد داشت؛ تنها چيزي که مردم مي بينند، تفاوت 100 دلاري با پلي استيشن 4 پرو است و اين حقيقت که با پرداخت هزينه اي برابر، مي توان هر دو کنسول پلي استيشن 4 اسليم و اکس باکس وان اس را خريداري کرد. بنابراين افرادي که با محدوديت هاي مالي مواجه باشند، ميان خريد اکس باکس وان اکس يا دو کنسول استاندارد، تصميمي سخت خواهند داشت. چالش اصلي مايکروسافت، نمايش برتري رزولوشن 4K به افرادي است که اصلاً تلويزيوني با قابليت پشتيباني از اين رزولوشن در اختيار ندارند. هيچ راهي وجود ندارد که شما بتوانيد اين برتري گرافيکي را به عموم مردم نشان دهيد و آنها لازم مي دانند با چشم خودشان ببينند و لمسش کنند. در دنياي واقعي، ارزش يک سخت افزار بر مبناي قيمت آن سنجيده مي شود و نه قدرت پردازشي هر دو کنسول پلي استيشن 4 پرو و اکس باکس وان اکس، وضوح تصوير را افزايش مي دهند و حتي اکس باکس وان اس هم قابليت هايي کمابيش در همين بهبود پرفورمنس و وضوح دارد. اما در نهايت و در دنياي واقعي، ارزش يک سخت افزار بر مبناي قيمت آن سنجيده مي شود و نه قدرت پردازشي؛ و مايکروسافت بهاي سنگيني براي يادگيري اين درس خواهد داد. با اين پيش زمينه، سوني که مثل هميشه کنفرانس اش بعد از مايکروسافت برگزار مي شود، فرصتي داشت تا اکس باکس و هرچيزي که به اين پلتفرم مربوط مي شود را با خاک يکسان کند؛ در واقع اين خود مايکروسافت بود که چنين فرصتي را دو دستي تقديم ژاپني ها کرد. E3 2013 را که به ياد داريد؟ تفاوت صد دلاري پلي استيشن 4 استاندارد با اکس باکس وان و کنفرانس هيجان انگيز E3 2013، برگ هاي برنده سوني در ابتداي نسل بودند و از همان روز به بعد، ديگر هيچ چيز براي اکس باکس مثل سابق نشد. سوني فرصت داشت بعد از گذشت ماه ها، تغييراتي در قيمت کنسول پلي استيشن 4 پرو ايجاد کند و فاصله 100 دلاري با رقيب قدرتمندتر را حتي از اين هم بيشتر کند؛ اما نه تنها اين اتفاق نيفتاد، بلکه سوني ناگهان ترجيح داد اصلاً هيچ حرفي درباره کنسول پريميومش نزند. شاون ليدن به روي صحنه آمد، اعلام کرد «همه چيز درباره بازي هاي ويديويي است» و از آن پس، شاهد يک ساعت نمايش بي وقفه از بازي هاي ويديويي بوديم؛ البته نه بازي هاي جديد، بلکه غالباً نمايش هاي تازه از عناويني که قبلاً معرفي شده اند. عجيب است که شما کنسولي گران قيمت و ميان نسلي بسازيد و هر روز درباره مزاياي خريدش صحبت کنيد، اما پس از گذشت 7 ماه از عرضه و در جريان مهم ترين رويداد گيمينگ سال، تصميم بگيريد به گونه اي رفتار کنيد که انگار اصلاً چنين کنسولي وجود ندارد. اين همان رفتاري است که قبلاً با پلي استيشن ويتا شاهد بوده ايم. البته بديهي است که پلي استيشن 4 پرو به سرنوشتي مشابه پلي استيشن ويتا مواجه نمي شود؛ به هيچ وجه. سوني مي خواست روي يکي از بزرگترين نقطه ضعف هاي فعلي اکس باکس، يعني کمبود بازي هاي انحصاري و ارزشمند دست بگذارد و اين کار را هم کرد. اما بعد از کنفرانس E3 2017 و اعلام اجراي