۸ شغلی که با واقعیت مجازی دگرگون میشوند
ديجي کالا/ در طي چند سال گذشته به ما گفتهشده که دوران واقعيت مجازي پيش روي ما قرار دارد. کمپانيهاي تکنولوژي، سختافزارها و سيستمهاي جديدي را معرفي کردهاند که هياهوهاي بسياري ايجاد کرده؛ اما تا حالا درزمينهي تبديل اين خبرسازيها به تکنولوژي کاربردي، چندان موفق نبودهاند. واقعيت مجازي، و حالا واقعيت افزوده، بهعنوان پديدههاي نوظهور ديده ميشوند؛ چيزي که در فروشگاه يا در خانهي يک دوست خورهي فناوري، استفاده از آن جالب است اما کمتر کسي وجود دارد که هدست بر چشم از خانه بيرون برود. هرچند، اينطور به نظر ميرسد که سرانجام، صنعت واقعيت مجازي و واقعيت افزوده در آستانهي همهگير شدن قرار دارند؛ زيرا صنايع مختلفي ميخواهند درزمينهي تجربهي کاربري از چنين تکنولوژيهاي نويني بهره ببرند. در ادامه ۸ صنعتي را انتخاب کردهايم که از نظر استفاده از واقعيت مجازي و واقعيت افزوده پيشتاز هستند و با بهره گرفتن از آنها فرصتهاي بيشتري را درزمينهي بررسي محصولات و سرويسها، در اختيار مشتريها قرار ميدهند. ۱. مشاور املاک جستوجو براي پيدا کردن خانهي جديد، ميتواند حسي مشابه با اشتغال در شغل دوم داشته باشد. بررسي پياپي ليستهاي مختلف و سر زدن پيدرپي به خانهها براي خريد يا اجاره، کاري کموبيش دلهرهآور و خستهکننده است. اما چه ميشد اگر ميتوانستيد بدون ترک منزل، حضور در يک خانهي جديد را تجربه کنيد؟ کمپانيهاي مشاور املاک در حال کار با امکانات واقعيت مجازي براي ارايهي راهحلي براي اين مساله هستند. آنها ميخواهند کاري کنند که خريداران بدون ترک منزل، امکان قدم زدن در خانهي جديد را داشته باشند و تکتک جزييات آن را مشاهده کنند. ۲. باغوحشها رفتن به باغوحشها اين فرصت را به افراد ميدهد که تجربهاي نزديک از حياتوحش داشته باشند؛ هرچند اين تجربه از پشت ميلهها است. بااينوجود، مردم بعد از رفتن به باغوحش با سوالهاي زيادي روبرو ميشوند. بيشتر اين باغوحش رفتنها شامل قدم زدن از قسمتي به قسمتي ديگر و خواندن دربارهي حيوانات و جانوران از روي نوشتههاي قديمي است. در اين زمينه يک اپ به نام Guru توسعه يافته که ميخواهد باغوحش رفتن را به تجربهاي لذتبخشتر تبديل کند. اين اپ حيوانات درون باغوحش را از طريق واقعيت مجازي به درون محل زندگي اصلي آنها ميبرد. اين اپ به کاربران اجازه ميدهد که با استفاده از راهنماي صوتي، اطلاعات کاملي راجع به هر حيوان به دست آورند. همچنين با گرفتن گوشي به سمت هر حيوان، کاربر ميتواند از طريق واقعيت افزوده، محل زندگي اصلي و رفتار حيوان موردنظر را در حياتوحش تماشا کند. ۳. پوشاک خيلي از افراد و بهخصوص خانمها، دوست دارند که بدون نياز به پوشيدن، لباسهاي مختلف را امتحان کنند. چنين ايدهاي سالها وجود داشت و حالا به لطف تکنولوژي واقعيت مجازي و واقعيت افزوده، چنين ايدهاي ميتواند عملي شود. چندي پيش شرکت توليد لباس Gap يک اپ واقعيت مجازي را معرفي کرد که با استفاده از آن، خريدار ميتواند لباسهاي موردنظرش را در سايزهاي مختلف بر تن يک مانکن مجازي ببيند. البته اين اپ فعلا فقط روي گوشيهاي مبتني بر پروژهي تانگو گوگل کار ميکند، ولي همهگير شدن چنين اپهايي دور از ذهن نيست. برخي از فروشگاههاي لباس هم هدستهاي واقعيت مجازي را در فروشگاهشان قرار دادهاند که مشتري ميتواند با استفاده از آن بهطور مجازي