زوميت/ چندي پيش گوگل اعلام کرد که قصد دارد مرورگر کروم را به بلاککننده تبليغات مجهز کند؛ اما کاربران نبايد از اين کار گوگل خوشحال باشند.
گوگل، يک شرکت دادهکاوي و استخراج داده که اطلاعات شخصي کاربران را به تبليغکنندگان ميفروشد، به ايدهاي ناب دست يافته است تا موقعيت انحصاري خود را تحکيم کند. گوگل قصد دارد رقبا را از حضور در پلتفرم خود محروم سازد.
گوگل چندي پيش اعلام کرد که يک اد بلاکر در مرورگر کروم که محبوبترين مرورگر ايالات متحده است و بيش از نيمي از کاربران اين کشور از آن استفاده ميکنند، تعبيه ميکند. اين اد بلاکر که گوگل آن را «فيلتر» مينامد، پس از رونمايي در سال آينده ميلادي، بهصورت پيشفرض فعال خواهد بود. به عبارت ديگر، کاربراني که از کروم استفاده کنند، ديگر تبليغاتي را که کروم مسدود ميکند، نخواهند ديد.
اما مهم اين است که چه تبليغاتي مسدود ميشوند؟ واضح است که تبليغاتي که توسط گوگل فروخته نميشوند.
بر اساس گفتههاي گوگل، اد بلاکر کروم تبليغاتي را مسدود ميکند که تجربهاي نااميدکننده براي کاربران ايجاد ميکنند. تبليغات براي اينکه مسدود نشوند، بايد از استانداردهاي اتحاد براي تبليغات بهتر (Coalition for Better Ads) تبعيت کنند. مطمئنا تبليغاتي مسدود ميشوند که مزاحم، ناخوانده و مداخله آميز باشند. برخي از انواع اين تبليغات عبارتند از تبليغات خود اجراشونده که صدا نيز دارند، تبليغاتي که شمارش معکوس دارند و تبليغات چسبنده که حتي وقتي به پايين صفحه ميرويد، شما را رها نخواهند کرد.
اما چه شرکتهايي عضو اتحاد براي تبليغات بهتر هستند؟ گوگل و فيسبوک. در مجموع، اين دو شرکت ۹۹ درصد درآمد تبليغات آنلاين و ۷۷ درصد درآمد کل تبليغات را به خود اختصاص ميدهند. همانگونه که مارک پاترسون از دانشگاه فوردهام ميگويد، اتحاد براي تبليغات بهتر، کارتلي است که توسط گوگل ساخته شده است.
بنابراين اد بلاکر کروم به گوگل اجازه ميدهد تا چند رقيب باقيمانده در صحنه تبليغات را از دور رقابت خارج کند. اين راه خوبي است تا يک شرکت انحصاري مانند گوگل، همچنان انحصاري باقي بماند و دامنه انحصار خود را افزايش دهد.
اما داستان اينجا تمام نميشود. هدف اصلي گوگل نهتنها حذف ديگر مؤسسات تبليغاتي؛ بلکه صدمه زدن به ديگر مسدودکنندگان تبليغات است که تبليغات خود گوگل را نيز مسدود ميکنند.
بر اساس گزارش فايننشال تايمز، گوگل به ناشران اجازه ميدهد از وبسايت خود درآمد کسب کنند. ناشران خواهند توانست در ازاي مبلغي که از کاربران دريافت ميکنند، وبسايت بدون تبليغات خود را نشان دهند. گوگل بررسي ميکند که هر کاربر چند صفحه را بازديد ميکند و سپس از کاربر درخواست پول ميکند. در عين حال، کاربران خواهند توانست ليست سفيد بسازند. ليست سفيد شامل وبسايتهايي خواهد بود که مجازند تبليغات نشان دهند و در عوض، کاربر براي بازديد از آنها پولي پرداخت نميکند. اگر کاربر تصميم بگيرد براي مسدود کردن تبليغات پول پرداخت کند، سهمي از اين پول به گوگل خواهد رسيد.
کاربران وب و وبگردها بهزودي درخواهند يافت که تنها دو گزينه پيش روي آنان است: يا براي استفاده از اينترنت پول پرداخت کنند يا اد بلاکرها را از کار بيندازند و رايگان به جستجوي وب بپردازند. در حال حاضر، حدود ۱۱ درصد از کاربران وب و ۲۵ درصد از کاربران که از دسکتاپ براي دسترسي به اينترنت استفاده ميکنند، از اد بلاکرهاي سوم شخص استفاده ميکنند و اين تعداد احتمالا در آينده افزايش پيدا ميکند. واضح است که سياست گوگل باعث ميشود استفاده از اد بلاکرهاي سوم شخص کاهش پيدا کند؛ اما در مورد اد بلاکر گوگل که براي تبليغات گوگل اولويت قائل ميشود، اين اتفاق نخواهد افتاد.
در حال حاضر، گوگل به اد بلاکرها پول پرداخت ميکند تا تبليغاتش مسدود نشود. اما سياست جديد گوگل چشماندازي ايجاد ميکند که تبليغات گوگل مطمئنا ديده ميشود و رقباي گوگل در موضع ضعف قرار ميگيرند.
سريدهار راماسوامي، معاون ارشد گوگل، چون اد بلاکر کروم تبليغات را کمتر آزارنده ميکند و به نگهداري از وب پايدار براي همه کمک ميکند، آن را راهي براي پشتيباني از کاربران و وبسايتها ميداند. تشکيل ائتلافي براي تبليغات مزاحم دشوار خواهد بود و وبسايتها يک جريان درآمد هميشگي خواهند داشت که از طريق دريافت پول از کاربران يا از نمايش تبليغات تأمين ميشود. بنابراين ميتوانيم نتيجه بگيريم که سياست جديد گوگل به نفع همه خواهد بود.
البته که گوگل اين حرف را ميزند. افزايش درآمد گوگل و از بين بردن رقابت، روي ديگر سياست گوگل است.
بعيد به نظر ميرسد کميسيون فدرال تجارت که در حال حاضر تنها دو عضو دارد و رئيس موقت آن رويکرد بازار آزاد در مورد انحصار چندقطبي شرکتهاي اينترنتي دارد، اقدامي عليه گوگل که تبديل به دادستان، قاضي و هيئتمنصفه تبليغات شده است، انجام دهد.
برخي متخصصان معتقدند که وزارت دادگستري بايد رهبري اقدامات ضد انحصاري عليه گوگل را بر عهده بگيرد. اين موضوع زماني احتمال بيشتري پيدا ميکند که بخش ضد انحصار وزارت دادگستري، اتحاد براي تبليغات بهتر را بهصورت يک کارتل ببيند.
شايد زمان آن فرارسيده است که رگولاتورها و مقامات قضايي به توصيه ستوننويس روزنامه نيويورک تايمز گوش کنند و آلفابت را به چند بخش تفکيک و تجزيه کنند.
مطالب جذاب، داغ و آموزشي فناوري اطلاعات در کانال تلگرامي «آي تي»
بازار