دموي عنواني مانند گاد آو وار روي پلي استيشن 4 استاندارد، هنوز هيچ دليلي براي خريد پلي استيشن 4 پرو نمي بينيم؛ يا به بيان بهتر، هنوز هيچ دليلي در اختيارمان گذاشته نشده. کاهش قيمت کنسول، رونمايي از بازي هاي جديد که به گفته شوهي يوشيدا و کاز هيراي در دست توسعه هستند اما به نمايش در نياورده شدند و عدم سکوت درباره کنسول جديد مي توانست يک کنفرانس به ياد ماندني ديگر براي سوني رقم بزند که شايد اين بار براي هميشه کار اکس باکس و مايکروسافت را يک سره مي کرد. سکوت يکي از طرفين در قبال سخت افزار و کمکاري ديگري در زمينه نرم افزار را که کنار بگذاريم، مي رسيم به نکته اي مهم تر. کدام يک از دو کنسول واقعاً اهدافي که در پي شان هستند را محقق مي کنند؟ شما بايد بين هزار الي 3 هزار دلار براي خريد يک تلويزيون 4K هزينه کنيد و مي دانيد که پلي استيشن 4 پرو، در بسياري از اوقات تنها بازي هاي 1080p را به 4K آپ اسکيل مي کند. مايکروسافت هم به قدري با عبارت «4K حقيقي» مشغول متلک انداختن به سوني شده که فراموش کرده برتري هاي پردازشي اکس باکس وان اکس را نمايش دهد؛ البته اگر واقعاً اين برتري وجود داشته باشد يا آنقدرها محسوس باشد. حرفي نيست، نمايش فورتزا موتور اسپورت 7 فوق العاده بود، اما بقيه بازي ها چه؟ تمام چيزي که در کنفرانس مايکروسافت ديديم عناويني مستقل بودند که با رزولوشن 4K اجرا مي شدند و البته ماينکرفت؛ حتي کنسول هاي ابتداي نسل هم قادر به پردازش اين بازي ها با رزولوشن 4K بودند. علاوه بر اين، اگر يک روز بازي Destiny 2 از راه برسد و به خاطر محدوديت هاي فني روي 30 فريم محدود شود و به صورت آپ اسکيل به اجرا در بيايد، ديگر بايد واقعاً به لزوم توسعه اين کنسول ها شک کنيم. نمي گوييم که پيشرفت هاي بصري محسوس نيستند، اما سوني و مايکروسافت بايد بهتر از اين بر ضرورت خريد کنسول هاي پريميوم شان تاکيد کنند و توضيح دهند که چرا تکنولوژي جديد، 400 و 500 دلار ارزش دارد و چرا صرفاً کالايي لوکس براي قشري خاص نيستند؛ خصوصاً با در نظرگيري اين موضوع که مدل هاي استاندارد قيمت به مراتب کمتري دارند و يک تلويزيون 4K، به صورت مستقل کيفيت تصاوير بازي هاي ويديويي را افزايش مي دهد. براي تحقق اين موضوع، سوني و مايکروسافت به ترتيب به تمرکز بيشتر روي سخت افزار و نرم افزار نياز دارند. اگر شما هم مثل ما فکر مي کنيد که در نسلي بسيار عجيب از کنسول هاي بازي به سر مي بريم، سرزنش تان نمي کنيم. پيشنهاد ما اين است که در آينده نزديک، تهيه يک تلويزيون 4K را در اولويت قرار دهيد؛ ظاهراً ديگر وقت خريدش رسيده است. اما بعد از خريد تلويزيون، عميقاً فکر کنيد که مهاجرت به پلي استيشن 4 پرو و اکس باکس وان اکس و پرداخت چند صد دلار اضافه، واقعاً ارزشش اش را دارد؟ قطعاً تکنولوژي دو سخت افزار هيجان انگيز است اما قيمت گذاري ها، به هيچ وجه مقرون به صرفه نيست. مطالب جذاب، داغ و آموزشي فناوري اطلاعات در کانال تلگرامي «آي تي»