در رديف اول هفتههاي مد سرتاسر جهان حضور داشته باشد. ۴. هتلداري اينترنت دنيا را به مکان کوچکتري تبديل کرده است. با کمک برنامههاي مانند Google Earth، افراد ميتوانند لحظهاي در پيادهروهاي سانتوريني قدم بزنند و لحظهاي ديگر وسط چهارراهي شلوغ در مرکز سيدني باشند. شرکتهاي مسافرتي اين اشتياق مسافران به گشتوگذار در دنياي مجازي را بهخوبي درک کردهاند. شرکت مسافرتي Expedia اخيرا خبر تاسيس يک پايگاه واقعيت مجازي را اعلام کرد که به مسافران اجازه ميدهد قبل از رزرو، با استفاده از اين تکنولوژي محيط داخلي هتل و اتاقها را بهطور کامل ببينند. ۵. پزشکي دنياي پزشکي در حال بررسي کارکردهاي مختلف واقعيت مجازي براي کمک به پزشکان و بيماران است. برخي از پزشکان در اتاق عمل هدست واقعيت مجازي را بر چشمانشان قرار ميدهند تا دانشجوهاي پزشکي روند عمل را از نگاه دکترهاي متخصص ببينند. علاوه بر اين، بيمارستانها از واقعيت مجازي بهعنوان وسيلهاي استفاده ميکنند تا بيماران اوقات راحتتري را در بيمارستان سپري کنند. بهعنوانمثال، يک شرکت هلندي به نام VisitU، نوعي از هدستهاي واقعيت مجازي را ساخته که فرصت تجربهي محيط خانه يا مدرسه را براي بچههاي بستري شده در بيمارستان فراهم ميکند. ۶. سرگرمي و فيلم از زمان ظهور هاليوود، استوديوهاي فيلمسازي و کمپانيهاي توليد فيلم به فکر راههايي بودهاند که پروژههايشان هرچه بيشتر واقعيتر و سرگرمکنندهتر باشد. حالا با کمک تکنولوژيهاي واقعيت مجازي، استوديوهاي فيلمسازي اين فرصت را پيدا کردهاند که تجربهي تماشاي فيلمها را از حالت منفعل به حالت تعاملي تبديل کنند. کمپانيهايي مانند Within بيش از پيش از جانب استوديوهاي بزرگ هاليوودي حمايت ميشوند؛ زيرا تکنولوژي آنها بيننده را وارد تجربهاي همهجانبه ميکند که هاليوود تا مدتي پيش فقط ميتوانست خواب چنين قابليتي را ببيند. ۷. آمادگي جسماني خيليها دوست دارند ورزش کنند، اما به دليل عدم انگيزهي کافي، از انجام آن منصرف ميشوند. علاوهبراين، افراد با مشغلهي زياد معمولا وقت کافي براي رفتن به باشگاه ورزشي ندارند. باوجود برنامههاي واقعيت مجازي، ديگر لازم نيست کساني که قصد ورزش کردن دارند، زمان زيادي را هدر بدهند. استارتآپهايي مانند Icaros راهحلهايي را عرضه کردهاند که ورزش ديگر کار خستهکننده و حوصله سربري نباشد. اين سيستمها کاربر را در شرايطي همچون صخرهنوردي يا مبارزهي بوکس قرار ميدهد، درصورتيکه آنها از اتاقشان بيرون هم نيامدهاند. ۸. اتومبيلسازي ازلحاظ تاريخي، صنعت اتومبيلسازي براي بقا نيازمند تجربهي خريد فيزيکي بوده است. افراد معمولا قبل از اينکه براي ماشين جديد پولي هزينه کنند، اتومبيل مذکور را شخصا امتحان ميکنند. به همين خاطر، صنعت اتومبيلسازي براي ارتباط با نسل جديد با چالشهاي زيادي روبرو شده است. نسل جديد نهتنها طرفدار اقتصاد «اشتراکگذاري خودرو» (ride sharing) است، بلکه بيشتر خريدهايش را هم بهصورت اينترنتي انجام ميدهد. با توجه به اين مسايل، حالا کمپانيهايي مانند «فورد» (Ford) با استفاده از واقعيت مجازي، قابليتهايي را معرفي کردهاند که خريدار، حضور در داخل ماشين را تجربه کند؛ به اين اميد که چنين کاري به مشتريان براي سر زدن به نمايشگاه ماشين و امتحان کردن ماشينها انگيزهي کافي بدهد. مطالب جذاب، داغ و آموزشي فناوري اطلاعات در کانال تلگرامي «آي تي»